مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: چهار هزار و 903 کیلوگرم مواد خام دامی غیر قابل مصرف درطی 26 هزار و 416 مورد بازدید ازمراکز عرضه مواد خام دامی استان کشف و معدوم شد.
کد خبر: ۳۰۷۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 06 October 2016
به گزارش تابناک ایلام؛ دکتروهاب پیرانی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامی داشت هفته دامپزشکی اظهار کرد:همچنین 44 مورد پلمپ و 110 مورد معرفی به مراجع قضایی در پنج ماهه نخست سال جاری صورت گرفت.

وی گفت: همین مدت 252 هزار و 355 مورد تب بروسلوز بره و بزغاله و 345 مورد گوساله، یک هزار و 209 مورد بروسلوز گاوی و سه هزار و 448 مورد هاری در استان انجام شده است و این روند تا پایان برنامه های پیش بینی شده سال جاری ادامه دارد.

وی افزود: در خصوص مایه کوبی تب برفکی در سال 94 در جمعیت گاو و گاومیش 61 هزار و 940 مورد و گوسفند و بز یک میلیون و 837 هزار و 666 مورد بود و در سال جاری در پنج ماهه نخست در جمعیت دام سنگین این مایه کوبی 42 هزار و 316 مورد و در دام سبک 345 هزار مورد صورت گرفته است.

وی یادآور شد:

وی افزود: ارزش ریالی تولیدات دامی استان ایلام هشت هزار میلیارد ریال است و هدف و تلاش دامپزشکی استان تامین سلامت این فرآورده های خام دامی است که در استان تولید و به دست مصرف کنندگان می رسد.

پیرانی در مورد مرز مهران هم گفت: این مرز به محلی مناسب برای خروج دام و فرآورده های دامی تبدیل شده است و و در سال گذشته 48 هزار تن انواع فرآورده های دامی شامل مرغ، گوشت قرمز، ماهی و تخم مرغ و خوراک دام از این مرز صادر شد و همچنین 80 هزار تن پوست دام متعلق به کشور عراق از طریق مرز مهران به کشورهای اروپایی ارسال شد.

پیرانی گفت: در راستای سلامت دام و فرآورده های دامی این اداره کل اقدام به برگزاری کلاس ها و کارگاه های مختلف آموزشی و پیشگیری برای کارشناسان و بازرسان اداره کل و نیز جامعه هدف تولیدکنندگان می کنند وهمچنین عمده خدمات ارائه شده به دامداران همچون مایه کوبی،مقابله با بیماری ها، سم پاشی، آموزش و ... توسط این اداره کل به صورت رایگان انجام می شود.

وی در مورد کشتار غیرمجاز دام در برخی نقاط استان هم اظهار کرد: به خاطروجود بیماری های مشترک انسان و دام باید برای برخورد با این اماکن اقدام های لازم و جدی صورت بگیرد و البته باتوجه به اینکه این اماکن به محلی برای درآمد واشتغال عده ای تبدیل شده بهتر با ایجاد یک کشتارگاه کوچک این قصابی های غیرمجاز را ساماندهی کرد که انجام این طرح نیازمند عزم جدی و همکاری دستگاه ها و خود این افراد است.

در استان ایلام بیش از 2 میلیون گوسفند و بز، 60 هزار راس گاو و گوساله، یک هزار و 428 واحد گاوداری شیری و پرواربندی، 390 واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت هفت هزار میلیون قطعه جوجه ریزی، 80 واحد پرورش آبزی گرما وسرمابی و 52 هزار کندوی زنبور عسل وجود دارد.

این نشست درسالن نشست های اداره کل دامپزشکی و با حضور رسانه های مختلف استان برگزار شد و در پایان نیز از برخی رسانه های فعال در این حوزه تقدیرشد.

همچنین به مناسبت هفته دامپزشکی یک دوره مسابقه فوتسال با مشارکت ورزشکاران شبکه های دامپزشکی استان در محل سالن ورزشی اداره کل در حال برگزاری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار