مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 650 تن ظرفیت تولید حوزه آبزی پروری این استان در اثر خشکسالی و 250 تن از ظرفیت تولید در اثر کمبود نقدینگی و عدم برخورداری از تسهیلات از بین رفته است.
کد خبر: ۲۵۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳ 21 April 2015

حسن اکبری در حاشیه بازدید معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات کشور از ساوه ، با بیان اینکه 6.5 درصد از گوشت ماهیان خاویاری کشور در استان مرکزی توسط سه واحد فعال تولید می‌شود، افزود: سال گذشته 47 تن ماهی خاویاری در استان تولید شده که نسبت به سال قبل از آن 2.5 برابر افزایش داشته است.

وی از برگزاری جشن استحصال ماهیان خاویاری استان، در شهرستان ساوه خبر داد و گفت: ساوه از نظر سطح، رتبه اول تولید ماهیان خاویاری را در استان مرکزی دارد.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات کشور با بیان اینکه در کل کشور 12 استان به صورت قانونی پروانه پرورش ماهی خاویاری دارند که یکی از آنها استان مرکزی است، افزود: 230 مرکز پرورش ماهی ‌این استان در سال گذشته 2490 تن ماهی تولید کرده‌اند.

اکبری با بیان اینکه علاوه بر 43 واحد تکثیر ماهی زینتی که در سال گذشته 13 میلیون قطعه ماهی تولید کرده‌اند، 19 واحد تولید بچه ماهی قزل آلا نیز 33 میلیون قطعه تولید داشته‌اند، افزود: از نظر تولید ماهیان زینتی در رتبه سوم کشور قرار داریم.

وی افزود: 8.5 درصد سهم کشوری تولید بچه ماهی و 5.5 درصد سهم کشوری تولید قزل‌آلا در اختیار استان مرکزی است.

وی اظهار کرد: ساوه در سال گذشته 42 واحد پرورش ماهی داشت که 200 تن ماهی سردآبی، گرم آبی و خاویاری تولید کرده‌اند، همچنین در این شهرستان طی سال گذشته 700 هزار قطعه بچه ماهی قزل آلا و 400 هزار قطعه ماهی زینتی تولید شده است.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات کشور در ادامه با بیان اینکه در هفته جهاد کشاورزی مرکز تولید یک میلیون قطعه‌ای ماهی زینتی در ساوه کلنگ‌زنی خواهد شد، افزود: بهره‌برداری از چهار واحد پرورش ماهی سردآبی و گرم‌آبی از دیگر برنامه‌های سال 94 در ساوه است.

وی سرانه مصرف ماهی در کشور را 8.5 و استان 7.8 عنوان کرد و گفت: مصرف سرانه ماهی در ساوه بالاتر از میانگین کشوری و استانی و معادل 8.7 کیلوگرم است.

اکبری بیشترین مشکلات واحدهای پرورش ماهی را نبود تسهیلات بانکی و نقدینگی و کمبود آب عنوان کرد و افزود: ساوه براساس مطالعات سال‌های 82 تا 86 دارای ظرفیت 3300 تنی تولید آبزیان بوده که این ظرفیت عملا محقق نشده است.

معاون آبزی‌پروری سازمان شیلات کشور در سفر به ساوه از دو مزرعه پرورش قزل آلا و ماهیان خاویاری بازدید و مشکلات موجود را بررسی کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار