کد خبر: ۲۳۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۷ 15 April 2015

قیمت بالای پرندگان نایاب در کشورهای حاشیه خلیج فارس و استقبال شیوخ عرب از این پرندگان، باعث شده است تا قاچاقچیان استان های هرمزگان، بوشهر و خوزستان، برای قاچاق این پرندگان به کشورهای همسایه دست به هر اقدامی بزنند.

شیوخ عرب از مشتریان پر و پا قرص پرندگان شکاری و نایاب به ویژه باز و عقاب و علاقه مند بازهای شکاری دست آموز و تعلیم دیده هستند.

آنها این پرندگان شکاری را تعلیم داده و برای تفریح، رها می کنند تا انواع دیگر جانوران را شکار کنند. 

این پرندگان دست آموز به اندازه ای برای شیوخ عرب خلیج فارس ارزشمند هستند که صاحبان این پرندگان پیش از رهاسازی آنان، فرستنده ای بر بال یا دم آنها نصب می کنند تا در صورت گم شدن پرنده از طریق سیگنال های ارسالی بتوانند محل پرنده را شناسایی کنند.

عقاب و بحری از پرندگانی است که قاچاق موفق آنان، پول های کلان نصیب قاچاقچیان می کند، در حالی که هر کدام از این گونه ها ذخایر ارزشمند حیات وحش ایران زمین هستند.

زنده گیری، شکار و قاچاق این پرندگان به کشورهای حوزه خلیج فارس، نسل این گونه های ارزشمند کشور را در معرض انقراض قرار داده است.

شکارچیان برای زنده گیری پرندگان شکاری، چاله هایی را به نام 'کوخه' در زمین حفر کرده و با پهن کردن تور، نسبت به زنده گیری پرندگان اقدام می کنند.

شکارچیان ساعت ها و گاه روزهای متمادی را در شهرستان های خوزستان، دشت ها و تالاب های استان نظیر شادگان به کمین می نشینند تا پرنده شکار شده را راهی کشورهای حوزه خلیج فارس کنند.

قانونگذار نیز به استناد تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید، برای هر متخلفی که مبادرت به زنده گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و قاچاق پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه کند، علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده که ۳ سال می باشد، جزای نقدی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا بیست میلیون ریال در نظر گرفته است.

این میزان جریمه در بیشتر موارد، متناسب با ارزش و قیمت گونه زنده گیری شده نیست، به عنوان مثال اگر پرنده زنده گیری شده 100 میلیون ریال ارزش داشته باشد، جریمه دستگیری قاچاقچی تنها 20 میلیون ریال بوده و این عامل است که قاچاقچی را به زنده گیری ترغیب می کند.

رییس اداره محیط زیست آبادان در خصوص اقدامات این اداره برای مبارزه با قاچاق پرندگان نایاب، گفت:با تلاش میحط بانان محیط زیست این شهرستان، سه پهله پرنده شکاری از نوع بالابان و بحری که تعداد آنها در جهان کمتر از هزار و 500 پهله است، از قاچاقچیان کشف و از چنگال سوداگران رها شد.

سیداحمد موسوی آزاد اضافه کرد:در خصوص این پرونده، دو متهم دستگیر شده و با توجه به کشف ادوات پرندگان صید شکاری در خودرو این شکارچیان، خودرو متهم ردیف اول پرونده به استناد ماده 14 قانون شکار و صید تا زمان صدور حکم قطعی توقیف می باشد.

وی افزود:برای هر پرنده شکاری مبلغ 200 میلیون ریال جریمه نقدی برای قاچاقچیان در نظر گرفته شده است.

موسوی آزاد اضافه کرد:ارزش هرکدام از این پرونده ها، بیش از میزان جریمه ای است که برای آنان در نظر گرفته شده است. 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبادان تصریح کرد:قاچاقچیان به دلیل قیمت بالای پرندگان شکاری اقدام به زنده گیری و قاچاق آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس می کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار