کد خبر: ۳۴۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹ 18 December 2016
به گزارش تابناک یزد،معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد از اجرای طرح واکسیناسیون رایگان بروسلوز در گاو و گوساله خبر داد و گفت: این طرح تا پايان آذرماه ادامه خواهد داشت.
 دکتر "محمد رضا متوسل الحسینی" ضمن اعلام اين خبر، در مورد اهميت پيشگيري از اين بيماري گفت: بیماری بروسلوز که در انسان با عنوان تب مالت شناخته می‌شود، بیماری واگیر‌دار مشترک بین انسان و دام است که احتمال شیوع این بیماری در فصول بهار و تابستان به دلیل افزایش مصرف مواد لبنی سنتی حاصل از دام‌های سبک مانند گوسفند و بز بیشتر می‌شود.

وي از علائم این بیماری در انسان به تب مواج، تعریق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل اشاره كرد.

متوسل الحسيني در ادامه به همشهریان توصیه کرد: حتی الامکان از شیر پاستوریزه استفاده كنند و در صورت عدم دسترسي به شير پاستوريزه، شیر فله را قبل از مصرف، کاملاً بجوشانند.

وي همچنین ضمن تاکید بر مصرف پنیر پاستوریزه، گفت: در صورت تمایل به مصرف پنیر محلی حتماً آن را بايد به مدت دو ماه در آب نمک قرار داده تا در صورت آلودگي، عامل بيماري از بين برود.

معاون سلامت دامپزشکی استان به دامداران نيز توصیه کرد كه به منظور پیشگیری از شیوع بیماری تب مالت، دام‌هايشان را بر عليه اين بيماري واكسينه کرده تا از ابتلاء آنها و سرايت بيماري به انسان‌ها جلوگيري شود.

وي همچنين گفت: در صورت وجود خراش یا زخم بر روی دست از شیر دوشی دستی و هرگونه تماس با ترشحات دام هنگام زایش اجتناب شود و لاشه‌های دام تلف شده، جنین‌های سقطی و ترشحات رحمي دام‌هاي آلوده را از طریق سوزاندن يا دفن آنها به روش مناسب معدوم كنند و در صورت بروز سقط در گله ضمن رعایت کلیه نکات بهداشتی ضمن اطلاع به دامپزشک گله یا واحد دامپزشکی دولتی منطقه، محل استقرار دام‌ها را از طریق شعله دادن یا استفاده از ضدعفونی کننده‌های مناسب و کافی ضدعفونی كنند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار