نماینده مردم قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیری های صورت گرفته در مرکز و همچنین تلاش مسوولان استانی و منطقه ای، بهره مندی زمین های کشاورزی گیلانغرب از آب سد زاگرس، از سه به 6 هزار و 400 هکتار افزایش یافت.
کد خبر: ۲۹۵۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰ 14 September 2016
به گزارش تابناک به نقل ازایرنا، فرهاد تجری روز سه شنبه در نشست بررسی نحوه تخصیص آب سد زاگرس و همچنین تخصیص آب رودخانه دیره به اراضی کشاورزی زیرپوشش که با حضور مدیران کل دستگاه های اجرایی مرتبط و کشاورزان دهستان های حومه و دیره گیلانغرب برگزار شد، افزود: این امر با استفاده از اعتبارهای صندوق ذخیره ارزی برای کشاورزان منطقه و رونق اقتصادی شهرستان گیلانغرب صورت گرفته است.
وی از مردم خواست با همکاری لازم ، تلاش کنند با استفاده از این فرصت، عقب ماندگی های گذشته به ویژه در بخش کشاورزی را جبران کنند.
وی بیان کرد: در زمینه تخصیص آب برای زمین های کشاورزی دشت دیره از توابع گیلانغرب نیز تلاش بر این است میزان تخصیص در این دهستان از آب رودخانه دیره به 2 هزار هکتار افزایش یابد تا کمبود آب زمین های دیم این منطقه نیز رفع شود که با این اقدام توسعه هرچه بیشتر کشاورزی در گیلانغرب را شاهد خواهیم بود.
کرم محمدی فرماندار گیلانغرب نیز در گزارشی از وضعیت اجرای شبکه های آبرسانی حوزه سد زاگرس در مناطق چهارگانه زیرپوشش، با اشاره به موافقت ملی در انتقال بخشی از آب سامانه گرمسیری به سد زاگرس، خواستار موافقت وزارت نیرو برای تخصیص آب این سد به زمین های بیشتری در این منطقه به منظور رونق بخش کشاورزی شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه نیز در این نشست در سخنانی از اصلاح ابلاغیه وزارت نیرو به منظور افزایش تخصیص آب سد زاگرس خبر داد.
کیاست امیریان اضافه کرد که براساس ابلاغیه جدید و با توجه به پیگیری های صورت گرفته، تخصیص آب سد زاگرس از سه هزار و 400 هکتار به 6 هزار و 400 هکتار افزایش یافت و پیمانکار براساس این ابلاغیه نیز اکنون مشغول اصلاح اجرای طرح است.
وی اظهار کرد: پیش بینی می شود تا پایان نیمه نخست سال آینده، اجرای شبکه های اصلی انتقال آب از سد زاگرس در سطح 6 هزار و 400 هکتار به اتمام برسد.
وی ادامه داد: تاکنون شبکه اصلی در سطح 2 هزار و 400 هکتار از زمین های کشاورزی احداث شد و با بهره برداری از خطوط فرعی این طرح که توسط جهاد کشاورزی استان اجرا شد، مشکل کمبود آب کشاورزی تا حد زیادی رفع می شود.
معاون فنی و آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در ادامه این نشست در سخانی گفت: به لحاظ میزان تخصیص قبلی جهاد کشاورزی، تاکنون خطوط فرعی انتقال آب از سد زاگرس در 2 هزار هکتار از زمین های کشاورزی گیلانغرب احداث شده است.
علی میر حسنی افزود: با توجه به موافقت وزارت نیرو در افزایش میزان تخصیص جدید آب سد زاگرس، سازمان جهاد کشاورزی نیز در کمترین زمان ممکن با تعیین پیمانکار مرتبط ، نسبت به اجرای خطوط فرعی در اراضی کشاورزی باقیمانده اقدام خواهد کرد و تلاش می شود همزمان با اجرای شبکه های اصلی، شبکه های فرعی نیز اجرا و زودتر از زمان مقرر به بهره برداری برسد.
سد زاگرس بعنوان بزرگترین سد خارج از بستر و قوسی خاکی کشور با ظرفیت 59 میلیون مترمکعب آب هم اکنون 56میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد.
گیلانغرب با بیش از 72 هزار تن جمعیت در غرب استان کرمانشاه دارای 41 هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی است که سالیانه 113 هزار تن انواع محصولات باغی و کشاورزی در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می شود. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار