ویژگی‌ها و توانمندی‌های صادراتی استان هرمزگان از یک طرف و موقعیت عمان از طرف دیگر شرایطی را ایجاد کرده است تا این کشور به پل و مقصد جدی برای انتقــال محصـــول و فناوری استان به عمان و کشورهای همسایه تبدیل شود.
کد خبر: ۲۳۸۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸ 31 May 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی موجب رشد و توسعه اقتصادی و در پی آن افزایش کارآفرینی و صادرات است. به گفته کارشناسان، مولفه‌ای که باید هم‌اکنون مورد تاکید قرار گیرد این است که محیط و فضای کسب‌وکار را نسبت به گذشته متفاوت و راه حرکت فعالان اقتصادی را بیش از گذشته هموار کنیم. پیش‌بینی می‌شود هرمزگان با اجرای برنامه‌های هدف‌گذاری شده در سال جاری نسبت به سال گذشته در بخش محصولات کشاورزی، صنعتی، فولادی و مواد معدنی افزایش چشمگیری داشته باشد.
 
رشد ۷درصدی صادرات هرمزگان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان در پاسخ به این سوال که دلیل نگرانی صادرکنندگان برای از دست دادن بازارهای هدف چیست؟ می‌گوید: این نگرانی در حال حاضر به شکل کلی وجود ندارد، سال‌های گذشته قبل از توافق هسته‌ای و برجام، چون مباحث بانکی و بیمه‌ای تعدیل شده بود به طبع بازارهای هدف را به دلیل اینکه مبادلات انجام نمی‌شد ازدست می‌دادیم.
 
خلیل قاسمی می‌افزاید: استان هرمزگان چون با کشورهای همسایه مرزی بیشتر مبادلات انجام می‌دهد به همین دلیل نگرانی صادرکنندگان در استان ما کمتر است. خوشبختانه در حال حاضر با توجه به شرایطی که به وجود آمده بازارهای جدیدی مثل کشور عمان را برای صادرات به‌دست آورده‌ایم.
 
وی با بیان اینکه در امسال شاهد رشد صادرات استان بوده‌ایم، اضافه می‌کند: در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان حدود ۷درصد رشد صادرات را تجربه کردیم که این آمار نشان می‌دهد هرمزگان بازار هدفی را ازدست نداده؛ بلکه بازار جدیدی هم کسب کرده است.
 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان با اشاره به مشکلات پیش‌رو در بخش صادرات و تاکید بر رفع موانع موجود، ادامه می‌دهد: امیدواریم با توجه به موقعیت استان هرمزگان در کشور، به زودی شاهد رشد و توسعه محصولات صادراتی در استان باشیم، این در حالی است که خوشبختانه بازار صادرات روز به روز در حال بهبود و رونق خواهد بود.

قاسمی با تاکید بر اینکه تولید کالاها در استان باید با رویکرد توسعه و تقویت صادرات انجام شود، می‌افزاید: این مهم می‌تواند رونق اشتغال و اقتصاد استان را فراهم کند.
 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان با اشاره به هدف‌گذاری محصولات صادراتی استان تصریح می‌کند: برای دستیابی به این هدف باید از تمامی ظرفیت‌ها در استان هرمزگان بهره برد. وی در ادامه به الزامات مورد نیاز توسعه صادرات غیرنفتی در سال ۹۵ اشاره و بیان می‌کند: مشوق‌ها و تامین مالی، رفع موانع، ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها در راستای روان‌سازی صادرات، تعرفه‌ها و مالیات، تکمیل زیرساخت‌های تخصصی صادراتی و لجستیکی به‌ویژه در مرزهای زمینی، بهبود فضای کسب‌وکار و مدیریت صادرات در سطح ملی از عوامل مهم در توسعه صادرات غیرنفتی هستند.
 
اولویت‌های صادراتی استان

قاسمی به برنامه‌های عملیاتی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در امسال اشاره کرد و ادامه داد: اعزام هیات تجاری، بازاریابی و سرمایه‌گذاری، پذیرش هیات تجاری، بازاریابی و سرمایه‌گذاری همزمان با رویداد تجاری، برگزاری نمایشگاه تخصصی در استان و نمایشگاه خارجی و کمک به ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات باید در اولویت برنامه‌های امسال قرار گیرد.
 
وی تاکید می‌کند: برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تجارت خارجی به منظور آشنایی تاجران و بازرگانان، توسعه و تجهیز گمرک و بندر تیاب، صدور کارت الکترونیکی مبادلات مرزی، مدیریت هدفمند واردات در راستای حفظ تراز مثبت تجاری، اهداف کمی توسعه صادرات غیرنفتی کالا و خدمات در سال۹۵ و الزامات مورد نیاز از مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری است.
 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان یادآور می‌شود: دومین نمایشگاه مواد غذایی و محصولات کشاورزی استان هرمزگان در کشور عمان (استان مسندم) از پنجم تا نهم خرداد امسال برگزار می‌شود.
 
قاسمی اظهار کرد: شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه، شرکت‌ها، تولیدکنندگان و تاجران ایرانی در گروه کالاهای مواد غذایی و محصولات کشاورزی ازجمله خشکبار، مواد لبنی، پروتئینی، شیرینی‌جات، میوه‌های خشک، صیفی‌جات، غلات، ترشیجات، ادویه‌جات، میوه و مرکبات و... هستند.
 
وی تصریح می‌کند: موضوع سرمایه‌گذاری، نقش و اهمیت بسیار مهمی در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی هر جامعه‌ای دارد و دستیابی به رشد اقتصادی در سطح ملی و منطقه‌ای بدون توجه به مقوله سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست. امنیت سرمایه‌گذاری باید اولویت اصلی موضوع سرمایه‌گذاری در کشور باشد و حداقل‌هایی را برای سرمایه‌گذاری در یک مدت محدود پیش‌بینی کرد تا سرمایه‌گذاران بتوانند فعالیت خود را شروع کنند.
 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان می‌گوید: عمده کالاهای صادراتی که از گمرک استان روانه بازارهای هدف می‌شود سنگ‌آهن فشرده نشده، قیرنفت، پلی‌اتیلن، محصولات از آهن یا فولاد، سنگ کروم و کنسانتره‌های آن، میوه و تره‌بار، انواع خرما، مس و آلومینیوم است.
 
وی اظهار می‌کند: کالاهای استان هرمزگان به کشورهایی نظیر چین، امارات متحده عربی، هند، روسیه، افغانستان، پاکستان، استرالیا و عمان صادر می‌شود.
 
هرمزگان الگوی اقتصاد مقاومتی

استاندار هرمزگان با تاکید بر اینکه همه برنامه‌های صادرات باید به‌صورت هدفمند تعریف شود، می‌گوید: صادرات غیرنفتی در امسال باید با کمک و حمایت از صادرکنندگان رشد چشمگیری پیدا کند.
 
جاسم جادری می‌افزاید: صادرات غیرنفتی از شاخص‌های مهم تحقق اقتصاد مقاومتی است چون اقتصاد مقاومتی اقتصادی درون‌نگر و برون‌زاست و با توجه به این جمله باید تولیدکنندگان داخلی استان، محصولات خود را به کشورهای هدف صادر کنند. استاندار هرمزگان با اشاره به تراز مثبت تجاری و بازرگانی در سال ۹۴، بیان می‌کند: در امسال رشد ۱۰میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی در کشور هدف‌گذاری شده که باید راهکارهای تسهیل‌کننده در امر صادرات داشته باشیم.
 
جادری تصریح می‌کند: در این صورت سهم استان هرمزگان در امر صادرات غیرنفتی باید تفکیک شود تا میزان محصولات تولیدی این استان که به سایر کشورها صادر می‌شود، مشخص شود.
 
وی با بیان اینکه ممکن است هرمزگان به‌عنوان یکی از استان‌های الگوی اقتصاد مقاومتی تعریف شود، تاکید می‌کند: این برنامه در دستور کار وزارت کشور است و باید آمادگی اجرای این برنامه را داشته باشیم. در واقع باید گزارش عملکرد کارهای انجام شده در زمینه اقتصاد مقاومتی به طور مرتب تهیه و ارائه شود. استاندار هرمزگان در ادامه با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای برگزاری مناسب دومین نمایشگاه توانمندی‌های هرمزگان در کشور عمان، تصریح می‌کند: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در معرفی بیشتر محصولات هرمزگان و افزایش صادرات غیرنفتی این استان بسیار موثر است.
 
نکته پایانی

به گفته کارشناسان، با توجه به رفت‌وآمد هیات‌های خارجی و سفرهای هیات‌های ایرانی به کشورهای هدف، در امسال تمهیداتی در سطح ملی و استانی در نظر گرفته شده تا بتوان بازار خوبی برای صادرات ایران در کشورهای هدف ایجاد کرد. در این میان استان هرمزگان که به‌عنوان یکی از استان‌های الگوی اقتصاد مقاومتی قرار است معرفی شود می‌تواند در صورت فراهم شدن تمام شرایط تسهیل صادرات برای تاجران و بازرگانان، فعالیت‌های صادراتی را افزایش دهد و نقش مهمی را در کارنامه تجارت کشور ایفا کند. دیگر استان‌ها نیز باید به مرحله‌ای برسند که با استفاده از اصول اقتصاد مقاومتی اقتصاد و تجارت کشور را به سوی بهترین نتیجه پیش ببرند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار