برخوردهای متعددی بین دست فروشان و مأموران سد معبر شهرداری تهران در این سال ها رخ داده که فقط موارد معدودی از آنها در فضای پرسرعت رسانه ای و شبکه ای این سال ها خبری شده و به گوش مردم رسیده است.
کد خبر: ۲۶۹۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴ 31 July 2016
آخرین مورد از این مواجهه ها، درگیری مأموران شهرداری با نوبرانه فروش ها در اتوبان آزادگان بود؛ «شرق» در برخوردی اتفاقی از نزدیک در جریان این درگیری قرار گرفت و پس از شکایت این گوجه سبزفروشان از مأموران سد معبر شهرداری تهران و افراد همراه آنها، پای ارگان های نظارتی و دستگاه قضائی هم به میان آمد. 
پیگیری این پرونده با شکایت از شخص شهردار تهران و شهردار منطقه ١٥ در دادگاه هنوز ادامه دارد و مسئله دیگر اینکه در گزارش پلیس به دادسرای بررسی کننده این پرونده صراحتا اعلام شده بود. 
«خبرهای واصله حاکی است اخیرا شهرداری واحد رفع سد معبر (شهربان) افراد اراذل و اوباش را به صورت روزانه جذب نموده و افرادی که اقدام به سد معبر می نمایند و در برابر عوامل شهرداری مقاومت می کند؛ افرادی را که جذب کردن آنها را جهت متفرق کردن آنها می فرستند.»
تمام این جزئیات در عین تلخ بودن حقایقش در گزارشی که «شرق» در خردادماه گذشته منتشر کرد، آمد که البته تا امروز تکذیبیه یا توضیحی هم در رد محتوای آن گزارش به «شرق» نرسیده است.
هفته گذشته در حالی که رسانه ها منتظر حضور در جلسه بررسی اساسنامه شرکت شهربان و گزارش عملکرد آن بودند، این اساسنامه و گزارش در سکوت خبری کامل و در جلسه ای غیرعلنی، با اصلاحاتی کاملا مفید به نفع این مجموعه در شورای شهر تهران تصویب شد. 
در یکی از بندهای این اساسنامه برای تسهیل در اقدام و عمل نیروهای این سازمان و بازگذاشتن دست آنها در اجرای مأموریت ها، نمایندگان مردم در شورای شهر تهران دست فروشی در تهران را در جایگاه تکدی گری قرار داده اند و آن را جرم انگاری کرده اند. با این حساب مأموران سد معبر شهرداری تهران، دست باز بیشتری در برخورد با این پدیده دارند که معلول دلایل متعدد اقتصادی و اجتماعی است. 
بدون شک همه کارکنان یک مجموعه، متخلف نیستند و ایراد ندارند؛ اما همان تعداد اندک و پرخطا هم می توانند کارنامه همه مجموعه را به بدنامی بکشانند و اکنون همین اتفاق درباره کارکنان شریف شرکت شهربان و حریم بان شهر تهران رخ داده است. 
تعدادی از نیروهای این زیرمجموعه اجرائی در شهرداری تهران، در نامه ای به شورای اسلامی شهر تهران خواستار آنچه شده اند که آن را «رفع مظلومیت از انضباط شهری در برابر هجمه های سیاسی» و «اراذل و اوباش خواندن مأموران اجرای قانون در شهر» خوانده اند.
متن این نامه که به نظر می رسد واکنشی است، از این قرار است: «بی تردید، برقراری انضباط شهری با توجه به پیچیدگی های موجود در رفتار افراد و گروه های قانون شکن و اغراض سیاسی و منافع غیرقانونی کسانی که نفعشان در بی قانونی است، نیازمند فرهنگ سازی، حمایت قضائی و تبیین ضرورت، ابعاد و منافع آن برای افکار عمومی شهروندان است. 
طی مدتی که توفیق خدمتگزاری در این عرصه نصیب ما شده است و به طور ویژه در حدود یک سال اخیر، متأسفانه با انواع خشونت از سوی قانون شکنان و اقسام بی مهری، سیاسی کاری، غرض ورزی، کوه سازی از کاه، هجمه های تبلیغاتی و حاشیه سازی از سوی برخی جریان های سیاسی خاص روبه رو بوده ایم که به انحای گوناگون و با تخریب های مستمر، تلاش کرده اند با ممانعت از اجرای طرح انضباط شهری و قوانین مربوطه، منافع سیاسی و اقتصادی خویش را تأمین کنند؛ در این میان، رسانه های معاند بیگانه هم به یاری حامیان قانون شکنی شتافته اند که حمایت این رسانه ها جای تأمل و واکاوی دارد. 
در این میان و با وجود جوسازی های سهمگین و مستمر، نیروهای انضباط شهری، مظلومانه فقط به انجام وظایف محوله پرداخته اند و سهم خانواده های ما اضطراب، نگرانی و فشارهای روانی بوده است. در طول این مدت، بارها با فحاشی، قمه کشی و چاقوکشی بساط گستران و متخلفان ساخت وساز مواجه شده ایم که منجر به مجروحیت های شدید تعدادی از نیروهای انضباط شهری شده است. 
گستره خشونت و جسارت قانون شکنان و اراذلی که چوب حراج به معابر عمومی زده اند و درآمدهای کلان به جیب می زنند و به پشتوانه جوسازی های برخی جریانات سیاسی خاص و نیز حمایت احساسی طیفی از شهروندان، جسورتر شده اند، تا جایی است که تقریبا تمامی نیروهای انضباط شهری، حداقل یک بار مورد حملات فیزیکی خشن قانون شکنان قرار گرفته اند! 
تأسف بارتر و شگفت انگیزتر اینکه، غرض ورزان سیاسی، با وجود آگاهی از ماهیت خشونت طلب قانون شکنان که توسط اراذل و اوباش هدایت می شوند، ناجوانمردانه، لقب «اراذل و اوباش» را برای مأموران انضباط شهری به کار می برند که این اقدام هدفمند، در سطح کلان، توهین به قانون و نهادهای قانون گذار است». 
در ادامه این نامه از اعضای شورای شهر تهران درخواست شده در حمایت از انضباط شهری، مجدانه در مسیر رفع خلأهای قانونی از طریق نهاد شورای اسلامی شهر و نیز مجلس شورای اسلامی تلاش کرده و از انضباط شهری و مأموران اجرای قانون در شهر، رفع مظلومیت کنند.
به گزارش «شرق»، در نامه ای که از سوی روابط عمومی شرکت شهربان و حریم بان منتشر شده آمده است، گفته شده «غرض ورزان سیاسی» از لقب «اراذل و اوباش» استفاده کرده اند، در حالی که پلیس شهر ری در گزارش خود به دادسرای شهر ری از این عبارت استفاده کرده است و «شرق» فقط بازتاب دهنده آن بود. 
از سوی دیگر رسانه های متعددی در چند سال اخیر موضوعات مربوط به برخورد با دست فروشان و پرونده های آنها را بازبینی کرده اند و پوشش خبری داده اند و موضوعات مربوط به تخلف تعدادی از مأموران سد معبر بارها تا پیگیری نتایج پرونده در دادگاه دنبال شده بود؛ اما معمولا به نتیجه ای نمی رسید. 
درباره گوجه سبزفروشان بزرگراه آزادگان هم پیگیری یک وکیل و روزنامه «شرق»، نتایج را به نقطه ای رساند که حقایق به طور کامل آشکار شود؛ با این تفسیر این جمله قید شده در نامه مأموران سد معبر شهرداری تهران با مضمون اینکه «بی مهری، سیاسی کاری، غرض ورزی، کوه سازی از کاه، هجمه های تبلیغاتی و حاشیه سازی از سوی برخی جریان های سیاسی خاص...»، واقعی نبوده و چیزی جز فرافکنی و مظلوم نمایی نیست. 
اتفاقات مکرر و مواجهه های جدی مأموران شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران در یکی، دو سال اخیر، آن قدر زیاد و پرحاشیه بوده است که اگر زمان زیادی هم از حادثه بگذرد، اصل اتفاق از ذهن مردم پاک نمی شود. 
مرگ علی چراغی، کارگر زباله جمع کن، درگیری مأموران شهرداری با لبوفروش و گوجه سبزفروش و میوه فروش و دست فروش، حمله شبانه به کارواش در سعادت آباد، گرفتن پول از دست فروشان، برخوردهای خشن و تهاجمی و در نهایت تفاوت بین حرف و عمل در مجموعه این شرکت زیرمجموعه شهرداری تهران، همان مواردی است که بعد از آسیب به شهروندان و روحیه اعتماد آنها، به روحیه سازمانی و فردی کارکنان این مجموعه هم صدمه می زند. 
این در حالی است که در بخش دیگری از این نامه آمده است: «رسانه های معاند بیگانه هم به یاری حامیان قانون شکنی شتافته اند که حمایت این رسانه ها جای تأمل و واکاوی دارد».
اکنون سؤال اینجاست که تا کجا باید به این دلایل، جلوی نارضایتی مردمی و حقیقتی که مردم را آزار می دهد گرفت؟ 
روزنامه شرق
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار