مهندس رضا رحیمی:
معاون اقتصادی و توسعه منابع استاندار گفت: مجموعه گره بان یک تجربه موفق در حوزه گیاهان دارویی محسوب می شود که در کنار ارزش افزوده، اشتغال خوبی را نیز ایجاد کرده است. ظرفیت ایجاد مجموعه های مشابهی در مناطق مختلف استان کرمانشاه کاملاً وجود دارد.
کد خبر: ۳۲۶۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵ 10 November 2016

 به گزارش تابناک ،مهندس رضا رحیمی صبح امروز در نشست کارگروه اقتصادی استان اظهار داشت: حوزه کشاورزی از پتانسیل ها و ظرفیت های بسیار ارزشمندی برخوردار است و یکی از محورهای اصلی توسعه استان محسوب می شود.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری افزود: برنامه توسعه حوزه کشاورزی به گونه طراحی و تدوین شده است که در پایان برنامه ششم توسعه شاهد افزایش دو برابری محصولات کشاورزی در استان باشیم.

وی عنوان کرد: این حوزه برای توسعه بیشتر نیازمند تدوین یک برنامه مدون است و در ادامه نیز می توان منابع آن را نیز تأمین کرد. ایده های خوب و خلاقانه کارشناسان این حوزه در صورتی کاربردی خواهند بود که در قالب برنامه های مکتوب ارایه شوند تا قابل بکارگیری و سنجش باشند.

منابع آبی استان محدود هستند

این مدیر ارشد اقتصادی منابع آبی استان را محدود دانست و گفت: مصرف بهینه آب و افزایش راندمان تولید دو برنامه اصلی در حوزه کشاورزی محسوب می شود که با جدیت دنبال خواهند شد.

وی در ادامه به اجرای طرح عظیم گرمسیری در استان اشاره کرد و گفت: با ارایه این طرح شاهد افزایش چشمگیر منابع آبی در دشت های گرمسیری خواهیم بود و در آینده می توان چند واحد بزرگ در حوزه کشاورزی همچون روژین تاک را شهرستان هایی همچون سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب ایجاد کرد.

مهندس رحیمی در ادامه همچنین به لزوم بهره گیری از روش های نوین کشاورزی و ارقام اصلاح شده در حوزه زراعت اشاره کرد و گفت: برخی ارقام اصلاح شده گندم مانند سرداری و ریجاب در برخی شهرستان ها به شکل آزمایشی کشت شده اند که به نحو قابل توجهی راندمان تن در هکتار افزایش یافته است.

معاون استاندار افزود: با ترویج گسترده این ارقام می توان راندمان تولید گندم در هکتار را چند تن افزایش داد و درآمدهای حاصل از این بخش را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

لزوم مدرن سازی باغات استان

این مدیر ارشد اقتصادی توسعه باغات استان را یکی دیگر از برنامه های حوزه کشاورزی معرفی کرد و گفت: هم اکنون حدود 40 هزار هکتار باغ در استان داریم که متاسفانه زمره باغات مدرن محسوب نمی شوند و به همین دلیل از تولید قابل قبولی برخوردار نیستند.

وی عنوان کرد: اصلاح باغات موجود باید در دستور کار قرار گیرد تا شاهد افزایش برداشت محصول در این حوزه باشیم. همچنین توسعه سطح زیر کشت باغات نیز به صورت همزمان دنبال می شود.

کرمانشاه مستعد توسعه باغات دیم

رحیمی در ادامه به پتانسیل های استان در زمینه باغات دیم اشاره کرد و گفت: استان کرمانشاه از استان های پرباران کشور محسوب می شود که این بارش ها زمینه توسعه کشت باغات دیم را کاملاً فراهم کرده است.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری اظهار کرد: هم اکنون در ارتفاعات بالای1800 متر شاهد کسب درآمدهای همچون 10 میلیون در هکتار هستیم که رقم چشمگیری محسوب می شود. می توان چندین هزار هکتار از باغات دیم اینچنینی با راندمان مناسب را در مناطقی همچون دالاهو و اورامانات با کمترین هزینه ایجاد کرد.

این مدیر ارشد اقتصادی گیاهان دارویی را یکی دیگر از ظرفیت های این حوزه عنوان کرد و گفت: مجموعه گره بان یک تجربه موفق در حوزه گیاهان دارویی محسوب می شود که در کنار ارزش افزوده، اشتغال خوبی را نیز ایجاد کرده است. مناطق مختلف استان کرمانشاه ظرفیت ایجاد مجموعه های مشابهی را کاملاً دارا هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به قابلیت های بالای استان در زمینه توسعه کشت قارچ های خوراکی اشاره کرد و اظهار داشت: مصرف قارچ به شکل های گوناگون در کشور همچنان روبه افزایش است. بامروزه ه دلیل عوارض ناشی از مصرف گوشت قرمز در حال جایگزینی این ماده غذایی است.  

معاون استاندار ادامه داد: قارچ از ظرفیت اشتغال زایی بسیار خوبی نیز برخودار است و بازار صادراتی خوبی نیز دارد.

رحیمی همچنین به ضرورت حفظ سلامت محصولات کشاورزی و کاهش استفاده از سموم اشاره کرد و اظهار داشت: دنیا به سمت آفت‌کش‌های کم ضرر رفته و ما نیز باید به سمت بهره گیری از تکنولوژی جدید و تولید محصولات ارگانیک و سالم حرکت کنیم. همچنین باید راه برای ورود سرمایه‌گذاران در حوزه تولید آفت‌کش‌های کم خطر در استان فراهم شود.

این مدیر ارشد اقتصادی به ضرورت توسعه پرورش ماهی های زینتی اشاره کرد و گفت: پرورش ماهی های زینتی از اشتغال زایی بالایی برخوردار است و فضای چندان وسیعی نیز نمی خواهد. همچنین آب مصرفی در این صنعت محدود و قابل تأمین است. بنابراین می توان در شهرک های صنعتی و یا کنار چاه های کشاورزی و یا گلخانه ها به پرورش این نوع از ماهی پرداخت.

وی افزود: این نوع ماهی ها هم اکنون از کشورهایی مانند چین وارد می شوند که دارای مشکلاتی همچمون بیماری نیز هستند.

در نشست امروز کارگروه کشاورزی در راستای تدوین برنامه ششم توسعه، دومین بخش از برنامه توسعه کشاورزی استان در حوزه های زراعت، باغات، شیلات، کشت های گلخانه ای و مبارزه با آفات و سموم مورد بررسی قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار