رییس مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران در سفر به شهر مقدس قم با شش نفر از مراجع عظام تقلید در این شهر دیدار و گفت وگو کرد.
کد خبر: ۲۷۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷ 25 April 2015
در این دیدارهای جداگانه گزارش شفاهی و مکتوب از عملکرد سال گذشته شهرداری تهران در حوزه دین و فرهنگ و درخواست استفاده از رهنمودهای ایشان به عنوان نقشه راه مدیریت شهری در انجام فعالیت های دینی و فرهنگی ارایه شد.

در نخستین دیدار که در بیت شریف آیت الله العظمی مکارم شیرازی انجام گرفت؛ معظم له ضرورت تبلیغ و لزوم استفاده از ظرفیت ها و روش های صحیح تبلیغی برای معرفی اقدامات گسترده عمرانی و فرهنگی شهرداری تهران همچون احداث بوستان جنگلی یاس و حمایت و پشتیبانی از مساجد را خاطرنشان فرمود و اظهار داشت: اگر انجام پروژه بوستان جنگلی یاس به نهادهای دیگر سپرده می شد در خوش بینانه ترین حالت زمان زیادی را تلف می کرد.

این فقیه عالیقدر ادامه داد: ابتکاری که دکتر قالیباف در اداره شهر گذاشته و شهرداری را وارد حوزه دین و معنویات کرده است، بدعت حسنه و به عبارت بهتر سنت حسنه ای است.

مرجعیت بزرگوار شیعه بیان کرد:سابقه نداشته که در شهرداری، علاوه بر موضوعات متداول همچون ساخت و سازها، توسعه فضای سبز و شبکه بزرگراه ها و غیره؛ مدیریت شهری به طور گسترده به حوزه اخلاق عمومی، دین و مساجد وارد شده و برنامه های گسترده ای را پایه گذاری کند. ان شاء الله این سنت می ماند و به سایر شهرها نیز سرایت می کند.

معظم له توجه به روح و باطن شهرها علاوه بر رسیدگی به ظاهر آنها را بار دیگر مورد تاکید قرار داد و اجتماع سالانه شهرداران کلانشهر در پایتخت را برای الگوبرداری بسیار ضروری و مطلوب دانست و به همه شهرداران کشور توصیه کرد توجه به اخلاق و فرهنگ عمومی را در حاشیه ندانسته و آن را جزء متن فعالیت های خود قرار دهند. 

* به نظر ما مثل این مرد برای تهران نیامده است

آیت الله العظمی وحید خراسانی ضمن تقدیر از تلاش های شهردار تهران در تعظیم شعائر الهی و ترویج فرهنگ اهل بیت(ع) فرمود: به نظر ما مثل این مرد برای تهران نیامده است و اقدامات ایشان را هم از جهت اصلاح و آبادانی و هم از جهت معنویات، دیگران انجام نداده اند.

این فقیه گرانقدر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بدانید که هر قدمی در جهت بزرگداشت یاد و نام و سیره ائمه اطهار(س) بردارید در دفتر الهی ثبت است و ان شاءالله این شعائر به وسیله آقای قالیباف و شما، هر چه بیشتر زنده می شود.

حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی بیان داشت: فعالیت های مذهبی و دینی شهرداری تهران 2اثر دارد؛ یکی اینکه شهرداری های سایر بلاد وقتی این تلاش ها را ببینند الگوبرداری می کنند و دوم اینکه بعد از شما هر که بیاید ناچار است این مسیر را ادامه دهد و همه اجرهای آنها در نامه عمل شما ثبت است و چه سعادتی از این بالاتر.

مرجعیت بزرگوار جهان اسلام در پایان گفت: سلام مخصوص ما را به آقای قالیباف برسانید و بگویید برای شما دعا می کنیم و این موفقیت های شما بر اثر دعای پدر و مادر یا در اثر لقمه ای است که خورده اید.

آیت االه العظمی جوادی آملی نیز در دیدار رییس مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران فرمود: همانطور که ظرف ها بر دو قسمند، مظروف ها هم بر دو قسم هستند. مظروف مادی هنگامی که وارد ظرف مادی می شود به همان اندازه ظرف را پر می کند یعنی اگر ظرفیت یک مظروف یک لیتر بود دیگر برای بیش از آن اندازه مشخص جایی نیست، حال آنکه در مجردات ظرفیت یک ظرف بسته به مظروف مجرد آن است. از اینجاست که امیرالمومنین در نهج البلاغه می فرمایند: گنجایش هر ظرفی با آنچه در آن نهند تنگ می شود، جز ظرف دانش که هر چه در آن نهند، گسترش می یابد. لذا صدقات، خیرات و همه کارهای نیک از جمله پشتیبانی و حمایت از مساجد در زمره این کارهاست و خداوند این تلاش ها را از شما و آقای قالیباف قبول نماید.

این مرجع بزرگوار به ترویج سنت ائمه اطهار (ع) پس از نمازهای جماعت در مساجد سفارش کرد.

در دیدار دیگر؛ حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی حمایت و پشتیبانی شهرداری از مساجد که مستقیما توسط متصدی مساجد انجام می گیرد را ابتکار مناسبی دانست و اظهار داشت: برای این کار باید به شما تبریک گفت زیرا این کار از دخالت مستقیم دولت در مساجد جلوگیری می کند و به وسیله خود مسجد(شامل امام جماعت و هیات امنا) در مسجد کمک می شود.

آیت الله العظمی سبحانی هم پس از به حضور پذیرفتن حجت الاسلام صادق زاده گفت: سعی کنید که در ساخت مساجد از معماری سنتی و اسلامی استفاده شود و مساجد بایستی گنبد و بارگاه داشته باشند ضمن اینکه باید از انگیزه مردم برای اداره و حمایت از مساجد نیز غافل نشد.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به شهرداری و سایر دوائر دولتی توصیه کرد: اولویت در استفاده از جوانان تحصیلکرده و آقاست زیرا در اسلام نفقه زن به عهده شوهر است و ما نباید خانه سالاری را از دخترانمان گرفته و بیرون سالاری را ترویج کنیم.

پایان بخش دیدارهای رییس مرکز فعالیت های دینی با مراجع عظام، دیدار با آیت الله العظمی علوی گرگانی بود.

ایشان ضمن اشاره به آیه 90 سوره مبارک یوسف گفت: کار در شهرداری همراه با رضایت عمومی بسیار سخت است زیرا در شهرداری برای خدمت به مردم عوارض دریافت می شود ولی در تهران چون مردم خدمات گسترده شهرداری را در زمینه توسعه مترو، بزرگراه ها، فضای سبز و.... مشاهده می کنند، در می یابند که این درآمدها خرج عامه مردم و رفاه مادی و معنوی شهروندان می شود لذا دعا می کنند که خدا پدر و مادر فلانی را بیامرزد. این دعاهایی که مردم در تشکر عملی از اقدامات شهرداری انجام می دهند، بسیار موثر است.

ایشان با اشاره به حدیثی از امام هشتم(ع) ادامه داد؛ آنچنان در بین مردم زندگی کنید که تا وقتی هستید همیشه دنبال شما باشند و اگر رفتید همه گریان باشند که چه وجود بابرکتی از میان ما رفت لذا یکی از مسایل که موجب تشکر ماست حسن عمل ایشان است و این همه خدماتی که در تهران انجام می شود به نظر بنده در میان دیگر شهرها ممتاز است و به یاری خدا در آینده موفق تر هم خواهند بود. طبیعی است که موفقیت ایشان بسته به رفتار همکارانشان است و این پشتکار و خصیصه مثبت در شما و سایر همکاران شهردار تهران وجود دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار