معاون علم و فناوری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از راه‌اندازی مرکزاسناد و نمایشگاه دائمی شهرتهران در آینده نزدیک خبر داد.
کد خبر: ۲۱۷۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۵ 23 April 2016
علی فرهادی با اشاره به این موضوع که اسناد یکی از شاخص‌هایی است که به‌عنوان ثروت محسوب می‌شود، گفت: شهر تهران با داشتن گنجینه بزرگی از اسناد در دوره‌های مختلف تاریخی نیازمند یک مرکز اسناد و نمایشگاه دائمی بود.

وی تصریح کرد: مرکز مطالعات ایده تأسیس مرکز اسناد و نمایشگاه دائمی را به شهردار تهران ارائه و پس از موافقت ایشان تمهیدات لازم برای راه‌اندازی آن اندیشیده شده است.

فرهادی با اشاره به وجود برخی مراکز اسنادی و نمایشگاه در سایر کشورها افزود: ازآنجا که شهر تهران قدمت تاریخی دارد و بلدیه از یک‌صد سال گذشته در شهر ایجاد شده است؛ به لحاظ داشتن اسناد گنجینه بسیار ارزشمندی داریم که فقط با برنامه‌ریزی و همراهی همه دستگاه‌ها می‌توان آن‌ها را در این نمایشگاه گردآوری کنیم.

وی در ارتباط با اهمیت ضرورت تأسیس مرکز اسناد خاطرنشان کرد: حفظ هویت شهروندی، جلوگیری از آسیب دیدن و ازبین رفتن اسناد و هم‌چنین ارتقاء فرهنگی و ایجاد بستر مناسب برای پژوهش از مهم‌ترین دلایل تأسیس مرکز اسناد و نمایشگاه دائمی شهر تهران است.

معاون علم و فناوری مرکز در خصوص شیوه گردآوری اسناد گفت: از شهرداری تهران و تمامی سازمان و شرکت‌های وابسته، ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی، موزه‌های داخلی و خارجی، ناشران و کتابخانه‌ها و هم‌چنین اشخاص حقیقی که اسناد ارزشمند دارند مذاکره و نسبت به جمع‌آوری و تجمیع آن اقدام خواهیم کرد و در دو بخش عظیم نمایشگاهی و آرشیو سازماندهی می‌شود و مقرر است بخش نمایشگاهی آن جنبه نمایش عمومی داشته باشد. همچنین جنبه آرشیوی برای حفظ اسناد در طبقه‌بندی‌های محرمانه و عادی مورد استفاده پژوهشگران نیز باشد.

وی در جمع رابطین سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری با مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در خصوص تأسیس مرکز اسناد عنوان کرد: فواید ایجاد این مراکز علاوه بر این‌که از بین رفتن اسناد ارزشمند جلوگیری می‌کندکارکردهای نظیر ارائه خدمات پژوهشی، کتابخانه‌ای، پژوهش‌های اسنادی، تاریخ شفاهی و نمایشگاه دائمی دارد.

بر اساس گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، این مرکز پس از ارائه ایده تأسیس مرکز اسناد و نمایشگاه دائمی شهر تهران و موافقت شهردار تهران برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرایی شدن آن را انجام داده و انشاءاله در آینده نزدیک در باغ کتاب تهران به وسعت هزار متر آغاز به کار خواهد کرد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار