از روز گذشته که به طور ناگهانی خبر آلودگی شدید برای هوای قم اعلام شد نخستین گمانه‌زنی‌ها برای اعلام تعطیلی در شهر زده شد این در حالی است که غیبت استاندار به دلیل سفر به چین یکی از مهمترین دلایل برای عدم اعلام تعطیلی عمومی در شهر عنوان می‌شد.
کد خبر: ۲۵۸۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸ 11 July 2016
به گزارش تابناک قم، از روز گذشته که به طور ناگهانی خبر آلودگی شدید برای هوای قم اعلام شد نخستین گمانه‌زنی‌ها برای اعلام تعطیلی در شهر زده شد این در حالی است که غیبت استاندار به دلیل سفر به چین یکی از مهمترین دلایل برای عدم اعلام تعطیلی عمومی در شهر عنوان می‌شد.

محسن اروجی در این باره اظهار داشت: شاخص آلودگی هوا هنور به حدی نرسیده که تصمیمی برای تعطیلی شهر گرفته شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم با بیان اینکه در حال حاضر شاخص آلودگی بالاتر از حد مجاز و در حد هوای آلوده برای گروه‌های حساس و عموم است افزود: شاخص عددی آلودگی هوا را اداره کل محیط زیست استان اعلام می‌کند اما هفته گذشته جلسات هماهنگی ستاد بحران تشکیل و تصمیمات لام اتخاذ شده است.

به گفته وی، وضعیت آلودگی هوای استان ماندگار نیست و تا روز سه شنبه کاهش پیدا می‌کند.

اروجی در پاسخ به این سوال که گمانه‌زنی‌های برای تعلل استان در اعلام تعطیلی وجود دارد گفت: در حال حاضر شرایط به حد هشدار نرسیده است از همین رو  به فکر اعلام تعطیلی هم نیستیم.

هوای قم ناسالم برای گروه‌های حساس و عموم

اسماعیل احمدی‌زاده نیز با اشاره به شاخص‌های وضعیت هوا اظهار داشت: هوای پاک، هوای سالم، هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، هوای ناسالم برای گروه های حساس و عموم، هوای بسیار ناسالم و هوای خطرناک طبقه بندی است که براساس فرمول‌های خاص اندازه گیری تعیین می‌شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان قم با بیان اینکه وضعیت کنونی قم هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و عموم است افزود:در حال حاضر شاخص آلوگی هوای قم 89است ، البته این شرایط ناپایدار است.

وی با در پاسخ به این سول که حد تعیین شده برای اعلام تعطیلی در استان چیست تصریح کرد: از روز گذشته تاکنون شاخص آلودگی به صورت ناپایدار و مقطعی بوده است،  تصمیم گیری برای تعطیلی منوط به پایداری آلودگی در وضعیت خطرناک و در بازه زمانی حداقل 24 ساعت است که هنوز در قم به این میزان نرسیده است.

احمدی زاده ادامه داد: تشخیص اعلام تعطیلی در استان به علت آلودگی باید در ستاد بحران استان متشکل از نماینده استاندار، مرکز بهداشت، محیط زیست و هواشناسی تعیین و تشخیص داده شود و براساس تشخیص کارشناسان و مستندات کامل در نهایت می‌توان به چنین تصمیمی رسید.

وی با اشاره به منشا آلودگی هوا تصریح کرد: بخشی از آلودگی هوای قم با توجه به آلودگی غرب کشور می‌تواند منشا خارجی داشته باشد اما عمده دلیل آلودگی قم غبار شرقی و مربوط به دشت مسیله است.

ادامه وضعیت ناپایدار آلودگی قم تا روز سه شنبه

استان قم با داشتن مساحتی بالغ بر 1 میلیون و 123 هزار هکتار 400 هزار هکتار از اراضی آن را بیابان‌ها تشکیل می‌دهد و بنا به گفته کارشناسان 105 هزار هکتار از این اراضی بیابانی تبدیل به کانو‌های ناپایدار تولید ریزگرد شده که در طول سال در فصول مختلف استان را با بحرانی به نام گرد و غبار دچار می‌کند.

روز گذشته بنا به اعلام اداره کل هواشناسی استان قم آلودگی قم با کاهش دید افقی به کمتر از 2000 متر به بالاترین میزان رسیده بود و عمده دلیل آن را نیز غبار شرقی دشت مسیله یکی از کانون‌های تولید ریزگرد در قم و بخش مرکزی کشور است.

یحیی مدیرکل هواشناسی استان قم در گفت‌و‌گو با تسنیم اعلام کرد: وضعیت ناپایدار آلودگی هوای قم تا روز سه‌شنبه ادامه دارد.

روز گذشته اداره‌کل محیط زیست استان قم با اعلام اینکه شاخص کیفیت هوای شهر قم در وضعیت ناسالم قرار دارد، متوسط ذرات معلق در هوا را 110 میکروگرم بر مترمکعب عنوان کرد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار