رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به رواج موسیقی های بی ریشه در جامعه گفت: این سازمان با داشتن فرهنگسراها، سینما و موزه ها می تواند پشتیبان موسیقی سنتی ایران باشد.
کد خبر: ۲۵۴۸۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶ 20 April 2015
به گزارش ایرنا  محمود صلاحی در دیدار با اعضای مکتب خانه آواز تهران بر تلاش برای حفظ موسیقی سنتی ایران و حضور هنرمندان و استادان آواز ایران در فرهنگسراها و مراکز فرهنگی، هنری پایتخت تاکید کرد. 

صلاحی با گرامیداشت حضور هنرمندان در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: آواز در ایران از سرمایه ها و ادبیات غنی ایران بهره می برد، شاعرانی همچون حافظ، سعدی، مولانا و ... که قله های ادبیات شعر فارسی هستند در کفه ترازو از شاعران جهان برتری دارند. 

وی افزود: آواز ایران نیز که از این داشته ها استفاده می کند بسیار تاثیرگذار و ماندگار است و انسان با شنیدن صدای آواز سنتی ایران به خدا، خود و زیبایی ها می اندیشد. 

صلاحی با تاکید بر اینکه رواج موسیقی های بی ریشه یک جریان گذرا است و موسیقی ایران ماندگار خواهد بود، ادامه داد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با داشتن فرهنگسراها، سینما و موزه ها می تواند پشتیبان موسیقی سنتی ایران باشد و هنرمندان برجسته نباید صحنه را خالی کنند. 

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: نباید فراموش کنیم که هنرمندان متعهد همواره در تحکیم پایه های نظام و رابطه مردم با نظام تلاش کرده اند و باید به کمک یکدیگر مسیر را برای بهبود وضعیت هنر در کشور هموار کنیم؛ فرهنگسراها میزبان هنرمندان و موسیقیدانان خواهند بود و باید موجی از آوازهای ملی راه بیاندازیم. 


*آواز ایرانی دچار بحرانی جدی است 

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی نیز در این دیدار گفت: سال هاست دغدغه جدی درباره آواز ایران داریم و اکنون به دلیل عصر رسانه، زندگی شهری، مسائل مدیریتی و رویکرد رسانه ملی، در موضوع آواز ایرانی دچار بحران جدی هستیم. 

وی با بیان اینکه آواز جان مایه فرهنگ و موسیقی ایران است، افزود: تبلور موسیقی ایرانی در آواز است اما با وجودی که اشتیاق در این راه وجود دارد شاهدیم که در این زمینه سردرگمی وجود دارد و با این چالش مواجهیم که با استعدادهای جوان چه باید بکنیم؟ 

صدیق تعریف خواننده موسیقی اصیل ایرانی نیز در این دیدار گفت: دل همه ما برای فرهنگ و هنر کشور می سوزد چون بخشی از فرهنگ ما در حال از بین رفتن است. 

وی افزود: هنرمندان وظیفه خود می دانند که برای حفظ این میراث فرهنگی به دور از هرگونه شعاری تلاش کنند؛ البته این مشکل با حضور یک گروه کوچک حل نمی شود و نیازمند سیاستگذاری ها کلان در این باره هستیم اما در حد توان خودمان در این راه تلاش می کنیم. 

*رویکرد صدا و سیما دلیل گرایش جوانان به موسیقی پاپ و غربی است 

حسام الدین سراج خواننده موسیقی اصیل ایرانی نیز در این دیدار با بیان اینکه متاسفانه آواز در دوران ما به انزوا رفته است، اظهار کرد: علت اصلی در این مسئله اهمیت ندادن صدا و سیما به موسیقی ایرانی است و شاهدیم که بیشتر گرایش ها به موسیقی پاپ و غربی شده است. 

وی افزود: امیدواریم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مسوولیت ساماندهی این کار را بپذیرد و شاهد این باشیم که مکتب خانه آواز تهران بتواند مانند اتفاقی که در هنر خط رخ داد را سازمان دهی کند و آواز به شکل درست اشاعه یابد. 

علی جهاندار خواننده موسیقی اصیل ایرانی نیز در این نشست گفت: کاش به صورت جدی مکتوبی به عنوان سند تهیه شود تا با تغییر مدیران همه چیز عوض نشود و بتوانیم به شکل مستمر کار را پیش ببریم. 

وی با ابراز گلایه خود از صدا و سیما افزود: تلویزیون به عنوان مرکز فرهنگ کشور به جای پخش آواز و موسیقی اصیل که می تواند الگوی جوانان باشد، بیشتر موسیقی های بی ربط به فرهنگ و هنر کشور را پخش می کند، در صورتی که وظیفه این رسانه در موضوع موسیقی پروراندن و علاقه مند کردن جوانان به موسیقی ریشه دار ایرانی است. 

در این نشست امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بابک ربوخه مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی جهاندار، حسام الدین سراج، حمیدرضا نوربخش، صدیق تعریف، بهرام باجلان از اعضای شورای سیاستگذاری مکتب خانه آواز تهران و مهران مهرنیا موسیقیدان و نوازنده تار حضور داشتند. 

مکتب خانه آواز تهران سال گذشته از سوی معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با هدف توجه به اهمیت آواز در سبک زندگی ایرانی و اسلامی، توجه به ریشه های تاریخی آوازهای ایرانی، پاسداشت آواز ایرانی، توجه به سنت های اصیل آواها و نواها و تکریم هنرمندان آواز سنتی راه اندازی شد. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار