معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استاد کریمی مراغه ای از نوادر شعر طنز در دنیا به شمار می رود که باید همواره از تجربه های این شخصیت بزرگوار آموخت.
کد خبر: ۲۹۹۴۵۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹ 21 September 2016

به گزارش تابناک آذربایجان غربی و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی آذربایجان غربی،سید عباس صالحی دوشنبه شب در آیین گرامیداشت استاد حسین کریمی مراغه ای در تالار وحدت مجتمع فرهنگی هنری ارومیه برگزار شد افزود: شاعران معدودی در حوزه شعر طنز در ایران و جهان فعالیت می کنند ولی برخی از شاعران فارسی زبان و ترکی زبان در کشورمان اهتمام زیادی به زنده نگهداشتن این نوع شعری داشته اند و استاد کریمی مراغه ای از افراد پیشرو در این زمینه به شمار می رود.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از بخش های شعری که استاد کریمی مراغه ای اهتمام زیادی در آن داشته اند، مستندنگاری به زبان شعر و نگارش سفرنامه های منظوم است که در این گونه های شعری نیز باید از تلاش این شخصیت ارزشمند قدردانی کرد.
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین شاخصه های شعری استاد کریمی مراغه ای، مردمی بودن اشعار اوست که نتیجه آن، همراه بودن مردم با اشعار جدی و طنز این شاعر و شناخته شده بودن وی در بین مردم ترک زبان و حتی فارس زبان ایران و کشورهای همسایه است.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با قدردانی از تلاش بی وقفه استاد کریمی مراغه ای در سرودن اشعار آیینی ادامه داد: بخش زیادی از معارف اهل بیت (ع) با اشعار شاعران در طول تاریخ باقی مانده و یکی از شاعران پرکار در این زمینه، استاد کریمی مراغه ای است.
صالحی گفت: این شاعر بزرگوار، دهها هزار بیت شعر در حوزه شعر آیینی به ویژه در خصوص واقعه کربلا سروده است که همواره در سینه مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به یادگار می ماند.
در این آیین شاعران مختلفی از سراسر کشور در خصوص شخصیت و تلاش های استاد حسین کریمی مراغه ای سخنرانی کردند.
ساعد باقری، اسماعیل امینی، بیت الله جعفری، ناصر فیض، جواد محقق از جمله این شاعران بودند


حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر کریمی مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی آذربایجان غربی در وصف این شاعر پیشکسوت چنین گفت: کریمی تنها شاعر طنزپرداز نیست بلکه اشعار جدی اش مشهور و همچنین نوحه های وی را مداحان با عشق به اهل بیت(ع) در مجالس می سرایند.

وی افزود: کریمی مراغه ای شعرهایی داشته که در مذمت حکومت طاغوت بوده و در هنگامه پیروزی انقلاب اسلامی نقش زیادی در هدایت جوانان داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: باید تلاش کنیم که نسل جوان با مشاهیر خود بیش از پیش آشنا شود.

 همچنین در این آیین پیام مهندس سعادت استاندار آذربایجان غربی در قدردانی از شخصیت شاعر بزرگوار، استاد حسین کریمی مراغه ای قرائت شد .

اجرای نمایش طنز، موسیقی آشیقی، اجرای آواز با مضمون اشعار استاد کریمی و پخش کلیپی در مورد وی از دیگر ویژگی های این کنگره ملی بود.
در پایان این آیین با اهدای لوح و هدایایی از حسین کریمی مراغه ای تجلیل شد.
میرزاحسین کریمی مراغه ای شاعر آیینی و طنزپرداز ترک زبان است که در سال ١٣٠٦ در شهر مراغه به دنیا آمده و بیش از نیم قرن شعر سروده است

گفتنی است این مراسم به همت اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی و همکاری بنیاد شعر وادب ایرانیان و صدا وسیمای استان برگزار شد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار