کد خبر: ۲۴۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۴ 08 June 2016

به گزارش ایرنا مجتبی شجاعی روزچهارشنبه در جریان بازدید مشترک با رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاش از آثار تاریخی و گردشگری حوزه بخش مرکزی بیان کرد: این بازدید با هدف بررسی وضعیت فعلی آثار و پیگیری برای ترمیم، بازسازی و احیا آنها انجام شد و به طور قطع برای رونق بخشیدن به صنعت مهم گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی برنامه داریم.
وی افزود: بخش مرکزی خاش به عنوان یکی از وسیعترین بخشهای استان با 5 دهستان و قدمتی تاریخی از جمله مناطقی است که آثار تاریخی، ملی و مذهبی زیادی را در خود جای داده است.
وی اظهار داشت: با وجود ارزیابی نسبتا مطلوب در بخش گردشگری اما در بخش میراث فرهنگی متاسفانه به علت عدم رسیدگی و مراقبتهای فنی لازم بسیاری از این آثار تاریخی که سرمایه ها و هویت منطقه را تشکیل می دهند و برای مردم نیز اهمیت زیادی دارند رها شده و در حال تخریب است که از آن جمله اثر قدیمی و تاریخی زیارتگاه مرتضی علی(ع) مربوط به دوره صفویه، قلعه ناصری، قلعه کمال آباد، قبرستان سنگان، تپه مرتضی علی، تپه قلعه ترشاب و غیره است.
وی تصریح کرد: در صورت عدم رسیدگی و احیا عملا در سالهای آتی این سرمایه ها از بین خواهد رفت.
بخشدار مرکزی خاش گفت: تخریب برخی از این آثار در سالهای اخیر بر اثر عوامل طبیعی، کشاورزی در حاشیه آثار، استفاده خوابگاهی توسط معتادان و عوامل دیگر روند فزاینده ای گرفته که ضرورت دارد مجموعه میراث فرهنگی استان نسبت به نگهداری و احیای این آثار که متعلق به یک ملت بوده و فرهنگ ما را تشکیل می دهد با حساسیت بیشتر اقدام کند.
شجاعی ادامه داد: در حوزه میراث فرهنگی نباید از نقش مردم و مسئولیت پذیری آنان غافل بود که بدین منظور احیا انجمن های میراث فرهنگی در شهرستان به منظور معرفی عمق تاریخی منطقه و برخی فعالیتهای فرهنگی در این راستا گامی در جهت هر چه بهتر شناساندن و معرفی آثار تاریخی و طبیعی است.
ملک مسعود ریگی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاش نیز با اشاره به اینکه در این منطقه افزون بر 215 اثر تاریخی و طبیعی بکر و منحصر بفرد وجود دارد که حدود 70 اثر آن ثبت شده است، گفت: بخش مرکزی دارای 85 اثر تاریخی ثبت و شناسایی شده است که از این تعداد 20 اثر ثبت شده و 65 اثر شناسایی و در انتظار ثبت است.
شهرستان خاش با داشتن جاذبه های فراوان طبیعی و تاریخی مانند قله آتشفشانی نیمه فعال تفتان، گل فشان طبیعی پیرگل، رودخانه های زیبای کارواندر و ایرندگان و کاواری، درختان سرو کهنسال، ارتفاعات تفتان، بیرک، مورپیش، سیاه بندان، پنج انگشت، قلعه های تاریخی ایرندگان، حیدرآباد، کمال آباد و برجک قدیمی بلوی گوهرکوه، چشمه های آب سرد و گرم و دریاچه طبیعی سردریا واقع در حاشیه تفتان و دهها اثر دیگر از قطبهای مهم گردشگری در سیستان و بلوچستان محسوب می شود.
خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار