مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود:
آذربایجان‌شرقی به لحاظ شرایط اقلیمی و وضعیت آب‌وهوایی هدف گردشگران داخلی و خارجی نیست اما با این حال مسافران زیادی در ایام تعطیلات از مناطق گردشگری تبریز و سایر شهرستانها بازدید کردند.
کد خبر: ۲۳۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰ 14 April 2015

به گزارش خبرنگار تابناک تبریز، فرزین حق پرست مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان‌شرقی در  اولین کنفرانس خبری خود جمع خبرنگاران در مورد عملکرد ستاد هماهنگی سفر استان گفت :از ماههای قبل این ستاد برای استقبال و تسهیل گردشگری ، برای مسافران نوروزی  کار خود را شروع کرده بود .

وی با اشاره به طرح‌های ستاد خدمات سفر نوروزی در فروردین ماه سال جاری، اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی به لحاظ شرایط اقلیمی و وضعیت آب‌وهوایی هدف گردشگران داخلی و خارجی نیست اما با این حال مسافران زیادی در ایام تعطیلات از مناطق گردشگری تبریز و سایر شهرستانها بازدید کردند.

حق پرست گفت : بهمین منظور این ستاد با برنامه ریزی  و طرح های متنوع به استقبال نوروز رفته بود یکی از طرح‌های مهم ستاد توانمند سازی نیروی انسانی و فعالین گردشگری بود که بالغ بر هزار نفر به صورت رایگان در سطح استان از آموزش‌های لازم برخوردار شدند، آماده سازی اماکن تاریخی و دیدنی استان ، برگزاری  نمایشگاه صنایع دستی در 20 نقطه استان ، برگزاری آثار فاغر صنایع دستی و سفال در خانه پروین اعتصامی و توزیع اقلام فرهنگی یکپارچه در بین مسافران و گردشگران نوروزی از فعالیت های این ستاد بود .

وی همچنین  با بیان اینکه تفاهمنامه‌های همکاری مختلفی بین سازمانهای مرتبط با خدمات‌دهی به مسافران نوروزی در ایام تعطیلات امضاء شد، افزود: گشت‌های یکپارچه‌ای متشکل از سازمان تعزیرات حکومتی، بهداشت و درمان، نیروی انتظامی و میراث فرهنگی به منظور بازدید از اماکن عمومی تدارک دیده شده بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از حضور یک هزار و 500 گردشگر خارجی طی نوروز 94 در آذربایجان شرقی خبر داد و تصریح کرد: جابه‌جایی بیش از 425 هزار مسافر از پایانه‌ها، 575 پرواز از فرودگاه تبریز و ورود و تردد 8 میلیون خودرو به استان از جمله آمار حضور گردشگران طی ایام نوروز در استان بود.

وی ادامه داد: شهرداری‌های استان برای اولین بار به عنوان جانشین ستاد انتخاب شدند که این امر بسیار مفید واقع شد و خود شهرداری های برنامه های متنوعی ارائه نمودند ، همچنین اداره کل  آموزش و پرورش همکاری خوبی با ستاد داشت وبیش از

68 هزار نفر مسافر در مدارس را که قبلا به همین منظور آماده کرده بودند ، اسکان یافتند.

دبیر ستاد سفر های نوروزی با اشاره به وضعیت نامناسب نمازخانه‌های بین‌راهی و سرویس‌های بهداشتی استان  در سال 93، بیان کرد: با همکاری ستاد اقامه نماز و یک شرکت خصوصی این مشکل رفع و این اماکن  بین‌راهی برای خدمات‌دهی به مسافران نوروزی آماده شد.

وی  با بیان اینکه برای کنترل  اماکن ارائه مواد غذائی و بهداشتی در ایام عید نوروز دوهزار و 581 مورد بازرسی از رستوران‌ها و سایر اماکن صورت گرفت که در این راستا 173 مورد تذکر و 35 مورد اخطار کتبی صادر شد، لازم به ذکر است در این ایام 8 مورد شکایت صورت گرفت که نسبت به سال گذشته شاهد کاهش 43 درصدی شکایات مردمی بودیم.

حق پرست  با اعلام اینکه در ایام تعطیلات نوروز شاهد افزایش 20 درصدی بازدید از موزه‌ها نسبت به سال گذشته بودیم، و 344 هزار و 174 نفر از موزه‌ها و اماکن تاریخی استان بازدید کردند که در این میان  کلیسای سنت استپانوس  با52 هزار و 851 نفر رتبه اول و رصدخانه شهرستان مراغه با  ، 46 هزار نفر بازدید کننده رتبه دوم را داشت و بیش از 28 هزار نفر نیز ازموزه آذربایجان بازدید کردند .

وی افزود: روستای کندوان با بیش از 60 هزار بازدید در بین روستاهای هدف گردشگری در استان بالاترین بازدید را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان، با اشاره به حضور آذربایجان‌شرقی در نمایشگاه گردشگری باکو، اعلام کرد: این نمایشگاه با حضور 46 کشور برگزار گردید که در آن آذربایجان‌شرقی به همراه اردبیل و آذربایجان غربی در یک غرفه حضور داشت و برای اولین بار آذربایجان  شرقی در ارائه‌ی شیوه‌های بومی مقام اول را کسب و موفق به اخذ گواهی شد.

وی افزود: یکی از دستاوردهای ما در این نمایشگاه مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی و فعالین گردشگری بود، در این بین رایزنی‌های لازم برای انجام پرواز مستقیم تبریز به باکو صورت گرفت که در آینده شاهد بازخورد آن خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سئوالی مبنی بر زمان تکمیل پروژه دو کمال اظهار داشت: متاسفانه در مورد بناهای تاریخی اقدام زیادی انجام نشده ولی ما اماکن تاریخی را ناموس خود می‌دانیم.

وی با بیان اینکه به اماکن تاریخی به چشم نامحرم نگاه می‌شود، تصریح کرد: در کشور ما نیز این موضوع مستثنی نیست در حالی که از آنجا که بافت‌های تاریخی در نقاط گران شهر واقع شده‌اند، فرصتی برای ایجاد ارزش افزود نیز فراهم آورده است.

حق‌پرست تاکید کرد: مبلغ 5 میلیارد تومان بودجه برای تکمیل پروژه دو کمال نیاز است ولی با این حال سعی داشته‌ایم حداقل از لحاظ بصری محوطه را تمیز نگهداری کنیم.

حق‌پرست با اشاره به تعطیلی بازار سرپوشیده تبریز بزرگترین بازار جهان  در اوایل فرودین‌ماه، یادآور شد: تعطیلی بازار یکی از دغدغه‌های اصلی ما می‌باشد که بارها در این باره به هیئت امناء بازار تذکر دادیم اما به دلیل بخش خصوصی بودن این مکان نمی‌توانیم بازار تبریز را در تعطیلات نوروزی به زور باز نگه داریم.

وی در خصوص وضعیت نامناسب برخی اماکن تاریخی تبریز نیز گفت: ما به عنوان یک متولی آثار تاریخی در چالش قرار داریم و جای بسی تاسف است که به اماکن تاریخی آذربایجان به چشم نامحرم نگاه می‌کنند. ناگفته نماند که برخی افراد سودجو به دنبال ایجاد ارزش افزوده در بافت‌های تاریخی شهر اولین‌ها هستند.

وی در خصوص وضعیت نامناسب بصری مسجد کبود و عدم برگزاری نمایشگاه در صحن آن، عنوان کرد: متاسفانه لوله‌کشی‌های انجام شده توسط شرکت گاز، وضعیت مسجد را نامناسب جلوه می‌داد که با واکنش شدید ما روبرو شد و پرونده‌ی آن اکنون در مراجع قضایی در حال رسیدگی است. همچنین برخلاف سال‌های گذشته به علت حفظ حرمت و شأن مسجد امسال  نمایشگاه در محوطه مسجد کبود برگزار نشد

وی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی پنج هزار اثر تاریخی و اماکن و ابنیه های منحصر به فرد دارد، گفت: این اداره کل برای جذب بیشتر گردشگران خارجی اسفند ماه سال گذشته با صاحبان آژانس فرانسه و ترکیه نشست مشترکی داشته و هماهنگی های لازم صورت گرفته بود.

وی ادامه داد: در مجموع هزار و ۵۰۰ نفر گردشگر خارجی در ایام نوروزی  از کشورهای مختلف به استان وارد شده اند.

و علاوه بر آن قطار گردشگری اروپایی که متشکل از 70 نفر بود در تبریز توقفی یک ساعته داشت و مسئولین سازمان در کتابچه‌های تبلیغاتی آثار و اماکن تبریز را در بین مسافران خارجی پخش کردند.

حق پرست همچنین از فروش ۱۳۰ میلیون تومانی صنایع دستی در استان و در ایام نورزی خبر داد و گفت: صثنایع دستی نباید مورد غفلت قرار گیرند زیرا می توانند مبنع درآمدی خوبی باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :