کارشناسان فوتبال در قم معتقدند مسئولان استانداری باید احساس مسئولیت بیشتری نسبت به آینده صبای قم داشته باشند تا این تیم در نیم‌فصل دوم تقویت شود. استانداری قم نباید صبا را به حال خود رها کند، بلکه باید نتایج صبا را بررسی کند و از مدیران و کادر فنی صبا توضیح بخواهد.
کد خبر: ۳۴۲۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸ 12 December 2016
به گزارش تابناک قم، قم امسال بیش از هر زمان دیگری خطر سقوط صبا را حس می‌کند. گشتی در میان علاقه‌مندان به فوتبال، حتی آن‌ها که چندان هم حرفه‌ای فوتبال را دنبال نمی‌کنند نشان می‌دهد نگاه مردم و علاقه‌مندان به فوتبال به صبا امیدوارکننده نیست.

صبا فصلی نگران‌کننده داشته است. کسب 9 امتیاز از 12 بازی در آمار عملکرد صبا در همه دوره‌های لیگ برتر فوتبال بی‌سابقه است. صبا هرگز چنین نیم‌فصل وحشتناکی را تجربه نکرده است. همه نتایج صبا در نیم‌فصل حق را به منتقدان یا اهالی ناامید فوتبال می‌دهد که صبا را در مسیر سقوط ببینند.

برای این که یک تیم را گزینه سقوط بدانیم باید به چند عامل توجه کنیم. اول نتایج آن تیم، دوم داشته‌های آن تیم از نظر نیروی انسانی، سوم وضعیت سایر رقبا و چهارم سطح امیدواری به آینده. در این 4 عامل، صبا آماده سقوط به نظر می‌رسد.

آن‌ها نتایج ضعیفی کسب کرده‌اند و فقط در 12 بازی یک بار پیروز شده‌اند. از نظر نیروی انسانی هم تهی به نظر می‌رسند.

بررسی بازی‌های صبا برابر تراکتورسازی و استقلال نکته‌هایی را پیش روی علاقه‌مندان به فوتبال می‌گذارد. در این بازی‌ها رضا عنایتی به دلیل کمبود مدافع، از خط حمله به خط دفاع منتقل شد. آن هم در شرایطی که صبا در خط آتش خود مشکل داشت و حذف عنایتی از خط حمله، بخش هجومی صبا را بی‌خطر می‌کرد. شاید بتوان گفت تنها تیمی که از نظر نیروی انسانی ممکن است نظیر صبا باشد ماشین‌سازی تبریز است که در انتهای جدول قرار گرفته است.

درباره وضع سایر رقیبان صبا، مقایسه دشوار نیست. اوضاع برای ماشین‌سازی تبریز خوب نیست و زور صبا به این تیم تبریزی می‌رسد اما درباره سایر تیم‌ها، صبا اگر با این وضع بازی کند امیدی به پیروزی ندارد. همه منتظرند تا برخاستن سایپا را ببینند.

 سیاه‌جامگان و گسترش فولاد نیز تیم‌های خوبی هستند که ممکن است به زودی به رده‌های بالاتر برسند. سیاه‌جامگان با مشکلات مدیریتی و مالی روبه‌رو است و در کنار صبا و ماشین‌سازی یکی از 3 گزینه اصلی سقوط است. این بدان معناست که صبا برای بقا باید تلاش کند خود را از این مشکلات رها کند.

اگر صبا سقوط نکند پس چه تیمی به جای صبا راهی دسته اول شود؟ سایپا با این توان انسانی و مالی؟ گسترش فولاد که در تهران از استقلال امتیاز می‌گیرد و در تبریز سپاهان را می‌برد؟ پدیده؟ یا سپاهان و استقلال خوزستان که صحبت از سقوط آن‌ها یک شوخی بی‌مزه است. سایپا و بقیه، در نیم‌فصل بیکار نمی‌نشینند و تقویت می‌شوند.

از این جا به عامل چهارم یعنی امیدواری به آینده می‌رسیم. سایپا امیدوار است که با استفاده از نظم و ساختار درونی خود و بازیکنان خوبی که در اختیار دارد در نیم‌فصل دوم نتیجه بگیرد. همین شرایط برای گسترش فولاد و پدیده نیز وجود دارد.

ماشین‌سازی هم که مربی جدیدی را منصوب می‌کند و برای موفقیت و رها شدن از قعر جدول برنامه دارد. در این میان، چشم‌انداز آینده برای صبا به‌اندازه دیگر تیم‌ها روشن نیست. دلیل هم روشن است. تقویت صبا در نیم‌فصل بسیار دشوار است و تیم از نظر فنی چه در زمین، چه روی نیمکت و چه در جمع کادر فنی دچار مشکل است.

راه حل کجاست؟

نیم‌فصل آخرین فرصت صبا برای رهایی از سقوط است. صبا اگر نخواهد دست به کادر فنی خود بزند و همچنان مرفاوی و الهامی را روی نیمکت خود داشته باشد باید به فکر جذب چند بازیکن مؤثر برای این تیم باشد. بازیکنانی که بتوانند به صبا کمک کنند نه این که فقط باری بر روی دوش باشند. صبا معمولاً از نقل و انتقال‌های میانه فصل خاطره‌های خوشی ندارد. بازیکنانی که صبا در نیم‌فصل در فصول گذشته جذب نکرده بازیکنان موفقی نبوده‌اند. این بار صبا فرصت اشتباه ندارد. 

بازیکنی که اسم دارد اما آماده نیست و پا به سن گذاشته دردی از صبا دوا نمی‌کند. در این مقطع زمانی هر اشتباهی در جذب بازیکن، صبا را متضرر می‌کند.

صبا در این بازه مهم با مشکل بزرگی به نام کمبود پول مواجه است. آن‌ها اگر بخواهند بازیکن باکیفیتی جذب کنند باید هزینه کنند که با توجه به شرایط مالی صبا، این موضوع چندان به واقعیت نزدیک نیست. تنها گزینه صبا بازیکنان ارزان و کارآمد به خصوص از لیگ دسته اول است. گزینه بازیکن خارجی نیز از همین حالا برای صبا منتفی ارزیابی می‌شود. صبا توانایی خرید دلار 3900 تومانی ندارد و نمی‌تواند دستمزد بازیکن خارجی را بدهد. به عبارت دیگر آن‌ها با یک جامعه آماری کم‌تعداد مواجه هستند که قابلیت انتخاب زیادی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند.

مرفاوی برود یا بماند؟

«محمد چهرقانی» یکی از خبرنگاران تخصصی حوزه باشگاه صبای قم در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: راه حل نجات صبا در رفتن 2 نفر از صباست. اول محمدرضا کشوری‌فرد، مدیرعامل صبا و دوم صمد مرفاوی، سرمربی این تیم.

به عقیده این نویسنده، رفتن کشوری‌فرد از صبا و پایان دوره کاری وی سبب می‌شود پای اشخاص دیگری به صبا باز شود که توانایی بیشتری در جذب حامی مالی و رفع مشکل مالی صبا دارند. خروج صمد مرفاوی نیز به حل مشکلات تاکتیکی صبا و همبستگی تیم کمک شایانی می‌کند.

وی نیروی انسانی صبا را ضعیف نمی‌داند و با اشاره به نام‌هایی چون حامد لک، رضا عنایتی، هاشم بیک‌زاده، قاسم دهنوی، احمد حسن‌‌زاده و مسعود حق‌جو اعتقاد دارد صبا با تقویت نسبی در نیم‌فصل و نه خانه‌تکانی اساسی به همراه تزریق انرژی و نشاط تیمی، می‌تواند در نیم‌فصل دوم نتایج بهتری بگیرد و در لیگ برتر بماند.

هر شکستی که صبا در لیگ برتر می‌پذیرد، ضربه‌ای به اعتبار ورزشی قم است. واضح است که یک تیم فوتبال در لیگ برتر دیگر به تنهایی یک تیم نیست. نماد و الگویی از یک استان و یک شهر است. صبا را باید قبل از این‌که راهی دسته اول شود نجات داد وگرنه بالاآمدن از لیگ دسته اول در مسیر شلوغ، پرسنگلاخ و فرسایشی از قهرمانی در لیگ برتر سخت‌تر است.

نقش استانداری قم در احیای صبا

استانداری قم هنوز مسئولیت صبا را بر عهده دارد. صبا به بخش خصوصی واگذار نشده و متولی آن همچنان استانداری قم است. «سیدمهدی صادقی»، استاندار قم، در ابتدای فصل امور را به کشوری‌فرد واگذار کرد تا به موضوع صبا ورود نکند. مشکلات مالی در کشور و به تبع آن، استان قم سبب شده استانداری با مشکلات مالی خود در تقابل باشد و نه پول و نه سرمایه دیگری برای صرف کردن در صبا داشته باشد. با این حال، اوضاع برای صبا بحرانی است. نه محمدرضا کشوری‌فرد، مدیرعامل صبا، و نه سیدمهدی صادقی، استاندار قم، نمی‌خواهند این مهر درکارنامه آن‌ها درج شود که صبا در دوران مدیریت آن‌ها به دسته اول سقوط کرد.

کارشناسان فوتبال در قم معتقدند مسئولان استانداری باید احساس مسئولیت بیشتری نسبت به آینده صبای قم داشته باشند تا این تیم در نیم‌فصل دوم تقویت شود. استانداری قم نباید صبا را به حال خود رها کند، بلکه باید نتایج صبا را بررسی کند و از مدیران و کادر فنی صبا توضیح بخواهد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار