پانزدهمين المپيك ويژه ايران روز جمعه در مجتمع فرهنگي - ورزشي وزارت كشور در خزرآباد ساري آغاز شد .
کد خبر: ۲۲۵۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹ 06 May 2016

به گزارش تابناک مازندران، شركت كنندگان در اين المپيك كه ورزشكاران كم توان ذهني و اوتيسم هستند ، در سه رشته فوتبال براي پسران ، دوچرخه سواري و تنيس روي ميز براي دختران و پسران با هم رقابت مي كنند .

در اين رقابت ها 250 ورزشكار در قالب 9 تيم از استان هاي تهران ، گيلان ، مازندران ، گلستان و البرز در تمامي رده هاي سني حضور دارند .
پانزدهمين المپيك ويژه ايران با حضور تيم هاي مركز بهكوش گلستان ، كانون سندروم دان ايران (تهران) ، مركز نمونه ايران ( تهران) ، انجمن سها تهران ، انجمن خورشيد تهران ، كانون حمايت از سندروم دان گيلان ، انجمن آهسه گامان تهران ، انجمن بهشتيان استان البرز و انجمن فرامهر تبرستان به عنوان ميزبان از استان مازندران در حال برگزاري است .
مسئول برگزاري المپيك ويژه ايران به خبرنگار ايرنا گفت : مازندران براي نخستين بار ميزباني اين مسابقات كشوري را برعهده گرفته است .
لطف الله آذري تاكامي افزود : 60 ورزشكار زن و 190 ورزشكار مرد در اين دوره از مسابقات حضور دارند كه سهم ورزشكاران مازندران به عنوان استان ميزبان 40 نفر است .
وي ادامه داد : المپيك ويژه ايران هر ساله در 10 رشته ورزشي برگزار مي شود تا بستر و فضايي براي حضور و فعاليت ورزشي معلولان كم توان ذهني و اوتيسم كشور فراهم شود .
آذري تاكامي گفت كه در پايان اين المپيك تيم ها و نفرات برتر براي حضور در المپيك جهاني ويژه معرفي مي شوند.
المپيك ويژه ايران از سال 1377 در ايران برگزار مي شود و هم اكنون در استان هاي مازندران ، تهران ، گيلان ، البرز ، قزوين ، سمنان ،خراسان رضوي و گلستان نمايندگي دارد .
ورزشكاران كم توان ذهني و اوتيسم شركت كننده در اين رقابت ها را ۴۵ مربي ، ۲۰ تن از خانواده هاي كودكان ورزشكار ، ۱۰ هيات و كميته فني همراهي مي كنند.
المپيك ويژه ، فعاليتي ورزشي ، توانبخشي و آموزشي است كه در ۱۹۷ كشور دنيا و با ۲۲۱ برنامه به صورت منطقه اي و جهاني و با هدف تبديل نگاه ناتواني ، ترحم و دلسوزي ، به نگاه قادر بودن ، قهرمان بودن و قدرتمند بودن ، براي بيش از چهار و نيم تا پنج ميليون نفر از جمعيت داراي اختلال هاي هوشي و ذهني (ID ) ، سندروم دان ، بيش فعالي و اوتيستيك كه ضريب هوشي ( IQ ) زير ۷۵ دارند ، تلاش مي كند.
المپيك ويژه ، در واقع از قالب ورزشي كه مدون ترين قالب است ، براي توانبخشي جسمي و رواني اين افراد كمك مي گيرد.
هم اكنون بر اساس گزارش رسمي هفت هزار و ۲۵۰ كم توان ذهني از سن هشت ساله به بالا زير پوشش المپيك ويژه ايران هستند.
تفاوت بين المپيك ويژه و پارالمپيك در ايران و جهان در اين است كه پارالمپيك با ۱۶۱ كشور عضو، مسابقات صرفا ورزشي را برگزار مي كند و هدف آن كسب رتبه هاي ورزشي در سطح جهاني است ، اما المپيك ويژه با ۱۹۷ كشور عضو ، فقط يك برنامه ورزشي و ۱۱ برنامه غير ورزشي دارد كه جنبه توانبخشي جسمي و رواني افراد عضو را در بر مي گيرد.
المپيك ويژه ايران هر دو سال يك بار در المپيك منطقه اي (منا ) و همچنين در المپيك جهاني با اعضاي فعال كه تيم هاي مختلف ورزشي را تشكيل دادند، شركت مي كند و تاكنون مدال هاي رنگارنگي را نيز كسب كرده اند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار