اولین برف پاییزی بالاخره دیروز از راه رسید اگر چه بارش این برف و یخبندان ناشی از آن پیش از این از سوی سازمان هواشناسی پیش بینی شده بود و میزان بارش هم چندان قابل توجه نبود اما باز هم همه را غافلگیر کرد و این غافلگیری بیش از همه گریبان مدیریت شهری را گرفت.
کد خبر: ۳۳۲۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷ 22 November 2016
صبح دیروز بارش برف در مناطق شمالی پایتخت، به ویژه در مناطق یک ، دو ، سه و شش موجب شد تا تهرانی ها ترافیک سنگینی در محورهای بزرگراه نیایش، چمران، کردستان، مدرس و خیابان ولی عصر شاهد باشند. مساله ای که موجب شد
ساعت ها در ترافیک بمانند و دیرتر به مقصد برسند. ترافیکی که به مناطق 4، 5 و 22 نیز سرایت کرد و آنگونه که ایرنا به نقل از سرهنگ مراد مرادی رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران نوشت تقریبا در تمامی معابر بزرگراهی پایتخت سنگین گزارش شد.
باز هم پای شهرداری در میان است!
درپی بارش برف پاییزی و اندک در تهران ترافیک سنگینی در شبکه بزرگراهی و معابر اصلی شمال تهران ایجاد شد، ترافیکی که لغزندگی معابر به علت یخ‌زدگی نیز در آن سهیم بود.
یکی از شهروندان که در آن ساعت در حال تردد در بزرگراه نیایش بوده به ابتکار می گوید:« باور نمی کنید ساعت 6 از خونه راه افتادم و مسیری که همیشه نیم ساعته می رسیدم ساعت 9 و نیم رسیدم. ماشین ها به خاطر لغزندگی نمی تونستن راحت حرکت کنن. کل اتوبان نیایش یه کیسه شن نبود یه مامور شهرداری نبود چادر پر از شن و ماسه هم پلمپ بود یه کامیون هم جلوش ایستاده بود.»
معاون ترافیکی پلیس راهور تهران بزرگ هم در گفت و گو با خبرگزاری صداوسیما علت اصلی ترافیک چند ساعته صبح دیروز را یخ زدگی سطح آسفالت محورهای بزرگراهی، معابر و خیابان های مختلف پایتخت اعلام کرد.
سرهنگ ترابیان همچنین با اشاره به اینکه عوامل شهرداری در ساعات اولیه دیروز تنها موفق به نمک پاشی بخشی از معابر شدند افزود: «نداشتن آمادگی کامل عوامل شهرداری در این زمینه موجب شد یخ زدگی سطح بیشتر خیابان ها باقی بماند.»
مسئولان شهرداری تهران این روزها کجا هستند؟
برف و یخبندان ناشی از آن پیش بینی شده بود اما باز هم شهرداری غافلگیر شد. یکی از مناطقی که در یخبندان صبح دیروز شاهد ترافیک بود منطقه 5 بود. منطقه ای که می گویند شهرداری آن برای مقابله با شرایط به وجود آمده هیچگونه آمادگی نداشته است.
آنطور که روابط عمومی شهرداری منطقه 5 گزارش کرده است محسن اسدی شهردار منطقه در روزی که منطقه 5 درگیر یخبندان و ترافیک بوده است با بیش از 300 نیروی خدماتی و 400 ماشین آلات از این سازمان به مرز مهران رفته اند تا مسیر بازگشت زوار اربعین را آماده کنند.
البته این حضور در مرز مهران تنها شامل شهردار منطقه 5 و نیروهای منطقه اش نیست پیش از این هم خبر و تصاویر حضور شهردار تهران در محل اسکان زائران اربعین منتشر شد. خبری که می گفت محمدباقر قالیباف در جریان این بازدید از نزدیک روند تامین برق، سیستم گرمایشی و امکانات رفاهی مورد نیاز زوار را مورد بررسی قرار داده و با حضور در اورژانس بر ارتقای سطح امکانات درمانی برای خدمت رسانی به زائران اربعین تاکید کرده است. حضور شهردار پایتخت و شهرداری مناطق در مرزهای کشور برای فراهم کردن امکانات بازگشت زائران اگرچه اقدامی ارزشمند است اما از قدیم می گویند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
شهرداران تهرانی در حالی خود را موظف به خدمات رسانی به زائران اربعین می دانند که نهادهای عمومی چون حج و زیارت، ستاد اربعین، هلال احمر، بسیج و... وجود دارند که در این موضوع قطعا بیش از سازمان شهرداری وظیفه دارند و خود نیز در این مناطق در حال انجام وظایفشان هستند.
انتقاد عضو شورای اسلامی شهر تهران از شهرداران مناطق شمالی پایتخت
وضعیت به وجود آمده صبح دیروز تهران علاوه بر شهروندان صدای اعتراض عضو شورای شهر تهران را هم درآورد. آنطور که اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران گزارش کرده است عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از شهرداران مناطق شمالی پایتخت گفت: شهرداری های مناطق شمالی تهران آمادگی لازم برای خدمت رسانی در مواجه با شرایط ناشی از بارش نزولات آسمانی را ندارند.
اقبال شاکری در این باره افزود: «پس ازمدتها آلوده بودن هوای تهران، بارش برف و باران موجب کاهش آلودگی شد که به دلیل عدم آمادگی شهرداری این مناطق برای مواجهه با نزولات آسمانی، بروز مشکلات و گره های ترافیکی زیاد در مناطق شمالی، موجب نارضایتی شهروندان شد.»
پلیس مسولیتی برای رفع یخبندان ندارد
در پی ترافیک سنگین که صبح دیروز در پی یخبندان معابر روی داد سرهنگ محسن ترابیان، معاون ترافیکی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت‌وگو با ایسنا گفت:
« مسئولیت فراهم کردن کیسه‌های شن و نمک در معابر و خیابان ها بر عهده پلیس راهور نیست.»
او با بیان اینکه این وظیفه بر عهده شهرداری است تصریح کرد:«ما از ماموران خود خواستیم نقاطی که دارای یخ‌زدگی بوده و گره ترافیکی نیز در آن ایجاد شده بود را به ما اعلام کنند و در حال حاضر نیز این نقاط را شناسایی کرده و در جلسه‌ای که با مسئولان شهرداری خواهیم داشت، این نقاط را به آنان معرفی می‌کنیم تا نسبت به قرار دادن کیسه‌های شن و نمک و ... اقدام شود.»
ترابیان البته این را هم افزود: «البته به نظر می‌رسد که مسئولان شهرداری خودشان نیز از وجود این نقاط مطلع باشند چراکه در بسیاری از مناطق عوامل شهرداری عملیات نمک پاشی را آغاز کردند، اما به هرحال پلیس نیز این موارد را به آنان اطلاع می‌دهد تا اگر فردا نیز چنین وضعیتی ایجاد شد، مشکلات کمتری به وجود بیاید.»
خودروهای شخصی مقصرند، نه شهرداری
ترافیک ایجاد شده صبحگاهی دیروز اگر چه برای شهروندان و مسئولان راهور قابل مشاهده بود که به علت نبود راهکار مقابله با یخبندان و عدم وجود نمک پاشی و شن پاشی روی داده است اما مسئولان شهرداری تهران مدعی شدند این موضوع صحت ندارد.
مهر در این باره نوشت، معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران از آمادگی مدیریت شهری در روزهای برفی گفت و مدعی شد آنچه دلیل اصلی ترافیک صبح دیروز تهران بود عدم تجهیز خودروهای شخصی به لوازم فصل سرما بوده است نه قصور شهرداری.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه از شب قبل از بارش مدیران ستادی شهرداری تهران از حوزه های ترافیک و خدمات شهری به همراه نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ آماده باش کامل بودند و با حضور در مرکز نظارت و کنترل ترافیک شهر تهران وضعیت معابر شهری را از نزدیک زیر نظر داشتند افزود:«بر این اساس از ساعات اولیه شب قبل نسبت به شن پاشی و پاشیدن نمک مخصوص در معابر بزرگراهی و خیابان های شریانی شمال شهر تهران اقدام لازم به عمل آمد و از طریق دوربین های سطح شهر نسبت به رفع گره های ترافیکی در نقاط مختلف شهر اقدام شد.»
مازیار حسینی با تاکید بر اینکه متاسفانه بسیاری از خودروهای شخصی که بامداد دیروز از خانه خارج شده اند مجهز به لاستیک یخ شکن نبودند و تایر بخش قابل توجهی از خودروها حتی از آج مناسب نیز برخوردار نبود مشکل پیش آمده را ناشی از قصور شهروندان تهرانی دانست و گفت: «همین موضوع باعث شد تا در معابر بزرگراهی شمال تهران از جمله بزرگراه شهید چمران بالاتر از آتی ساز شاهد تراکم شدید ترافیک باشیم که همین امر سایر بزرگراه ها از جمله یادگار حضرت امام (ره) و نیایش را نیز تحت تاثیر قرار داد.»
او با اشاره به اینکه در چنین مواقعی علاوه بر مسئولان مردم نیز مسئولیت هایی دارند، از جمله اینکه باید خودروی شخصی خود را مجهز به لوازم مورد نیاز فصول سرد سال کرده و آمادگی لازم را برای رانندگی هنگام بارندگی داشته باشند، اظهارکرد: ترافیک تهران در ساعات اوج صبحگاهی و شامگاهی در روزهای عادی نیز در شرایط اشباع و فوق اشباع قرار دارد و اگر برای حتی یک خودرو اتفاقی در معابر بزرگراهی رخ دهد نه تنها کل این بزرگراه بلکه معابر مجاور آن را نیز تحت پوشش قرار می دهد، مانند اتفاقی که دیروز صبح در بزرگراه شهید چمران رخ داد و بزرگراه های نیایش و یادگار امام را به شدت تحت تاثیر قرار داد.»
ترافیک پیش آمده طبیعی بود
در ادعایی دیگر معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز معضل پیش آمده در پایتخت را نه قصور شهرداری برای مقابله با یخبندان بلکه ناشی از آغاز اولین روز کاری پس از تعطیلات و آن را امری طبیعی دانست.
مجتبی یزدانی گفت: «با توجه به آغاز اولین روز کاری پس از تعطیلات، شاهد حجم بالای تردد خودروها در سطح شهر تهران بودیم که بنابر گفته جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ترافیک صبحگاهی در چند بزرگراه و مناطق شمالی به دلیل تعطیلات و حجم تردد شهروندان امر طبیعی بوده است.»
او از آمادگی کامل نیروهای شهرداری تهران درخصوص بارش احتمالی برف و باران در شهر تهران از چند روز گذشته خبر داد و گفت: «نیروهای شهرداری در 48 ساعت گذشته با آماده باش کامل حضور موثر و هدفمندی در مناطق مختلف شهر تهران داشته اند.»
مجتبی یزدانی با اعلام این مطلب افزود:«با توجه به اعلام سازمان هواشناسی برای بارش برف و باران شهرداری تهران در آماده باش کامل بوده است و تمهیدات و پیش بینی های لازم را برای جلوگیری از آبگرفتگی های احتمالی و لغزندگی
خیابان ها انجام داده است.»
چراغی که به خانه رواست
مدیریت شهری موظف است برای همه مسائل و در همه فصول آمادگی و برنامه ریزی کافی داشته باشد و در این میان غافلگیری و یا انداختن تقصیر به گردن شهروندان خالی از معناست به ویژه اینکه موضوع پیش آمده چند روز قبل پیش بینی هم شده باشد. حضور ماموران شهرداری و مسئولان آن در مرزها برای پذیرایی مناسب از زائران اربعین اگرچه اقدامی در خور است اما این سازمان باید بداند اولویت شهرداری تهران و مناطق وابسته به آن باید پایتخت باشد شهری که برای انجام خدمات در آن از مردم مالیات گرفته می شود. همانگونه که از قدیم هم
می گویند چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار