کارشناس مسئول مادر و کودک مرکز بهداشت یزد با بیان اینکه 97.44 درصد نوزادان این استان با شیر مادر تغدیه می شوند گفت: این شاخص در کشور هم همین رقم است.
کد خبر: ۲۷۰۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷ 02 August 2016
به گزارش تابناک یزد،گیتی قوچانی به مناسبت هفته ملی تغذیه با شیر مادر (10 تا 16 مردادماه ) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 8.2 درصد نوزادان روستایی و 1.8 نوزادان شهری این استان با شیر مصنوعی تغذیه می شوند.
وی تغذیه با شیر مصنوعی در شهرستان های ابرکوه، اردکان، بافق، بهاباد، تفت، اشکذر، مهریز، میبد، یزد، خاتم را به ترتیب 9.7، دو، 3.6 ،2.5، 3.8 ، 3.5 ، 2.4، 1.3 ، 1.1 و 3.6 درصد اعلام کرد.
کارشناس مسئول مادر و کودک مرکز بهداشت استان یزد اظهار داشت: رقم مذکور در روستاهای شهرستانهای یاد شده به ترتیب 8.03، 3.7، صفر، 3، 3.4، 3.6، 2.9، صفر ، 26.9 و 4.2 درصد است.
وی در ادامه تعداد بیمارستان های دوستدار کودک در سطح استان را 14باب ذکر کرد و گفت: بیمارستانهای گودرز، شهدای کارگر، سید الشهدا (ع)، مادر، مجیبیان، افشار، شهید صدوقی، امام جعفر صادق (ع)، شهید بهشتی، ضیایی، ولی عصر (عج)، مرتاض، خاتم الانبیاء و فاطمه الزهرا (س) از جمله این مراکز هستند.
کارشناس مسئول مادر و کودک مرکز بهداشت استان یزد اظهار کرد: بیمارستان های دوستدار کودک 10 اقدام را در این راستا برای تغذیه با شیر مادر اجرا می کنند.
وی شعار جهانی تغذیه با شیر مادر را ' هزار روز طلایی، مهر مادر، شیر مادر' اعلام و افزود:این یکهزار روز طلایی شامل 270 روز بارداری و 730 روز از بدو تولد تا دو سالگی است.
وی اضافه کرد: یکهزار روز طلایی در رشد کودک سرنوشت ساز است و به طور مستقیم روی سلامت آن در بزرگسالی و سالمندی تاثیر دارد.
قوچانی تصریح کرد: 60 درصد رشد مغز کودک تا پایان یک سالگی و 70 درصد آن تا دوسالگی
تشکیل می شود به همین علت تغذیه سالم مادر، مراقبتهای دوران بارداری و شیر دهی اهمیت ویژه ای برخوردار است.
قوچانی برگزاری 10 سمینار تغذیه با شیر مادر، تشکیل کمپین آموزشی ، توزیع بروشور، تقویت فعالیتهای گروههای حامی و برگزاری کلاسهای اموزشی در مراکز بهداشتی و درمانی را از جمله برنامه های هفته جهانی شیر مادر در استان نام برد.
به گفته متخصصان ، شیر مادر به دلیل ترکیب مخصوص و متناسب با نیاز کودک و بهره مندی از مواد ایمنی بخش ، کودک را در برابر عوامل بیماری زا مقاوم می کند.
به عقیده آنها، شیرمادر نه تنها زمینه ساز سلامت کودک در دوره شیرخوارگی است بلکه این افراد در دوران سالمندی نیز از سلامت لازم برخوردار هستند.
براساس تحقیقات یونیسف ، اگر همه کودکان در زمان حاضر از شیر مادر استفاده کنند سالانه از مرگ بیش از یک میلیون کودک در جهان پیشگیری خواهد شد.
تغدیه انحصاری با شیر مادر امکان ابتلا به عفونت های حاد تنفسی را پنج برابر و احتمال مرگ و میر ناشی از بیماریها را تا چهار برابر کاهش می دهد.
هم اکنون 14 بیمارستان دولتی در استان یزد زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی است که از این تعداد 9 بیمارستان دارای بخش زنان و زایمان است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار