کد خبر: ۳۰۵۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴ 02 October 2016

الهه اسلامی
مهر آغاز شد و با شروع سال تحصیلی جدید کار کتابخانه‌ها رونق بیشتری یافته است. کتابخانه‌ای که این روزها بیشتر جایش را به قرائت خانه داده است تا محلی برای استفاده از کتاب‌های مختلف و مرجع! البته از آنجایی که فضای کتابخانه و بخش‌ها و سالن‌هایی که دارد برای مطالعه بسیار مناسب است،  بسیاری از شهروندان ترجیح می‌دهند از کتابخانه برای مطالعه درسی و حتی غیر درسی استفاده کنند. اما بسیاری از افراد، از ساعت فعالیت کتابخانه‌ها ناراضی هستند.

درخواست افزایش کار کتابخانه‌ها
یکی از شهروندان یزد اظهار کرد: خانواده ما بسیار اهل مطالعه بوده و به کتابخانه‌های شهر مراجعه می‌کنند، اما ساعت پایین کار کتابخانه برای ما معضلی بزرگ شده است.
«سارا رفیعی» در این باره افزود: اوقات فراغت بسیاری از شهروندان هنگام عصر و بیشترین وقت مطالعه‌ آنها پس از ساعت 6 عصر است؛ اما متاسفانه بسیاری از کتابخانه‌های شهر، تا ساعت‌19 فعالیت دارند و پس از آن، اعضا باید محل را ترک کنند.
عضو یکی از کتابخانه‌های یزد که برای مطالعه کتب درسی و غیر‌درسی به کتابخانه مراجعه می‌کند از ساعت کار نامناسب کتابخانه‌ها گلایه‌مند است و می‌گوید: با توجه به مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، پیگیری‌هایی برای افزایش ساعات کار انجام داده‌ایم اما متاسفانه اقدامی صورت نگرفته است.
«امین صابری» پیشنهاد داد: متولیان، برخی از کتابخانه‌ها در نقاط مختلف شهر را به صورت شبانه روزی یا تا ساعت 24 ملزم به فعالیت کنند. دیگر عضو یکی از کتابخانه‌های معروف یزد به باز بودن تنها کتابخانه شهر تا ساعت 24 اشاره کرد و گفت: کتابخانه امام صادق(ع) که تا ساعت 24 فعالیت دارد، متاسفانه در جایی از شهر قرار گرفته که بسیاری از شهروندان برای مراجعه به آن مشکل دارند.
«سمیه یاوری فر» در این زمینه افزود: در صورتی هم که به این کتابخانه مراجعه شود، آنقدر شلوغ است و فضایی مناسب ندارد که ترجیح می‌دهیم از این کتابخانه استفاده نکنیم. چراکه هم دسترسی مسیر دشوار است و هم مراجعه کننده بسیاری دارد که فضای آرام و سکوت یک کتابخانه را بر هم می‌زند. وی در ادامه با اشاره به دریافت هزینه‌های سنگینی که برخی مدارس از دانش آموزان و شهروندان به منظور استفاده از سالن مطالعه مدرسه می‌گیرند، گفت: برخی مدارس بدین منظور ماهانه 500 هزار ریال حق عضویت و استفاده از سالن مطالعه‌ را اخذ می‌کنند؛ این در حالی است که در شهر فضا و کتابخانه برای مطالعه با هزینه‌های اندک وجود دارد اما با توجه به ساعت فعالیت پایین آنها، بسیاری از والدین مجبور به پرداخت هزینه‌های هنگفت و به دور از انصاف می‌شوند. یاوری فر در پیشنهادی اظهار کرد: مسئولان کتابخانه‌ها می‌توانند با بالا بردن حق عضویت گرچه اندک آن‌هم برای آن دسته از افرادی که تمایل دارند در ساعت پس از فعالیت کتابخانه برای مطالعه حضور داشته باشند، هزینه‌های جاری کتابخانه را جبران کنند.
وی در ادامه خواستار شد تا مسئولان به‌منظور افزایش کار کتابخانه‌ها، اقدامات لازم را انجام دهند و در صورت امکان در این زمینه کتابخانه‌های اصلی شهر را در اولویت قرار دهند.

بالا بودن تامین هزینه کتابخانه‌ها
عطارها با تاکید بر این‌که طی دو سال اخیر، اداره‌های دولتی با مشکل مالی شدیدی روبه‌رو هستند، تصریح کرد: تامین هزینه‌های کتابخانه‌‌ها بسیار بالاست و با توجه به مشکلات مالی اخیر، این مشکل دوچندان شده است.
وی ادامه داد: با توجه به این‌که نیم درصد از درآمد شهرداری‌ها به نهاد کتابخانه‌ها تخصیص داده می‌شود، پرداخت هزینه‌های آب، برق، گاز و اضافه کاری و... دشوار است؛ چراکه در برخی شهرستان‌ها آنچنان که باید ارگان‌های دولتی همکاری مناسبی ندارند. این مسئول افزود: بر همین اساس برای انجام برخی طرح‌ها محدودیت مالی داریم.
معاون اداره‌کل کتابخانه‌های یزد با تاکید بر این‌که عده‌ بیشماری، کتابخانه را با قرائت خانه اشتباه می‌گیرند، اظهار کرد: این‌که بسیاری از شهروندان انتظار دارند که ساعت کار کتابخانه‌ از میزان فعالیتی که در حال حاضر دارد بیشتر شود، در اکثر اوقات به دلیل استفاده از سالن مطالعه کتابخانه آن‌هم برای مطالعه درسی است.
عطارها افزود: بر همین اساس عده‌ای که برای کاری به جز مطالعه به کتابخانه مراجعه می‌کنند، از زمان فعالیت کتابخانه راضی هستند.

500 میلیون ریالی برای هر کتابخانه
معاون نهاد کتابخانه‌های یزد با بیان این‌که نیمی از کتابخانه‌های یزد فضایی غیراستاندارد دارند تصریح کرد: حدود 50 درصد از کتابخانه‌ها از لحاظ کیفی وضعیت استانداردی ندارند. «حامد عطاری»  افزود: اگر کتابخانه‌های استان مورد بررسی قرار گیرد به لحاظ وسعت فضا، میزان آلودگی صوتی و سر و صدایی که به کتابخانه وارد می‌شود، نور و تهویه از شرایط مناسبی برخوردار نیستند.
عطارها ادامه داد: البته باید چنین مواردی به هنگام احداث، رعایت می‌شد که متاسفانه در نظر گرفته نشده است. بنابراین برای تعمیر و تجهیز هر کتابخانه به منظور استاندارد سازی، اعتبار قابل توجهی مورد نیاز است. وی در این باره بیان کرد: البته عملیات استانداردسازی برخی کتابخانه‌های یزد انجام شده است؛ کتابخانه دکتر جوادی، امام علی و شرف الدین علی از این دست کتابخانه‌هایی هستند که استانداردسازی شده‌ و عملیات زیباسازی آنها نیز صورت پذیرفته است. این مسئول تاکید کرد: هر کتابخانه برای استانداردسازی به حداقل 500 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.

   کاهش کار کتابخانه‌ها به علت مشکلات مالی
معاون اداره کل کتابخانه‌های یزد گفت: ساعت کاری کتابخانه‌ها، قبلا تا ساعت 20 بوده است و طی ایام امتحانات تا ساعت 22 تا 23 طبق منطقه بندی صورت می‌گرفته است. «حامد عطارها» افزود: البته اکنون نیز بدین منوال پیش می‌رود که در ایام امتحانات ساعت کار کتابخانه بیشتر خواهد شد. وی با اشاره به این‌که در گذشته کتابخانه‌ها تا دیر وقت باز بودند، ادامه داد: اما با توجه به این‌که بسیاری از پرسنل کتابخانه‌ها بانوان هستند و برای برگشت به منزل مشکلاتی داشتند و به دلیل کمبود بودجه، در هزینه‌های جاری کتابخانه مجبور به کاهش ساعت کار شدیم. عطارها با اشاره به مشکلات شهروندان در زمینه ساعت کم کاری کتابخانه‌های یزد، تاکید کرد: در صورتی که شهروندان تقاضا دارند ساعت کاری کتابخانه‌ها بیشتر شود، درخواستی را تنظیم و به نهاد کتابخانه‌ها ارائه دهند تا اقدامات لازم صورت گیرد. وی افزود: اکنون نیز کتابخانه‌هایی همچون کتابخانه شرف‌الدین علی که حوالی میدان امیرچخماق واقع شده تا ساعت 22 باز و مشغول فعالیت است. این مسئول ضمن اشاره به دیگر کتابخانه‌های شهر که ساعت کار بالایی دارند، گفت: اکنون نیز کتابخانه مشارکتی امام صادق (ع) تا ساعت‌24 فعال است.وی افزود: البته این کتابخانه چندی پیش به صورت شبانه روزی بود که بنا به دلایلی ساعت کاری خود را تا ساعت 24 کاهش داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار