روانشناس و مشاور مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان گفت: برای تقویت صمیمیت، ‌باید فرد مهارت ارتباط موثر را بداند.
کد خبر: ۲۳۰۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳ 15 May 2016

به گزارش تابناك رضوي،زهرا سیدزاده در کارگاه مهارت‌های ارتباطی همسران با که در مدرسه علمیه بیت الزهرا سلام الله علیها مشهد، برگزار شد،با اشاره به ده اصل از اصول مهارت‌های زندگی،گفت:ارتباط موثر، اصول و مهارت های خودآگاهی، همدلی، کنترل هیجانات، مقابله با استرس، تفکر نقاد، تفکر خلاق، حل مسئله، جرأت ورزی و مدیریت زمان، از اصول مهارت های زندگی هر فرد در دنیای امروز است.

سید زاده ادامه داد: در دوره مقدماتی این کارگاه در مورد تشریح مسائل نیاز سنجی، مثلث عشق و عادت مهرورزی، مهارت ارتباط موثر، تفاوتهای شخصیتی زن و مرد، مهارت حل تعارض و مساله، ارتباط بین فردی و زناشويي است.
روانشناس و مشاور مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان، مثلث عشق را دارای سه ضلع صمیمیت، تعهد و شهوت معرفی و بیان کرد: برای تقویت صمیمیت، ‌باید فرد مهارت ارتباط موثر را بداند.
وی با بیان اینکه در ارتباط موثر، پیام، فرستنده و گیرنده آن مهم است و باید هر سه سالم باشند، گفت: نیت قلبی و حسی که پشت پیام است، سلامت پیام را می رساند و نارسا صحبت کردن باعث اختلال در ارتباط می شود.
سید زاده، ارتباط را هرگونه تعاملی که شامل انتقال پیام باشد تعریف کرد و با بیان اینکه دریافت اطلاعات از دیگران، انتقال عواطف و اطلاعات، از اهداف ارتباط است، افزود: بهترین نوع ارتباط ،‌چهره به چهره است زیرا هفت درصد پیام از طریق ظاهر فرد منتقل می‌شود.
وی در ادامه به تبیین نقش مرد به عنوان مدیر خانواده پرداخت و گفت: زن باید بداند با مدیر چگونه رفتار کند؛ رفتار زن باید با احترام و با حفظ اقتدار مدیر باشد و اگر آموزشی را باید به مرد بدهد در قالب تعریف از ویژگی‌های مثبت و محترمانه عنوان کند.
این روانشناس و مشاور مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان، افزود: سکوت ‌نباید در روابط بین زن و شوهر، وجود داشته باشد و با گفتگوی سالم به این روابط باید استحکام بخشید.
وی تشکرکردن را باعث قوی تر شدن ارتباط بین همسران دانست و خاطرنشان کرد: زن، مانند چشمه محبت است که می‌جوشد و با جوشش خود محبت را به همسر و فرزندانش انتقال می‌دهد.
سیدزاده،‌ ارتباط را شامل عناصر کلامی و غیر کلامی بیان کرد و در ادامه با اشاره به عادات مخرب روابط زوجین، گفت: عیب جویی و انتقاد ناسالم، سرزنش، اظهار نارضایتی، داشتن زبان ناخوشایند،‌ تهدید و مقابله به مثل، مجازات و باج دادن برای تحت کنترل در آوردن همسر از عوامل و عادت مخربی هستند که پایه و اساس زندگی مشترک را سست می کند.
وی با اشاره به تفاوت های بین زن و مرد، تصریح کرد: تفاوت‌ها در زن و مرد نشانه برتری یکی بر دیگری نیست بلکه مطابق با روحیه فرد و وظیفه هر کدام است.
روانشناس و مشاور مرکز مشاوره حوزه علمیه خراسان، در ادامه تیپ شخصیتی طرف مقابل را نیز در ارتباط بین همسران عامل مهمی دانست و گفت:‌ افراد به لحاظ شخصیتی در دو گروه تیپ شخصیتی فعال و به اصطلاح جوشی و تیپ شخصیتی غیرفعال و خونسرد،‌ جا می‌گیرند که درک این تفاوت باعث می‌شود فرد، طرف مقابل را با همان خصوصیات پذیرفته و انتظار معقولی از وی داشته باشد و متناسب با همان تیپ شخصیتی رفتار کند.
وی خاطر نشان کرد: نیازهای همسران با یکدیگر یکسان نیست و این تفاوت موجب تعارض بین دو طرف می‌شود که باید دانست این مساله ایجاد شده با مذاکره و گفتگو حل خواهد شد.
سید زاده با بیان اینکه، اختلافاتی که بین همسران ایجاد می‌شود را نباید مشکل نامید زیرا مشکل قابل حل نیست بلکه باید آن را مساله نامید و به دنبال راه حل برای برطرف کردن آن بود، افزود: درهنگام اختلاف نباید هیجانی عمل کرد و به جای موضع گیری باید ابتدا فرد بداند چه می‌خواهد و سپس با انعطاف راه‌ حل‌های مختلف را در نظر بگیرد و با توجه به نیاز های همسر، پشتکار، انعطاف و منطق، اختلاف پیش آمده را حل کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار