کد خبر: ۲۱۶۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱ 21 April 2016

مدیرکل اداره محیط زیست استان البرز با بیان اینکه روزانه ۱۲ هزار تن زباله‌های درمانی، بهداشتی و عفونی تولید می‌شود، گفت: ۶ تن از زباله‌های بیمارستانی روزانه توسط شهرداری جمع‌آوری و مابقی به عنوان زباله عادی دفن می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج ، حسین محمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه که عصر امروز در اداره کل حفاظت از محیط زیست استان البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه داشتن آب و هوای سالم جزء حقوق اولیه شهروندان است، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های سازمان حفاظت از محیط زیست کشور، اکران 60 ساعت فیلم محیط زیستی ملی و بین‌المللی از 24 اردیبهشت سال جاری به مدت 8 روز است.

وی با بیان اینکه در 40 تا 50 سال گذشته 30 درصد از مساحت جنگل‌های کشور از دست رفته است، گفت: در 30 تا 40 سال گذشته نیمی از جنگل‌های خزری که به عنوان میراث فرهنگی جهان است از بین رفته و نیز جنگل‌های بلوط کشور در معرض تخریب هستند.

مدیرکل محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه سیلاب‌های اخیر کشور به سبب نبود پوشش گیاهی مناسب بوده است، افزود: سالانه در کشور 130 هزار هکتار مراتع از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه در ایران سالانه در حوزه‌های آبریز 2.5 میلیارد تن خاک مناسب از بین می‌رود، گفت: در سال 1355 این میزان یک میلیارد بوده و در حال حاضر به 2.5 برابر رسیده است.

محمدی با اشاره به اینکه در کل جهان متوسط شدت تخریب خاک مناسب 5 تن است، افزود: اما این میزان در ایران 5 برابر متوسط جهانی است.

وی با بیان اینکه در کشور برای تولید، مصرف و مدیریت ضایعات و زباله الگوی استاندارد مناسبی وجود ندارد، گفت : به سبب تولید کالاهای غیر استاندارد یکبار مصرف، حجم زباله‌ها و هدر رفت منابع زیاد می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه ایران 2 برابر میانگین مصرف جهانی آب و 5 برابر میانگین مصرف جهان انرژی مصرف می‌کند، افزود: کشور ایران 5 درصد گاز جهان را مصرف می‌کند که نتیجه همه این‌ها تخریب محیط زیست است.

مدیرکل محیط زیست البرز با بیان اینکه فقط 10 درصد از پسماند مدیریت و 90 درصد آن تبدیل به فاضلاب می‌شود، گفت: این فاضلاب به اراضی کشاورزی، خاک و طبیعت می‌رود و سبب آلوده شدن آن‌ها می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه در ایران فقط 20 درصد زباله بازیافت و 80 درصد دفن می‌شود، افزود : هر تن زباله بیش‌ از 400 لیتر شیرابه سمی تولید می‌کند که هر لیتر آن 500 متر مکعب آب، خاک و زمین‌های زراعی را آلوده می‌کند.

وی با بیان اینکه در ایران در یک روز نزدیک 60 هزار تن زباله تولید می‌شود که 50 درصد آن شیرابه است، گفت: این شیرابه را نمی‌توان کنترل کرد که سبب آلوده شدن بیش‌از 40 میلیارد مترمکعب می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه 50 درصد پلاستیک که توسط تولید کننده به مصرف کننده می‌رسد، تبدیل به زباله می‌شود، افزود: باید در این زمینه فرهنگ‌سا‌زی شود و با اعمال برخی از مقررات و قوانین تغییر رفتار را ایجاد کرد.

مدیرکل محیط زیست البرز با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست با تعیین قوانین و ابزار تشویقی در صدد حذف پلاستیک در سال جاری است، گفت: برای تهیه یک تن کاغذ، 17 اصله درخت قطع می‌شود در حالی که کاغذ تا 20 بار قابل بازیافت است که در ایران انجام نمی‌شود.

وی گفت: استانداردهای آیین‌نامه اجرایی تخلیه فاضلاب‌ها و مواد آلاینده اعم از جامد و مایع به محیط در مجلس در حال تدوین است.

محمدی با اشاره به زیاد شدن زباله‌های الکترونیکی، افزود : این زباله‌ها عموما با زباله‌های عادی دفن می‌شود و به سبب داشتن فلزات سنگین، مواد شیمیایی خطرناک و باتری‌ها خطرناک است.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست در سال جاری برای مدیریت زباله‌های الکترونیکی ورود می‌کند، گفت: استان البرز ظرفیت‌های خوبی برای استقرار واحدهای صنایع بازیافت به ویژه در بازیافت صنایع الکترونیک دارد.

مدیرکل محیط زیست البرز با اشاره به اقدامات محیط زیست در سطح استان البرز، افزود : سایت قشلاق طلایی در مساحت 120 هکتار به عنوان مکان دفن پسماندهای صنعتی است.

وی با بیان اینکه روزانه 12 هزار تن زباله‌های درمانی، بهداشتی و عفونی تولید می‌شود، گفت: 6 تن از زباله‌های بیمارستانی روزانه توسط شهرداری جمع‌آوری می‌شود و مابقی به عنوان زباله عادی دفن می‌شود.

محمدی افزود: درصدد هستیم که 12 تن زباله بیمارستانی به صورت اصولی با تجهیزات، جمع‌آوری و به صورت متمرکز بی‌خطر شود و به فرایند زباله سوزی انتقال داده شود.

وی با اشاره به فرایند مدیریت زباله و تفکیک آن از مبدا، گفت: 20 درصد زباله‌ها در مقصد تفکیک می‌شود.

محمدی با بیان اینکه در منطقه حلقه‌دره در استان البرز به سبب تولید شیرابه در چند سال، نزدیک به 100 هکتار عرصه آلوده شده است، افزود : سازمان مدیریت پسماند مکلف شده که شیرابه‌ها را در سال جاری مدیریت کند.

مدیرکل محیط زیست البرز با اشاره به نخاله‌های ساختمانی، گفت: امیدواریم شهرداری کرج با همکاری مدیریت پسماند بتواند مرکز بازیافت نخاله‌های ساختمانی در استان را راه‌اندازی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار