رئیس اداره منابع طبیعی فریدونشهر مطرح کرد
تابناک: رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان فریدونشهر گفت: پروژه‌های آبخیزداری می‌توانند در راستای حفظ منابع آبی و خاکی بسیار موثر باشند.
کد خبر: ۲۳۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹ 15 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس، حجت‌الله زمانی با اعلام این مطلب که طی بارندگی‌های خوب روزهای اخیر شاهد با طراوت شدن و سرسبزی مراتع شهرستان فریدونشهر هستیم، اظهار کرد: متوسط حجم بارندگی سال زراعی شهرستان فریدونشهر یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب است، ضمن اینکه می‌تواند سبب رشد و نمو بیشتر پوشش گیاهی منطقه شود، در صورت عدم مدیریت مناسب می‌تواند در راستای فرسایش خاک و از بین رفتن منابع طبیعی حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه حفظ منابع آب و خاک باید جزو اولویت‌های هر منطقه باشد، افزود: آبخیزداری یکی از شیوه‌های نوین حفاظت آب و خاک، مهار و پخش سیلاب‌ها است که سبب کنترل سیلاب‌های مخرب و نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان فریدونشهر بیان کرد: راهبرد اساسی کنترل سیلاب به تغذیه سفره‌های آب کمک می‌کند و موجب می‌شود که قنات‌ها، چشمه‌ها و چاه‌ها با تولید آب بیشتر بتوانند زمین‌های کشاورزی بیشتری را به زیر کشت برده و در تولید محصولات غذایی بیشتر، نقش مهمی را ایفا کنند.

وی با اشاره به این مطلب که مطالعات حوزه آبخیزداری شهرستان فریدونشهر انجام شده و در چهار حوزه برف انبار، میدانک و قلعه سرخ، چغیورت و سیبک با احداث بندهای خاکی کوچک و بزرگ با توجه به ظرفیت‌های هر منطقه در راستای حفظ منابع آبی و خاکی حرکت شده است، ادامه داد: با توجه به حجم بارش سالانه در شهرستان فریدونشهر، اجرای پروژه‌های آبخیزداری در این شهرستان از اهمیت بالایی برخوردار است تا با مهار آب و جلوگیری از فرسایش خاک، شاهد رونق بیشتر منابع طبیعی باشیم.

زمانی تصریح کرد: شهرستان فریدونشهر نگینی در استان اصفهان است که باید با توجه به شرایط اقلیمی آن، در حفظ مراتع و منابع طبیعی آن به خصوص آب منطقه، حمایت‌های بیشتر استانی و ملی صورت گیرد چرا که مسئله منابع طبیعی یک مسئله ملی و حتی فراملی است.

وی در پاسخ به سؤالی درباره بند خاکی حوزه سیبک که در حال سر ریز شدن است، تصریح کرد: بند خاکی احداث شده در سر شاخه حوزه سیبک یکی از پروژه‌های موفق در بخش آبخیزداری منطقه به دلیل همراهی خوب مردم و درخواست کشاورزان بعد از خشک شدن چشمه‌های منطقه به دلیل حفر تونل چشمه لنگان بوده است که از 20 میلیون متر مکعب حجم بارندگی سالانه در این حوزه، این بند خاکی 2 میلیون متر مکعب را استحصال می‌کند و با تقویت سفره‌های زیرزمینی بخش زیادی از آب مورد نیاز کشاورزان منطقه را تامین می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان فریدونشهر با بیان این مطلب که در بند خاکی سیبک با تلاش و همکاری کشاورزان در سال گذشته، بیش از هشت هزار قطعه ماهی قزل‌آلا تولید شد، اضافه کرد: امسال امیدواریم با برنامه‌ریزی انجام شده شاهد تولید بیش از 120 هزار قطعه ماهی قزل‌آلا از این بند باشیم که حرکت بسیار مفیدی در مسیر اقتصاد مقاومتی است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار