معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: آثار هنرمندان صنایع دستی استان باید با کیفیت و ارزان تولید شود.
کد خبر: ۳۳۰۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳ 16 November 2016
 حسین عباس زاده افزود: صنایع دستی و هنرهای سنتی استان قابلیت تبدیل شدن به قطب صنایع دستی در شرقی ترین استان کشور دارد.
وی عنوان کرد: برای رسیدن به قله های رفیع توسعه یافتگی و معرفی داشته های خود در عرصه جهانی صنایع دستی و هنرهای سنتی با اصالت استان بستر مناسب معرفی هویت فرهنگی ماست.
وی بیان کرد: خود باوری و توجه به میراث اعقاب ما لازمه این معرفی است باید این هنر صنعت را پاس بداریم و به آن افتخار و از آن حمایت کنیم.
عباس زاده اضافه کرد: از گذشته های دور نساجی سنتی و بافته های هنری صنعت شاخص منطقه بود که ملزومات زندگی مردم بویژه نوعروسان و اقتصاد منطقه را در کنار کشاورزی و دامداری شامل می شد.
معاون اداره کل میراث فرهنگی استان ادامه داد که حوله، پارچه، برک، جاجیم، گلیم، قالی و قالیچه و... ستارگان هزار نقش و هزار رنگ استان است که با توجه و حمایت ویژه، حیات دو باره خود را از سر گرفت و صنعت روستا به عنوان قدرت اقتصادی پشتوانه زندگی روستایی و شهرنشینی است که صنایع دستی بخش عمده ای را در اقتصاد روستا شامل می شود.
به گفته این مسئول آمارها حاکی است که 40 درصد تولید صنایع دستی در مناطق روستایی تولید می شود و می بایست روستا به قدرت واقعی خود در چرخه تولید برگردد تا شاهد مهاجرت معکوس باشیم.
وی بیان کرد: توسعه صنایع دستی در قالب شکل گیری قطب شرقی ترین استان با مشارکت و همدلی همه مردم بویژه هنرمندان و صنعتگران و فرهیختگان استان اتفاق می افتد.
وی افزود: می بایست صنایع دستی و هنرهای سنتی خود را جدی بگیریم ،صرفا افتادن در ورطه آمار و ارقام تغییری را برای صنایع دستی به دنبال نخواهد داشت، اگر باور داریم که اقتصاد مقاومتی این استان که سالهای خشکسالی پیاپی را به خود دیده است با رونق صنایع دستی محقق می شود.
وی گفت: باید حامی صنایع دستی و تولید داخلی، با رویکرد کیفی سازی باشیم، اگر به صنایع دستی و هنر های سنتی خودمان خصوصا از طرف مردم توجه و افتخار نکنیم باید منتظر فروش اجناس خارجی با نازلترین کیفیت و قیمت که ویژه بازار کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه تولید می شود باشیم.
عباس زاده بیان کرد: توسعه یافتگی را باید با عقلانیت صحیح و به کارگیری نتایج در این حوزه دنبال کنیم و توسعه اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی زمانی اتفاق می افتد که همدلی بین مسئولان امر و نخبگان علمی و مردم و تولید کنندگان برقرار شود.
وی یادآور شد: حلقه های مفقوده بین توده های محوری صنایع دستی کاملا مشهود است، متقاضی خرید کالا (مردم) به دنبال کیفیت و جنس با قیمت ارزان و مسئولان به دنبال فراهم کردن شرایط توسعه و زمینه رشد و نخبگان به دنبال تولید علم و صنعتگر و هنرمند درصدد خلاقیت و نو آوری در تولید هستند.
عباس زاده عنوان کرد: باید بین این اقشار جامعه وحدت رویه ای صورت بگیرد، تصوری نادرستی است اگر انتظار داشته باشیم که مسئول هم نقش نخبه علمی را بر عهده بگیرد و هم برنامه ریز باشد و نقش وظیفه خود را به انجام برساند.
وی افزود: صنایع دستی در هر یک از شهرستانهای استان قابلیت ویژه ای در تشکیل این قطب صنایع دستی در شرق کشور را دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار