رییس شبکه دامپزشکی رضوانشهر:
پارسال 274هزار و 399نوبت سر واکسیناسیون دام سبک و سنگین در رضوانشهر علیه بیماری های واگیر انجام شد.
کد خبر: ۲۴۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲ 18 April 2015
به گزارش تابناک گیلان، رامبد مرتضایی روز شنبه با اشاره به افزایش هفت درصدی حجم عملیات مایه کوبی دام ها نسبت به مدت مشابه سال های گذشته افزود: از این میزان 220هزار و 923سه نوبت سر گوسفند و بز علیه بیماری های شاربن، آبله، تب برفکی، بروسلوز، آنتروتوکسمی، قانقاریا، آگالاکسی و طاعون مایه کوبی شد.

وی اضافه کرد: همچنین طی سال گذشته تعداد 55 هزار و 476 نوبت سر گاو و گوساله علیه بیماری های شاربن، آبله، پاستورلوز، شاربن علامتی، بروسلوز (تب مالت)، تب برفکی و تب سه روزه مایه کوبی شدند.

مرتضایی بیان کرد: پیشگیری و مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام و بیماری های واگیر دامی نقش اساسی در تأمین بهداشت عمومی و حفظ سرمایه ملی کشور یعنی دام و طیور را دارد که این امر در راستای کمک به تولید ناخالص ملی و اشتغالزایی است.

وی ادامه داد: در این خصوص تعداد یکهزار و 120 رأس گاو و گوساله نیز مورد تست سل و سه هزار و 134 رأس گاو، گوساله، گوسفند و بز تست بروسلوز (تب مالت) قرار گرفته است.

مرتضایی افزود: در راستای حفظ و سلامت جامعه، تعداد 853 قلاده سگ صاحبدار و گله نسبت به بیماری هاری واکسینه شده است و در سال 93 تعداد 22 هزار و 729 نوبت سر گاو گوساله، گوسفند و بز و 109هزار و 456 شش متر مربع جایگاه دام علیه انگل های خارجی سمپاشی شده است.

رییس شبکه دامپزشکی رضوانشهر در خصوص بخش بهداشت عمومی و مراکز عرضه بیان کرد: تعداد یک هزار و 235 مورد بازرسی از رستوران ها، قصابی ها، مرغ فروشی ها، ماهی فروشان و سردخانه ها شده که مقدار چهار هزار و 149 کیلوگرم انواع فراورده های خام دامی غیر قابل مصرف معدوم شد که در این خصوص 11 نفر به مراجع قضایی معرفی و جریمه شدند.

وی در ادامه از صدور گواهی بهداشتی در زمینه های مختلف خبر داد و گفت: از سوی شبکه دامپزشکی رضوانشهر به میزان یک هزار و 496 مورد گواهی بهداشتی اعم از جوجه یکروزه، مرغ زنده کشتاری، شیر خام و ماهی خوراکی برای داخل کشور صادر شده است.

مرتضایی اضافه کرد: همچنین در راستای بازرسی و مراقبت های ویژه از مراکز مختلف، تعداد 415 مورد بازدید و مراقبت از مرغداری های صنعتی، زنبورستان ها، داروخانه ها، مراکز درمانی و مایه کوبی و استخر های پرورش ماهی انجام شده است.

وی بیان کرد: طی سال گذشته تعداد 281 نفر از دامداران به میزان 421 نفر ساعت از انواع آموزش های بهداشتی در زمینه بیماری های مشترک و واگیر دامی، بهداشت جایگاه و تغذیه دام بهره مند شده اند و همچنین تعداد 650 عدد تراکت و بروشور آموزشی بین افراد توزیع شده است.

سالانه در شهرستان رضوانشهر یکهزار و 600 تن گوشت سفید، یکهزار و 300 تن گوشت قرمز، سه هزار تن شیر و 327 تن عسل تولید می شود.

شهرستان رضوانشهر با حدود 80 هزارنفر جمعیت، 810 کیلومتر مربع وسعت جغرافیایی و 120 روستا در 70 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار