مدیر درمانگاه مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد گفت: نخستین بیمارستان شبانه روزی تخصصی و فوق تخصصی دیابت خاورمیانه در آینده نزدیک در شهرستان اشکذر این استان به بهره برداری می رسد.
کد خبر: ۳۲۹۵۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۱ 15 November 2016
به گزارش تابناک یزد،سید محمدرضا آقایی به مناسبت هفته جهانی دیابت (22 تا 28 آبان ماه) افزود: این بیمارستان علاوه بر خدمات تخصصی و فوق تخصصی به مردم شهرستان مورد اشاره به بیماران دیابتی هم خدمات ویژه ارائه می کند.
وی اظهار کرد: بیمارستان یاد شده در چهار طبقه در حال ساخت است که بخشی از هزبنه های آن بوسیله خیرین پرداخت می شود.
آقایی در ادامه با اشاره به افزایش شیوع دیابت در استان گفت: یکصد هزار نفر در استان به دیابت مبتلا هستند و به همین تعداد هم در معرض دیابت قرار دارند.
وی با بیان اینکه 50 درصد مبتلایان به دیابت در کشور از بیماری خود اطلاعی ندارند افزود: خوشبختانه در استان یزد با توجه به اقدامات انجام شده 25 درصد مردم از بیماری خودآگاه نیستند.
مدیر درمانگاه مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد کم تحرکی ، تغذیه نامناسب و اضافه وزن را از جمله دلایل افزایش دیابت در استان بیان کرد.
وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت در زمینه پژوهش ، آموزش ، پیشگیری و درمان دیابت فعالیت می کند اظهار کرد: 37 هزار نفر از افراد دیابتی به صورت منظم به این مرکز مراجعه می کنند.
آقایی افزود: در حال حاضر 60 پزشک متخصص و فوق تخصص در این مرکز در 2 نوبت صبح و عصر به بیماران خدمات ارائه می کنند.
وی با بیان اینکه در این مرکز تمام خدمات به همه بیماران بویژه دیابتی ارائه می شود گفت: 60 درصد بیماران مراجعه کننده به این مرکز توسط کارشناس تغذیه مشاوره می شوند.
شهرستان اشکذر با 30 هزار نفر جمعیت در 20 کیلومتری یزد قرار دارد.

***خود مراقبتی رمز پیشگیری از دیابت
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم گفت: خود مراقبتی رمز پیشگیری ، کنترل و درمان همه بیماریها به ویژه دیابت است.
محمد حسن لطفی با بیان اینکه این امر باید به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود افزود: هیچ کسی به اندازه خود فرد امکان مراقبت از خودش برای کنترل بیماری ها ندارد.
وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه با تلاش کارشناسان مراکز جامع سلامت فقط 35 درصد مردم استان به این مراکز مراجعه نمودند افزود: باید برای ارتقای سواد سلامت مردم استان بیشتر تلاش کنیم.
لطفی از تغذیه نامناسب، کم تحرکی ، مصرف دخانیات و الکل به عنوان چهار عامل خطر در ابتلا به بسیاری از بیماری ها یاد کرد و گفت: متاسفانه مصرف الکل به شکل خزنده و زیر زمینی در جامعه در حال رواج است.
وی اظهار کرد: عوامل یاد شده منجر به بیماریهای چون سرطان، قلبی و عروقی ، تنفسی و دیابت می شود.
مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزدهم گفت: طرح تحول سلامت از طرحهای موفق دولت یازدهم است.
محمد حسین زارع، ترویج زایمان طبیعی، کاهش پرداخت خدمات بستری از جیب مردم، تامین تجهیزات پزشکی توسط بیمارستانها، حمایت از بیماران سخت درمان، بهبود خدمات رفاهی به همراهان بیماران و تقویت خدمات سرپایی درمانی از جمله برنامه های طرح تحول سلامت بیان کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه ابتلا به دیابت نتیجه چاقی، کم تحرکی و تغذیه نامناسب است افزود: امروزه معماری شهری و رفاه منجر به افزایش بسیاری از بیماری ها شده است
براساس آخرین آمار، میزان شیوع این بیماری در افراد بالای 30 سال در کشور و استان یزد به ترتیب 11 و 18 درصد است و میزان شیوع دیابت در این استان 1.5 برابر کشور است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار