مسئول قرنطینه اداره‌كل دامپزشکی استان یزد گفت: همه اجزای قابل استفاده دام اعم از قسمت‌های خوراکی و غیر خوراکی، جزو فرآورده‌های خام دامی محسوب مي‌شوند و نظارت بر استحصال، فرآوری، حمل و عرضه آن بر عهده کارشناسان دامپزشکی است.
کد خبر: ۲۴۸۰۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷ 19 June 2016
به گزارش «تابناک یزد»، «نرگس حسینی» پشم و موي گوسفند و بز، کرک شتر، هم‌چنین پوست انواع دام به صورت خام و فراوری شده را نيز از فرآورده‌هاي خام دامي برشمرد و افزود: استحصال، فرآوری و حمل و نقل کود، پشم، مو ،کرک و پوست خام یا فرآوری شده، صرفاً با اخذ مجوز دامپزشکی مجاز است.

وی تصریح کرد: پشم، مو و کرک باید از دام زنده و سالم تهیه شده و گله مورد نظر نيز باید عاری از امراض واگیر و خطرناک دامی و مشترک نظیر شاربن، آبله و تب برفکی باشد و پس از شست‌وشو با محلول آب و برخي تركيبات شيميايي، ضدعفونی لازم صورت گرفته و بعد از مرحله خشک شدن، محموله به‌صورت عدل یا با بسته‌بندی بهداشتی توسط کامیون‌های سرپوشیده حمل شود.

مسئول قرنطینه دامپزشکی استان در خصوص مراحل آماده‌سازی پوست تازه به منظور حمل نيز توضیح داد؛ پوست تازه استحصال شده باید عاری از فضولات دام و خونآبه حاصل از کشتار و دارای گواهی بازرسی بهداشتی دامپزشکی باشد و در زمان تعیین شده مراحل آب‌گیری و نمک سود کردن صورت گرفته باشد، چون تنها در این حالت امکان اخذ مجوز  بهداشتي نقل و انتقال پوست در سطح کشور وجود دارد.

حسینی در خصوص پوست‌های فرآوری شده مانند سالامبور و وت بلو نيز گفت: پوست سالامبور که در مراحل اولیه با نمک و اسید ضدعفونی شده است، در مراحل بعدی باید از آلودگی‌های ثانویه حفظ شود و رطوبت آن در حد لازم نگه داشته شود.

وي ادامه داد: در خصوص پوست وت بلو نیز رعايت شرايط حمل در کیسه‌های پلاستیکی به دور از هوا و عاری از قارچ‌زدگی الزامی است.

به گفته‌ي اين مسئول، اداره‌کل دامپزشکی استان یزد، در همین راستا طی یکسال گذشته تاکنون، گواهی بهداشتی- قرنطینه‌ای 88 هزار جلد پوست سالامبور را به سیستان و بلوچستان جهت صادرات به پاکستان صادر کرده است.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار