معمولا از نزدیکی شب یلدا تا نیمه فروردین آجیل‌فروشی‌ها که ۱۲۴ واحد پروانه‌دار در قم هستند، کار خود را توسعه می‌دهند و امسال هم فروش خوب است اما مشکل اساسی کیفیت است که مردم را هم ناراضی کرده است.
کد خبر: ۳۴۶۳۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶ 20 December 2016
به گزارش تابناک قم، پسته‌ها ریز و خندان از کیسه‌ بزرگ جلوی مغازه به عابران لبخند می‌زنند. آجیل ویژه شب یلدا که توت خشک و انجیر و برگه هم دارد، گوشه دیگری جلوه‌گری می‌کند. عابران تا نگاهشان به چند رنگ آجیل شب یلدا می‌افتد، اندکی توقف می‌کنند و نگاهی خریدارانه می‌اندازند. همه چیز خوب است به جز کیفیت مغز‌ها. قیمت‌ها هم مثل همیشه سر به آسمان می‌زند. برای خانواده‌ای که با حقوق کارگری زندگی می‌کنند، خریدن آجیل کیلویی ۵۰ هزار تومان نوعی رؤیاست. 

با این حال خیلی‌ها که توان مالی‌اش را دارند، این روز‌ها دست خالی به خانه برنمی‌گردند. هر چه هست، یلداست و شب‌چره‌هایش.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار استان قم کم‌کیفیت بودن این روزهای آجیل بازار را ناشی از خشکسالی سال‌های گذشته دانست.

«مهدی رضوانی»، با اشاره به این‌که چند سالی است در کشور به دلیل مشکلاتی که در عرصه کشاورزی وجود دارد، آجیل با کیفیت قبل تولید نمی‌شود، اظهار کرد: در بازار قم هم خرید و فروش خوبی صورت می‌گیرد و در آستانه شب یلدا مردم خریدهای خوبی می‌کنند. به ویژه که نوروز هم در پیش است و بسیاری از مردم در تکاپوی خرید آجیل نوروز هم هستند.

تازیانه خشکسالی بر تن میوه‌ها

به گفته وی، معمولا از نزدیکی شب یلدا تا نیمه فروردین آجیل‌فروشی‌ها که ۱۲۴ واحد پروانه‌دار در قم هستند، کار خود را توسعه می‌دهند و امسال هم فروش خوب است اما مشکل اساسی کیفیت است که مردم را هم ناراضی کرده است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار استان قم افزود: از آنجا که امسال هم خشکسالی در سراسر کشور وجود داشت، باغ‌های پسته خوب آبیاری نشده‌اند و پسته‌ها کیفیت قدیم را ندارند و کوچک شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که این مشکل در مورد فندق هم وجود دارد، گفت: در گذشته روستای وشنوه در استان قم بهترین قندق در جهان را تولید می‌کرد اما این روز‌ها اگر به این روستا سری بزنید، می‌بینید دانه‌های فندوق مانند هسته‌های میوه خشکیده به درخت هستند و قابلیت برداشت ندارند.

رضوانی اظهار کرد: در رفسنجان و یزد هم همین اتفاق افتاده و موجب بی‌کیفیت شدن پسته‌ها و بادام‌ها شده است. به گفته وی، دانه‌های بادام هم کیفیت گذشته را ندارند و بی‌آبی همه محصولات را دچار شرایط نامطلوبی کرده است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار استان قم اضافه کرد: در کشور و در استان قم در گذشته بهترین انواع گردو را داشتیم که از نظر کیفیت در جهان بی‌نظیر بود اما حالا باید گردوهای خارجی را استفاده کنیم که درشت است اما طعم و مزه گردوهای «فردو» و «سیرو» را ندارد.

مردم از کیفیت آجیل راضی نیستند

رضوانی با بیان این‌که وزارت نیرو باید فکری به حال کشاورزی کند تا کشورمان فرصت‌هایی را که برای تولید و صادرات محصولات با کیفیت داشت از دست ندهند، افزود: واقعیت این است که مردم این روز‌ها از کیفیت آجیل بازار راضی نیستند اما کاری هم نمی‌توانیم انجام دهیم. 

وی درباره قیمت هم اظهار کرد: با وجود رونق خوب این روزهای بازار به دلیل شب یلدا اما قیمت خشکبار افزایش نداشته چراکه قدرت خرید مردم آنقدر نیست که کسبه بتوانند اجناس خود را گران کنند.

وی افزود: از طرفی اتحادیه آجیل و خشکبار هم نظارت‌های کافی برای اطمینان از نبود گران‌فروشی در میان واحدهای صنفی دارد و اگر مغازه‌داران جنسی را بیشتر از نرخ مصوب بفروشند با آن‌ها برخورد خواهد شد.

به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار استان قم، در حال حاضر قیمت گردو مرغوب ایرانی با پوست کیلویی ۲۳ هزار تومان و قیمت پسته مرغوب رفسنجان کیلویی ۴۶ هزار تومان است. پسته‌های معمولی‌تر هم کیلویی ۳۷ هزار تومان خریدوفروش می‌شوند.

میوه‌های رنگارنگ در طولانی‌ترین شب سال

یلدا شب رنگ‌هاست. رنگ‌های لحاف مخمل کرسی، سفره‌های ترمه رویش و سینی‌های قلمکار و خوراکی‌هایی که رویش می‌گذاریم. انگار دور هم جمع شده‌ایم تا رنگ بپاشیم به این بلند‌ترین شب سال و زیبا‌تر به صبحش پیوند بزنیم.

پای ثابت رنگ‌های یلدا اما سبزی و سرخی هنداونه و یاقوتی انار است. خیلی‌ها معتقدند رمز و رازی در انتخاب این میوه‌ها برای بلند‌ترین شب سال وجود دارد. 

هندوانه قاچ‌قاچ شده مانند خورشید، یادآور گرمای تابستان و فرونشاندن عطش است. انار، صندوقچه دانه‌های مروارید سرخ که خود نماد زایش است و شب‌چره‌هایی که با شکستن آن شادی را با خود به همراه می‌آورد و دمی همه را از حرف زدن باز می‌دارد.

این روز‌ها اما گرفتاری‌های هزار و یک رنگ زندگی در قرن بیست و یکم خیلی‌ها را از آداب و رسوم زیبای گذشته دور کرده تا جایی که وقتی چند روز مانده به یلدا سری به بازار میوه می‌زنی، چندان شور و شوقی در مردم نمی‌بینی. 

در بازار مرکزی میوه و تره‌بار شهر قم فقط یک کاسب هندوانه می‌فروشد که می‌گوید بار میناب است و کیلویی ۲ هزار تومان آن را می‌فروشد. هندوانه‌هایش اما پوست یکدست سبز کم‌رنگ دارند و به نظر می‌رسد خوب آب خورده‌اند. انار‌ها اما چندان تعریفی ندارند. بیشتر ریز هستند و کم‌آب. با این حال مردم خرید انار را به هندوانه ترجیح می‌دهند تا در سرمای این روز‌ها سردی هندوانه گرفتارشان نکند.

«عباس موحدی‌‌مقدم» رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان قم است. وی می‌گوید: در بازار شب یلدای امسال همه چیز فراوان است.

به گفته وی انار، هندوانه، سیب، پرتقال و خلاصه هر چیزی که خانواده‌ها برای شب یلدا از آن استقبال کنند در بازار هست.

افزایش قیمت‌ها

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان قم اضافه کرد: قیمت هندوانه تا یک هفته مانده به یلدا تفاوتی با گذشته نمی‌کرد اما تقریبا از اواخر هفته گذشته قیمت‌ها مقداری بالا‌تر رفت چون بار کم شد.

وی افزود: هفته گذشته هندوانه مرغوب که از میناب به قم می‌آید، کیلویی ۱۲۰۰ تومان خرید و فروش می‌شد و هندوانه‌های ضعیف‌تر که از دزفول می‌آمدند کیلویی ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسید.

موحدی گفت: البته این‌ها قیمت میدان میوه و تره‌بار است اما مغازه‌ها می‌توانند تا ۲۰ درصد به این قیمت اضافه کنند و اگر بیشتر از این قیمت را بالا ببرند بازرسان با آن‌ها برخورد می‌کنند.

وی اظهار کرد: مغازه‌داران هر کدام نزدیک به ۵ تن هندوانه خریده‌اند که اگر فراوان باشد باید به‌‌ همان قیمتی که از میوه و تره‌بار خریده‌اند بفروشند اما اگر بار کم وارد استان شود ممکن است بخشی از مغازه‌داران قیمت را بالا ببرند. بنا بر قوانین اتحادیه هندوانه را امسال نباید بیش از ۱۵۰۰ تومان می‌فروخته‌اند.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان قم با اشاره به این‌که اتحادیه میوه و تره‌بار بیش از ۴۰۰ عضو در سطح شهر دارد، گفت: در روزهای اخیر هر روز حداقل ۱۲۰ تن هندوانه وارد بازار قم شده است. در این میان کیفیت بار هندوانه میناب و بندرعباس بسیار خوب است و تقریبا از هر سال بهتر است. انار هم امسال فراوان است و در بازار به قیمت خوب فروخته می‌شود.

وی افزود: روزهای اخیر هم بازار شب یلدا تقریبا کساد بوده و اناری که هفته‌های پیش کیلویی ۲۵۰۰ تومان می‌خریدند هفته اخیر بیشتر از ۲ هزار تومان نخریده‌اند.

موحدی اظهار کرد: کیفیت انار‌ها بسته به جنس انار و مقدار آبی که باغ خورده باشد متفاوت است اما مانند هر سال ساوه بهترین انار دانه درشت را دارد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار