مدیر پایگاه انتقال خون ایلام از افزایش 8 درصدی مشارکت اهداکنندگان خون در 4 ماهه نخست امسال خبر داد.
کد خبر: ۲۷۱۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳ 03 August 2016

مدیر پایگاه انتقال خون ایلام از افزایش 8 درصدی مشارکت اهداکنندگان خون در 4 ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش تابناک ایلام؛دکتر «مهدی اکبری»  اظهار کرد: در 4 ماهه نخست سال جاری شهروندان ایلامی 8 درصد بیشتر از زمان مشابه سال قبل خون اهدا کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در 4 ماهه نخست سال گذشته تعداد 4 هزار و 256 مورد خون‌گیری انجام شد، افزود: در همین بازه زمانی طی سال جاری 4 هزار و 593 مورد خون‌گیری در استان انجام گرفته که با افزایشی معادل 8 درصد همراه بوده است.

مدیر پایگاه انتقال خون ایلام اضافه کرد: از مجموع 4 هزار و 593 مورد خون‌گیری انجام شده در 4 ماهه نخست امسال تعداد 2 هزار و 413 مورد اهدا کننده مستمر، 1 هزار و 348 مورد اهداکنندگان با سابقه و 832 مورد نیز اهداکنندگان بار اولی بوده‌اند.

اکبری با بیان اینکه اهداکنندگان مستمر از لحاظ سلامت خونی، امنیت بالایی دارند، عنوان کرد: در سال گذشته 13 هزار و 462 مورد خون‌گیری از 1 هزار و 42 نفر زن و 12 هزار و 420 نفر مرد انجام شده است.

وی با تأکید بر اینکه انتظار داریم بانوان استان مشارکت بیشتری در اهدا خون داشته باشند، ادامه داد: یکی از امن‌ترین خون‌های اهدایی خون بانوان است.

مدیر پایگاه انتقال خون ایلام با اشاره به اینکه در راستای کنترل امنیت و سلامت خون‌های اهدایی از سوی اهداکنندگان، آزمایش‌های استاندارد مطابق با روز دنیا روی آن‌ها انجام می‌شود، گفت: انتقال خون در سطح کشور به مناطق مختلفی تبدیل‌شده که استان‌های ایلام و خوزستان در یک منطقه قرار گرفته‌اند.

اکبری یادآور شد: فرآورده‌های خونی از قبیل گلبول‌های قرمز متراکم، پلاسمای تازه منجمد، پلاکت و چند فرآورده دیگر از خون‌های اهدایی اهداکنندگان دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه کمبود خون در استان ایلام وجود ندارد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در سازمان انتقال ایلام راه‌اندازی دستگاه «پلاسما فرزیس» است که بعد از بهره‌برداری از این دستگاه بیمارانی که بیماری‌های خود ایمنی دارند دیگر نیازی نیست برای ادامه فرآیند درمان خود به سایر استان‌ها مراجعه کنند.

مدیر پایگاه انتقال خون ایلام اضافه کرد: گروه‌های خونی O مثبت و A مثبت بیش‌ترین فراوانی را در استان دارند که البته گروه‌های خونی AB منفی و B منفی نیز از کمترین فراوانی برخوردار هستند.

اکبری با اشاره به اینکه در راستای فرهنگ‌سازی برای جذب افراد و اهدا خون اقداماتی در سطح جامعه صورت گرفته، اظهار کرد: کلاس‌های آموزشی را از سطح مدارس برای دانش‌آموزان در نظر و اجرا کرده‌ایم که امیدواریم با مشارکت هر چه بیشتر مردم در این امر خدا پسندانه مواجه شویم.

وی در خصوص میزان خون مصرفی بیماران خاص در استان تصریح کرد: ازجمله بیماران خاصی که نیاز خونی دارند بیماران تالاسمی هستند که خون با گلبول قرمز کم کلوسیت نیاز دارند و در کنار این افراد، بیماران سرطانی نیز ازجمله جامعه هدف مصرف خون ما هستند که در مجموع بالغ بر 2 هزار واحد خون در ماه در سطح استان مورداستفاده بیماران خاص قرار می‌گیرد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار