در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه و رونمایی از نشان جغرافیای فرش قهستان و مود عنوان شد؛
رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی بیرجند به مشکلات صادرکنندگان استان اشاره کرد و گفت :تک نرخی شدن ارز و پرداخت مشوق های صادراتی هدفمند از جمله این خواسته هاست چرا که مصوبه اعطای این مشوق ها در سطح کلان کشور اعلام شده اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است
کد خبر: ۳۲۳۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹ 05 November 2016

به گزارش تابناک خراسان جنوبی   ، احتشام در مراسم  تجلیل از صادر کنندگان نمونه استان و رونمایی از نشان جغرافیای فرش مود و قهستان ،از تخصیص اعتبار برای بهبود وضعیت جاده مرزی بیرجند ماهیرود با توجه به اینکه در برنامه ششم توسعه قرار است استان های مرزی در صادرات ورود بیشتری داشته باشند بعنوان دیگر خواسته صادرکنندگان یاد کرد و افزود :تخصیص اعتبار جهت تامین نیازمندی های میل 78 و واگذاری بیشتر اختیارات برای صادرات و واردات به استان ، تخصیص اعتبار برای حمایت از بسته بندی و برند سازی محصولات استان و تسهیل در روند پرداخت تسهیلات نرخ 11 درصد صندوق توسعه ملی به صادرکنندگان از دیگر خواسته های صادرکنندگان می باشند.

وی  خواستار پرداخت سهم تولید از 30 درصد یارانه ها شد  وادامه داد : اگر قرار است مشوقی به صادرکنندگان تعلق گیرد ما خواستار تعمیم آن به پیله وران هم هستیم.

 زمان بر شدن و تفسير متفاوت مصوبات در حوزه توليد و صادرات  

وی با انتقاد از تاخیر و طولانی شدن روند اجرای مصوبات در حوزه تولید و صادرات اذعان داشت :تصمیم گیری های خوبی مانند مشوق های صادراتی در سطح کلا ن کشور گرفته می شود اما از یک طرف شاهد طولانی شدن و از طرف دیگر شاهد تفسیر متفاوت از این مصوبات هستیم که نیاز است به این موضوع رسیدگی شود .

وی خواستار حمایت بیشتر دولت از صادرکنندگان و تولید کنندگان برای حضور در نمایشگاه ها ی بین المللی شد و اذعان داشت :اتاق بازرگانی بیرجند با توجه به محدودیت های اعتباری تا حدودی از تولید کنندگان برای حضور در نمایشگاه ها حمایت کرده ولی نیاز است بیشتر مورد توجه قرار گیرد .

رییس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به شعار سازمان توسعه تجارت جهانی که تجارت کهن بازار مدرن است ، اذعان داشت :عصر صنعتی را پشت سر گذاشته ایم و در عصر فرا صنعتی الان برای توسعه اقتصادی به حلقه های تولید ، توزیع ، مبادله و مصرف نیاز داریم .

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم در بازار مدرن    امروز باقی بمانیم باید تکنولوژی روز را بکار ببریم گفت :در این بازار باید نیاز بازار و مصرف کننده  را بر اساس ااستاندارد جهانی ملی و متطقه ای مد نظر بگیریم چرا که دارای اهمیت زیادی است.

 خام فروشي محصولات در استان و سهم پايين از ارزش افزوده

 وی ادامه داد :با شیوه سنتی نمی توان در بازار مدرن باقی ماند و از طرف دیگر نباید محصولات ما از قیمت تمام شده زیادی برخوردار شود چرا که قابلیت رقابت را نخواهد داشت.  

وی با اشاره به اینکه باید در بازار مدرن از علم بهره برد افزود :بالا بودن سود  تسهیلات ، پایین بودن بهره وری محصولات کشاورزی و بسته بندی نامناسب از جمله عوامل گرانی قیمت تمام شده محصولات است.

 وی از خام فروشی بعنوان یکی از مشکلات استان یاد کرد و اذعان داشت :سهم ارزش افزوده ما بخاطر این خام فروشی بسیار اندک است و باید دانست که در بازار مدرن جای برای خام فروشی نیست.

نماينده نهبندان و سربيشه در مجلس شوراي اسلامي در اين مراسم با بيان اينكه گسترش روابط با دنيا به توسعه صادرات كمك خواهد كرد ، گفت: خواسته ما از برجام هم همين افزايش روابط با ساير كشورهاست .

نظر افضلي افزود: ذخاير نفتي ايران بايد در راستاي توسعه زير ساخت ها هزينه شود و بايد صادرات غير نفتي گسترش پيدا كند .

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در این مراسم با اشاره به ظرفیت های استان در حوزه های معدن ، تجارت ،فرش ، کشاورزی و .... گفت :در خراسان جنوبی دو و نیم میلیارد  تن ذخایر معدنی کشف شده که 7 درصد ذخایر کشور را داریم .

شهرکی افزود :نگاه فراوری محصولاتی مانند ذخایر معدنی از چند سال پیش در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

وی به رشد 11 درصدی صادرات در استان اشاره کرد و اذعان داشت :تاکنون 241 واحد تولیدی از تسهیلات طرح سرمایه در گردش بهره مند شده اند و 150 میلیارد تومان تسهیلات طرح رونق نیز بصورت مستقیم به واحدها پرداخت شده است.

وی به راه اندازی واحدهای بزرگ صنعتی مانند سیمان باقران و کک طبس تا پایان سال اشاره کرد و اظهار داشت :تقاضا داریم تولید کنندگان و صادرکنندگان  استان از مشوق ها و جوایز صادراتی بهره مند شوند و از سهمیه شرکت در نمایشگاه ها ی بین المللی نیز بهره مند شوند.

رشد 18 درصدي ارزش ريالي صادرات فرش در سال جاري

 رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز در این مراسم گفت :در 6 ماهه سال جاری بیش از 2300 تن فرش به ارزش ریالی 134 میلیون دلار از کشور صادر شده که رشد 18 درصدی نسبت به مدت مشابه را نشان می دهد.

کارگر افزود :یکی از خلاء های حوزه فرش ایران نداشتن نام و نشان و برند در سطح جهانی بود که در این راستا 40 منطقه جغرافیایی فرش دستباف ثبت ملی شده اند و از این تعداد نیز 29 منطقه ثبت جهانی شده اند که 14 منطقه امسال رخ داده که دو منطقه در خراسان جنوبی بوده است.

در اين مراسم از 10 صادركننده نمونه  و خادمين حوزه صادرات در استان به ترتيب ذيل تجليل به عمل آمد و از نشان جغرافيايي فرش مود و قهستان رونمايي شد .


 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار