کد خبر: ۲۴۴۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱ 12 June 2016
به گزارش تابناک یزد،هر سال در آستانه ماه مبارک رمضان جنب ‌و جوش‌ مردم برای تهیه اقلام خوراکی و کالاهای اساسی به اوج می‌رسد و تا چند روز نخست این ماه نیز ادامه دارد. در این میان مسئولان هم دست به کار می‌شوند تا مواد غذایی و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را تامین کنند و به نوعی نظم و انسجام بیشتری به بازار بدهند.  هر سال که به این ماه مبارک نزدیک می‌شویم، با افزایش میزان تقاضا برای مواد غذایی تلاش‌ها برای جلوگیری از هرگونه کمبود کالا به ویژه کالاهای اساسی یا جلوگیری از افزایش و نوسان قیمت‌ها در بازار نیز بیشتر می‌شود. دستگاه‌های مربوطه هم برای تحقق این هدف با اقداماتی که از آن به عنوان تنظیم بازار یاد می‌کنند سعی در جلب رضایت مردم دارند.

تخلف در فروش با تغییر روش و ناآگاهی مردم
با وجود تامین و ذخیره‌سازی و توزیع مناسب کالاهای اساسی و اقلام پر مصرف، افزایش قیمت برخی کالاهای پرمصرف نگرانی‌هایی برای مردم ایجاد کرده است. طی هفته جاری افزایش قیمت گوشت، مرغ، تخم مرغ، فرآورده‌های لبنی و انواع میوه و سبزی‌ها موجب شده تا قصه تکراری ماه رمضان، امسال نیز بازخوانی شود. گرچه بنابر ادعای مسئولان مشکلی در زمینه تامین کالاها وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد چگونگی عرضه کالا یا تغییر روند فروش، مردم را دچار مشکل می‌کند.
گزارش‌های میدانی خبرنگار همشهری حاکی از این است که عرضه گوشت قرمز بدون چربی با نرخ مصوب 300 هزار ریال در هرکیلوگرم موجب شده تا فروشندگان این کالای پروتئینی هر کیلوگرم گوشت با 250 گرم چربی را که باید 50 هزار ریال کمتر به فروش برسد، با قیمتی معادل گوشت بدون چربی به فروش برسانند.
همچنین هرکیلوگرم گوشت مرغ در آستانه ماه مبارک رمضان با 400 تومان افزایش روبه‌رو شد اما با آغاز ماه مبارک و در نخستین روز از این ماه با کاهش قیمت، به کمتر از آنچه افزایش یافته بود رسید با این وجود نرخ مرغ در روزهای آتی بسته به عرضه و تقاضا در نوسان خواهد بود.
افزایش چند درصدی قیمت لبنیات در مغازه‌ها نیز حکایت از ضعف نظارت‌ها و فعالیت‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان یا گشت‌های بازرسی دارد.
آمارها نشان می‌دهد قیمت مواد غذایی مانند لبنیات، میوه و سبزیجات در سطح عرضه از ابتدای خردادماه روندی افزایشی به خود گرفته است و با توجه به این‌که مردم استان در بخش میوه و سبزیجات مصرف زیادی دارند، فروشندگان از این موضوع سوءاستفاده کرده و قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.

لبنیات و پروتئین؛ پرحاشیه‌های بازار
مواد لبنی و پروتئینی از پرحاشیه‌ترین اقلام خوراکی است که در ایام خاص مانند ماه رمضان بیشتر از دیگر ایام سال با نوسان و افزایش قیمت مواجه می‌شود. این در حالی است که نوسان قیمت این کالاها در بازار با حساسیت بالایی از سوی مصرف‌کنندگان دنبال می‌شود.
گوشت و مرغ یکی از اصلی‌ترین اقلام این بخش است که هم سال گذشته و هم امسال با افزایش قیمت روبه‌رو شده است اما این بار مسئولان تاکید دارند که با تمهیدات صورت گرفته حداقل در طول ماه مبارک، هیچ‌گونه کمبودی درخصوص مرغ در بازار ایجاد نخواهد شد. به گواه بازار و بنابر اعلام شرکت تعاونی مرغداران یزد، هرکیلوگرم گوشت مرغ در کشتارگاه در نخستین روز ماه رمضان به قیمت 6300 تومان و در بازار برای مصرف‌کننده به قیمت 6700 تومان عرضه می‌شود و کمبودی در بازار وجود ندارد. گفته می‌شود که بازار گوشت امسال به لحاظ تامین در وضعیت خوبی قرار دارد و همچنین 31‌تن گوشت قرمز برای عرضه در ماه رمضان ذخیره شده است.

رضایت نسبی از خرید در فروشگاه‌های بزرگ
با وجود این‌که شهروندان از افزایش قیمت‌ها ابراز نارضایتی می‌کنند اما فروش اقلام مصرفی و کالاهای اساسی در فروشگاه‌های بزرگ توانسته تا حد زیادی موجب رضایت خاطر شهروندان شود.
یک شهروند یزدی پیرامون کنترل قیمت‌ها و تامین اقلام اساسی و مورد نیاز در شهر گفت: خوشبختانه احساس کمبود کالا نداشتیم ضمن این‌که با راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ در بیشتر نقاط استان مشکلی در تامین کالاها دیده نمی‌شود.
«حسین صفایی» در خصوص وضعیت قیمت‌ها در آستانه ماه رمضان افزود: قیمت‌ها در مغازه‌ها افزایش یافته اما در فروشگاه‌های بزرگی که در بیشتر نقاط شهر به چشم می‌خورد قیمت‌ها رضایت بخش است.
صفایی ادامه داد: با وجود این‌که قیمت مواد لبنی و پروتئینی در این فروشگاه‌ها مناسب است اما عرضه میوه و سبزیجات در شهر با افزایش ناگهانی قیمت مواجه و به طرز چشمگیری گران شد.

اجرای طرح ضیافت برای مبارزه با گران‌فروشی
روغن، شکر، برنج، خرما، زولبیا و بامیه، مرغ و تخم‌مرغ، گوشت قرمز و لبنیات از پرمصرف‌ترین محصولات ماه مبارک رمضان است و عرف رایج مردم برای خرید این اقلام در ماه مبارک رمضان، ضرورت نظارت دوچندان بر بازار این محصولات را تشدید می‌کند.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اجرای طرح ضیافت در زمینه مبارزه با گران‌فروشی اظهار کرد: 70 تیم بازرسی و کارشناسی در طول ماه مبارک رمضان بر بازار نظارت دارند.
«مسعود زارع» با بیان این‌که طرح نظارت و بازرسی ویژه ماه رمضان از نیمه خرداد ماه در استان آغاز شده و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد، افزود: خوشبختانه در این ماه هیچ افزایش قیمتی نداشتیم؛ اما با توجه به لزوم پایش وضعیت بازار کالا و خدمات به ویژه کالاهای پرمصرف و اولویت‌دار با هدف تعادل عرضه و تقاضا و تنظیم بازار و تامین مایحتاج عمومی‌ مردم و جلوگیری از کمبود و افزایش غیر منطقی قیمت‌ها، این طرح اجرایی می‌شود. وی با بیان این‌که در ماه رمضان امسال فراوانی کالا داریم، گفت: خوشبختانه ثبات نسبی بر بازار حاکم است؛ ضمن این‌که توزیع و نظارت بر عرضه فرآورده‌های دامی ‌و لبنیات، برنج و حبوبات، شکر و خرما و روغن به عهده جهاد کشاورزی است تا با قیمتی کمتر از کف بازار در فروشگاه‌ها عرضه شود.
زارع با اشاره به فعال بودن سامانه 124 نیز گفت: ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آماده دریافت گزارش‌های مردمی ‌از هرگونه تخلف صنفی است و با توجه به این‌که شهروندان سهم بسزایی در جلوگیری از تخلف واحدهای صنفی دارند، می‌توانند به طور شبانه‌روزی گزارش‌های خود را به این سامانه اعلام کنند.

امسال نمایشگاهی برگزار نخواهد شد
زارع با اشاره به اعتراض اصناف توزیعی به برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه‌ها ضربه به اصناف است؛ یعنی اگر این نمایشگاه‌ها برپا نشود، مردم برای خرید به بازار مراجعه می‌کنند و در نتیجه رونق در بازار باقی می‌ماند و بنابراین امسال نمایشگاهی از این دست در استان برگزار نمی‌شود.
وی پشتوانه این اقدام را ابلاغ دستورالعملی کشوری عنوان کرد و گفت: بر اساس دستورالعمل ابلاغی مقرر شده است که امسال در کشور نمایشگاهی نداشته باشیم مگر در شرایط خاصی که ایجاب کند و استان‌ها مجبور به برپایی نمایشگاه باشند. در حوزه استان یزد هم با توجه به مصوبه کمیسیون تنظیم بازار، نمایشگاهی برپا نمی‌شود.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار