مدیر کل دامپزشکی مازندران خبر داد:
به منظور جلوگیری از بروز و شیوع بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان این اداره کل با عقد قرارداد با بخش خصوصی اقدام به واکسیناسیون دامها بر علیه بیماریهای شایع می نماید.
کد خبر: ۲۹۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳ 01 May 2015
واکسیناسیون دام در استان مازندران بر علیه بیماریها رایگان می باشد
به گزارش تابناک مدیر کل دامپزشکی مازندران با اعلام این مطلب گفت: بمنظور جلوگیری از بروز و شیوع بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان این اداره کل با عقد قرارداد با بخش خصوصی اقدام به واکسیناسیون دامها بر علیه بیماریهای شایع می نماید.
دکتر سید حسین رضوانی اظهار داشت مایه کوبی در مازندران بر روی انواع دام ها مانند گاو، گوسفند و بز انجام می شود. وی با اشاره به عملکرد اداره مبارزه و مراقبت بیمارهای دامی اداره کل دامپزشکی استان مازندران در سال گذشته تاکید کرد از آنجائیکه پیشگیری بهتر از درمان بوده و از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد در صورت بروز و گسترش بیماری های خطرناک، علاوه بر تحمل زیان های اقتصادی صنعت دامپروری، بلحاظ مشترک بودن بسیاری از این بیماریها با انسان خطری جدی جوامع انسانی را نیز تهدید می نماید.
 مدیر کل دامپزشکی مازندران مهمترین  و شایع ترین بیمارهای دامی را طاعون ، شاربن، تب برفکی، بروسلوز، سل ، آبله ، آنتروتوکسمی ، قانقاریا و آگالاکسی برشمرد و خاطرنشان ساخت خوشبختانه امروزه واکسیناسیون به موقع دام ها مقدار این زیان ها را بسیار کم کرده است .
وی در ادامه خاطرنشان ساخت برخی از این واکسن ها توسط همکاران بخش دولتی تزریق میگردد اما به دلیل کمبود نیرو ، امکانات و تجهیزات این اداره کل با عقد قرارداد با بخش خصوصی که از دامپزشکان دارای کلینیک های دامپزشکی در سطح شهرستانها می باشند نسبت به واکسیناسیون دامها در مناطق مختلف اقدام میکنند.
 رضوانی در ادامه افزود این قراردادها در سال 1393شامل واکسیناسیون تب برفکی 71 فقره ، لمپی اسکین 22 فقره ، بروسلوز( تب مالت ) 40 فقره و هاری 34 فقره بوده که مجموعاً 167 فقره قرارداد با بخش خصوصی توسط این اداره کل منعقد گردید. مدیر کل دامپزشکی مازندران تصریح کرد هزینه واکسیناسیون برای قشر عزیز و زحمتکش دامدار رایگان می باشد و این اداره کل چه در بخش دولتی و چه با عقد قرارداد توسط بخش خصوصی ، هزینه ها توسط اداره کل دامپزشکی پرداخت شده و دامداران عزیز هیچ وجهی بابت انجام واکسیناسیون پرداخت نمی کنند.
 وی با تشکر از زحمات شبانه روزی همکاران دامپزشکی از دامداران محترم خواست تا در موقع مراجعه همکاران دامپزشکی برای انجام واکسیناسیون گله ها نهایت همکاری را با آنان داشته باشند و در صورت برخورد با موارد غیر طبیعی نظیر مرگ و میر و تلفاتهای ناگهانی و یا سقط جنین دام فوراً مراتب را به دامپزشکی شهرستان محل اقامت اطلاع دهند تا پیگیری های لازم معمول گردد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار