بررسی نقاط ضعف و قوت دولت یازدهم در سه سال گذشته؛
اقدامات دولت در سیاست خارجی، توافق هسته ای و کاهش تورم بخشی از توفیقات دولت در سه سال گذشته است، اما عدم موفقیت در حوزه های اقتصادی، کاهش رکورد، ملموس نشدن تغییرات برای مردم، عدم چابکی بدنه دولت و توفیق نداشتن در سیاست داخلی از ضعف های دولت یازدهم است، اینها مهمترین مسائلی است که حجج اسلام حسین سبحانی نیا و محمد علی ابطحی به آن اشاره کرده اند.
کد خبر: ۲۷۱۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹ 03 August 2016

نماینده اصولگرای شش دوره مجلس شورای اسلامی درباره نقاط ضعف و قوت دولت یازدهم طی سه سال گذشته، گفت: اگرچه طی این مدت دولت اقداماتی مثبت و عملکردهای منفی هم از خود برجای گذاشته است، اما به نظرم باید حتما کارهایی انجام شود که ضمن تاثیرگذاری لازم در مردم، مشکلی را بر سر راه رئیس جمهور در انتخابات آتی ایجاد نکند.

برجسته ترین اقدام دولت به ثمر نشستن برجام بود

حجت الاسلام والمسلمین حسین سبحانی نیا در گفت و گو با خبرنگار «تابناک»، در پاسخ به این سئوال که با توجه به قرار گرفتن در اولین روز از آخرین سال فعالیت چهارساله دولت، مهمترین نقاط ضعف و قوت دولت یازدهم را چه می دانید و فکر می کنید چه کار بر زمین مانده ای در سال آخر فعالیت دولت وجود دارد، اظهار کرد: دولت در طول عمر سه ساله اخیرش، تلاش هایی در موضوعات مختلف داشته است که برجسته ترین آن بحث سیاست خارجی و به ثمر رساندن «برنامه جامع اقدام مشترک بین 1+5» است.

وی افزود: کارهای مثبتی در حوزه های مختلف انجام شده است، ولی آنچه جزو توقعات مردم بعد از دست یابی به برجام بود را می توان در رفع تحریم ها، گشایش در مسائل معیشتی، اشتغال، تولید و جهت در بخش صنعت جست و جو کرد که با وجود تلاش دولت با این مسائل هنوز فاصله داریم.

رکود همچنان به قوت خود باقی است

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به وجود رکود و تورم از زمانی که دولت یازدهم کار را در دست گرفت، تصریح کرد: رکود همچنان به قوت خود باقی است و تورم هم اگرچه پایین آمده، اما تاثیراتش در زندگی و معیشت مردم مشهود نیست. اینها مسائلی است که دولت در یکسال باقی مانده از عمر خود باید به آن اهتمام داشته باشد.

سبحانی نیا: تاثیر کاهش تورم در زندگی مردم مشهود نیست/ ابطحی: دولت باید در سال پایانی دوپینگ کند

وی یادآورشد: اگر دولت نتواند اقدام عملی و عملیاتی در حوزه هایی که ذکر شد انجام بدهد، قطعا با چالش هایی در یکسال پیش رو مواجه خواهد شد.

توده مردم باید تاثیر مثبت اقدامات دولت را لمس کنند

سبحانی نیا با اشاره به حضور دو قشر سیاسی مخالف و موافق دولت در کشور، عنوان کرد: قطعا با وجود هراقدام و عملکردی، موافقان دولت همچنان موافق و مخالفان دولت، همچنان مخالف آن خواهند بود. مهم توده مردم و اقشار مختلف جامعه هستند که خواهان انجام اقداماتی از سوی دولت هستند که تاثیر خود را در زندگی آن ها نشان بدهد.

وی خاطر نشان کرد: دولت باید اقدامات جدی در مسائل مربوط به اشتغال، فرهنگ، اقتصاد، تولید و صنعت که تاثیر آن به طور ملموس در زندگی توده مردم احساس شود، انجام دهد؛ در غیر اینصورت مشکلاتی در انتخابات آینده خواهد داشت و حتی در صورت پیروزی این مشکلات در دور آینده هم گریبانگیر دولت خواهد بود.

در بخش دیگری از بررسی عملکرد سه ساله دولت یازدهم همزمان با آغاز سال آخر فعالیت دولت، با یک عضو مجمع روحانیون مبارز نقاط ضعف و قوه قوه مجریه طی سه سال اخیر را بررسی کردیم.

ابطحی: روحانی تنها گزینه اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آتی

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی ابطحی در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» اظهار کرد: از نظر اصلاح طلبان و بخشی از اصولگرایان، جدی ترین گزینه و تنها گزینه ریاست جمهوری دوره دوازدهم کسی غیر از آقای روحانی نیست و او هم مثل سایر روسای جمهوری که تاکنون داشته ایم 2 دوره ای خواهد بود، اما این بدان معنا نیست که جریان اصلاح طلب و اصولگرا به طور کلی از رفتار دولت یازدهم راضی بوده باشد.

وی در ارتباط با نقاط قوت دولت یازدهم گفت: اصل این موضوع که دولت وقتی کار را تحویل گرفت کشور در چه شرایطی بود و امروز شرایط چگونه است، مساله ای مهم است و نباید فراموش کنیم که کشور قبل از سال 92 در چه شرایطی بود. به اضافه اینکه اگر برخی رقبای آقای روحانی در آن برهه به ریاست جمهوری می رسیدند، امروز چه شرایطی بر کشور حاکم بود. پس اصل انتخاب آقای روحانی صحیح است و تغییر شرایط کشور از نقاط قوت دولت محسوب می شود.

مردم قبل از سال 92 از فشار تحریم ها خسته بودند

این فعال سیاسی اصلاح طلب، سیاست خارجی دولت یازدهم که بر سیاست داخلی و شرایط اقتصادی کشور هم تاثیرگذار است را دومین نقطه قوت دولت خواند و افزود: فراموش نکنیم که قبل از سال 92 فشارهای فراوان و دشمنی های خارجی جامعه ما را خسته کرده بود. این خستگی در اثر تحریم ها و فشارهای وارد شده بر مردم ایجاد شده بود.

به گفته وی، تلاش هایی برای خسته کردن مردم جامعه ایران در حقیقت بر اثر جنگ نرمی – منظور جنگ نرم الکترونیکی و بهره گیری از فضای مجازی نیست، منظور جنگی است که بدون توپ و تانک و بر مبنای فشار اقتصادی شکل می گیرد – که آمریکایی ها آن را آغاز کرده بودند، صورت گرفته بود تا مردم را از پای در بیاورند؛ اما این حربه با سیاست خارجی دولت آقای روحانی بی نتیجه ماند و رفع شد. در حقیقت برجام ماجرای 12 ساله هسته ای و بحران ناشی از آن را جدای از نتایج حاصله پایان داد.

قبل از روحانی شمشیرها را از رو کشیده بودند

ابطحی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مثبت دولت ایجاد حس صمیمت درون جامعه بوده است؛ چراکه قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم خشونت های تندی داخل خانواده انقلاب ایجاد شده بود و شمشیرهای از رو کشیده ای وجود داشت که پس از تغییر دولت فضا آرام تر شد و کنار هم زندگی کردن و استفاده از ظرفیت بسیاری از نیروهای انقلاب، فضای جامعه را تلطیف کرد.

وی با اشاره به فشارهایی که توسط مخالفان آقای روحانی به دولت وارد می شود و بخش عمده ای از آن ها از سوی همراهان پریروزهای رئیس دولت یازدهم صورت می گیرد، یادآور شد: اینکه چرا آقای روحانی رئیس جمهور شد و دیگری نشد باعث ایجاد فشارها و برخوردهایی شد. البته نقش وسایل ارتباط جمعی و توسعه شبکه های اجتماعی را در این بین نباید فراموش کرد؛ چراکه با این فضاهایی که ایجاد شده دیگر نمی توان کسی را محدود کرد؛ اما فشارها و مچ گیری هایی که از درون خانواده انقلاب صورت گرفت، کار دولت را سخت کرد.

معاون رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد: علیرغم اینکه دولت موفقیت هایی داشته و اگر آقای روحانی کاندیدا بشود، گزینه نهایی و مورد نظر اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم خواهد بود و این گروه سیاسی به جایگزین برای روحانی فکر نمی کنند، نقاط ضعف زیادی هم در دولت وجود دارد که باید به آن اشاره کرد.

عدم چابکی کابینه از ضعف های بزرگ دولت است

وی لخت بودن(سستی و عدم چابکی) بدنه دولت و عدم همکاری سیستم وزارتخانه ها با یکدیگر که باعث مساوی پیش نرفتن کار در بخش های مختلف شده است را یکی از ضعف های دولت خواند و گفت: از سویی دیگر دولت با واقعیت قانون اساسی روبرو است که بر مبنای آن غیر از سیستم اجرایی، نهادهای قدرت دیگری وجود دارند که در صورت همکاری با آن ها اقدامات بهتری در جامعه صورت می گیرد.

ابطحی با تاکید بر اینکه همکاری و همدلی بین رهبری و رئیس جمهور جامعه را آرام می کند و باعث پیشرفت بهتر اقدامات می شود، تصریح کرد: متاسفانه در این زمینه بعضا تقابل های آشکاری از سوی دولت و رئیس جمهور دیده می شدکه این موضوع برای کشور آسیب زننده است. در حقیقت مجموعه قوا در کنار رهبری باید کمک کنند و کار را پیش ببرند که در برخی موارد این موضوع انجام نشد.

دولت دچار لکنت زبان وحشتناکی است

وی لکنت زبان وحشتناک دولت یازدهم را از دیگر ضعف های این دولت خواند و اضافه کرد: استفاده از رسانه و رساندن صدای دولت که در این شرایط بسیار سخت است موضوعی بسیار مهم است. از دولت تیم رسانه ای و عملکرد رسانه ای ضعیفی شاهد بودیم که حتی نتوانست اقدامات مثبت دولت را به گوش مردم برساند. در مجموع دولت آقای روحانی در این بخش از دیگر دولت ها ضعیف تر عمل کرد.

سبحانی نیا: تاثیر کاهش تورم در زندگی مردم مشهود نیست/ ابطحی: دولت باید در سال پایانی دوپینگ کند

عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به یکی دیگر از نقاط ضعف دولت یازدهم یادآوری کرد: در سیاست داخلی همه بار بر دوش رئیس جمهور بود و سایر اعضای دولت سکوت پررنگی داشتند. توقع این بود که رئیس جمهور انسجام بیشتری از دولت بطلبد و وزیران و معاونان رئیس جمهور در کل اعضای دولت خود را شریک سیاست های اعلام شده در ایام انتخابات قرار دهند.

وی با تشریح ضعف های دولت در حوزه اقتصاد، گفت: اگرچه دولت در این حوزه موانع بزرگی را بویژه درباره تحریم ها بردشت، اما نتوانست به شکل منطقی آن را به جامعه منتقل کند، به همین دلیل تغییرات اقتصادی برای جامعه ملموس نبوده است. اصلی ترین ضعف هم در این بخش رکودی بود که دولت موفق نشد بر آن غلبه کند و جواب انتظارات مردم را بدهد.

دوپینگ دولت باید گفتن واقعیت ها و عملکرد مثبت باشد

ابطحی خاطر نشان کرد: دولت و رئیس جمهور باید در سال پایانی خود دوپینگی کنند که بتوانند از طریق آن افکار عمومی را درباره شعارهای 3 سال پیش خود قانع کنند و این موضوع حاصل نمی شود، مگر با گفتن واقعیت ها و برجای گذاشتن عملکردی مثبت در سال پایانی. قطعا دوپینگ مصنوعی در این برهه جواب نخواهد داد.

به گفته این فعال سیاسی اصلاح طلب، دولت باید در سال پایانی خود به صورت واقعی نشان بدهد که می تواند با توجه به واقعیت های موجود جامعه، هماهنگی بیشتری با سایر قوا ایجاد کند. اگرچه فشارهای سنگینی از سوی مخالفان بر دولت وارد می شود اما قوه مجریه باید بتواند ضمن هماهنگی با مجلس جدید، همکاری بیشتری با سیستم قضایی داشته باشد. قطعا اگر درصد کمی از خواسته ها با همکاری قوای سه گانه محقق شود، بسیار بهتر است از اینکه به دلیل عدم هماهنگی فقط توقعات زیاد شود.

از آقای روحانی انتظار بیشتری بود

وی افزود: از آقای روحانی که از ابتدای انقلاب در شورای عالی امنیت ملی مسئول هماهنگی قوا بوده اند، انتظار می رود که بهتر بتواند در سایه هماهنگی با رهبری و قوای دیگر، آرامش بیشتری در جامعه ایجاد کند.

ابطحی یکی از ضعف هایی که فقط مختص دولت نیست و در سطوح مختلف حاکمیت شاهد آن هستیم را فاصله گرفتن ادبیات کل حاکمیت در مسایل فرهنگی با آنچه در جامعه وجود دارد، خواند و خاطر نشان کرد: این افزایش فاصله به دلیل گسترده شدن سیستم های ارتباط جمعی است. متاسفانه امروز خواسته ها و رفتار جامعه جوان ما در مقابل سایر نهادهای دولتی و حاکمیتی مانند کسی است که چینی حرف بزند و طرف مقابل متوجه سخنانش نشود!

قانع کردن افکار عمومی نباید کم اهمیت باشد

وی این ایراد را بر شعارها و رفتارهای گروه های سیاسی با آنچه در جامعه جوان ما می گذرد هم وارد دانست و گفت: اکنون شرایط به گونه ای است که حتی خیلی از شعارها و رفتارهای گروه های سیاسی هم با آنچه در جامعه جوان ما می گذرد متفاوت است. در حقیقت یک آسیب جدی این است که قانع کردن افکار عمومی کم اهمیت شده است و این بحرانی برای کشور محسوب می شود. این ضعفی است که هم دولت و هم کل نهادها دچار آن شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار