دومین روز چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در شهر خوسف برگزار شد؛
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: ساخت و سازهای سال‌های اخیر با معماری و فرهنگ ایران اسلامی منطبق نبوده و بیشتر ساخت و ساز و معماری منطبق با فرهنگ و تمدن بیگانه است.
کد خبر: ۳۶۶۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰ 25 January 2017
به گزارش تابناک خراسان جنوبی، حسن رمضانی امروز (۶ بهمن) در دومین روز از برگزاری چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در شهر خوسف اظهارکرد: انقلاب اسلامی ایران آمده است تا ما در حوزه فرهنگ کار موثر و مفید ارائه دهیم.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه در حوزه معماری شهرسازی کار شایسته ای انجام نداده ایم، افزود: در سالهای اخیر نمی توانیم نمونه معماری ارائه دهیم که منطبق با معماری ایرانی اسلامی باشد؛ در طول این سالها ساختمان های زیادی ساخته شده است امابیشتر منطبق با فرهنگ و تمدن بیگانه است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با گلایه از اینکه در سالهای اخیر مساجدی ساخته شده است که گاها مردم در تراکم فضاهای تجاری اطراف مسجد، باید به دنبال درب ورودی مسجد بگردند، افزود: این موضوع با معماری اصیل ایرانی اسلامی در تضاد است.
وی با بیان اینکه در سایر ساخت و سازها از جمله ساخت مدارس این موضوع مشاهده می شود، افزود: در خراسان جنوبی مدارس و حوزه های علمیه با قدمت بالا از جمله مدرسه علمیه علیا در شهر فردوس و مدرسه معصومیه وجود دارد که در نمونه های مدارس امروزی اینگونه بناها دیده نمی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در سال‌های اخیر نمی‌توانیم نمونه معماری ارائه دهیم که منطبق با معماری ایرانی اسلامی باشد و متأسفانه این سال‌ها ساختمان‌های زیادی ساخته شده اما بیشتر منطبق با فرهنگ و تمدن بیگانه است.
رمضانی تاکید کرد: قطعا انسان هایی که در ساختمان های با معماری اصیل ایرانی اسلامی و منطبق با فرهنگ کشور رشد می کنند، پایبندی بیشتری به فرهنگ کشور خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه برگزاری اینگونه جشنواره ها کمک زیادی به آشنا شدن جوانان با معماری ایرانی اسلامی و فرهنگ کشور می کند، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم که به سنت های گذشته و فرهنگ اصیلی که از گذشتگان به دست ما رسیده است احترام بگذاریم و در حفظ آنها تلاش کنیم.
طرح بافت تاریخی خوسف تصویب شود
محمد شفیعی فرماندار خوسف نیز چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران در شهر خوسف گفت: شهرستان خوسف آثار تاریخی بسیاری زیاد و کویر منحصر به فردی دارد.
وی با اشاره به اینکه خوسف، نزدیک ترین شهرستان به مرکز استان خراسان جنوبی است، افزود: این شهرستان پتانسیل ها و ظرفیت های بسیار زیادی در حوزه گردشگری و بناهای تاریخی دارد.
فرماندار خوسف به بافت تاریخی این شهرستان اشاره کرد و گفت: این بافت تاریخی منحصر به فرد متاسفانه به درستی شناخته و معرفی نشده است و نیازمند بازنگری است.
به گفته وی طرح بافت تاریخی خوسف باید تصویب شود چرا که سرمایه گذارانی از بخش دولتی و خصوصی داریم که در انتظار تصویب این طرح هستند.
شفیعی بر توجه ویژه به معماری اسلامی ایرانی روستاها تاکید کرد و گفت: متاسفانه در داخل روستاها ساخت و سازهایی جدیدی شروع شده است که اسم «شهرک» به آن اطلاق شده است که به نوعی زندگی و نگاه شهری را به نقاط روستایی تزریق می کنیم.
وی تصریح کرد: پروانه های ساختمانی که صادر می شود باید با توجه به معماری روستایی و فرهنگ بومی باشد چرا که حتی برخی از ساخت و سازهای جدید، اشتغال روستاها را تحت تاثیر قرار داده است.
وی با تاکید بر اینکه نوع نگاه ما باید به حفظ و نگه داشت این میراث به یادگار مانده باشد، گفت: باید تلاش کنیم که این آثار به جا مانده که نشان دهنده فرهنگ و تمدن کشور ایران است را به جوانان معرفی و در حفظ و حراست از آن به خوبی تلاش کنیم.
علیرضا انیسی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور در گفتگو با خبرنگاران در بیرجند اظهار کرد: کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران گام مثبتی بود که موضوع تا توجه دست اندکاران و علاقمندان به موضوعات میراث فرهنگی بیشتر شود و در این زمینه تحقیق و بررسی کنند.
وی با اشاره به اینکه به کمک این جریان باید علاقمندان به معماری و شهرسازی را هدایت کنیم، افزود: تا اینگونه کنگره و همایش‌ها نباشد کسی به خود زحمت و مقاله نمی دهد اما با برپایی کنگره توجهات به موضوع معماری و شهرسازی ایران جلب می شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور بیان کرد: البته بهتر بود پس از 11 سال وقفه، کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران ابتدا به صورت ملی و منطقه ای برگزار می‌شد و در سال های آینده به صورت استانی می‌بود تا سلسله مراتبی به لحاظ اجرا هم داشته باشد.
انیسی با تاکید بر اینکه معماری و شهرسازی ایران میراثی است که برای ما به جا مانده است، تصریح کرد: باید از گذشته درس بگیرم و به آینده راهکار بدهیم و با نگاه دقیقی نه شکلی، منطق گذشته (یعنی توجه به محیط و روابط اجتماعی) مورد توجه قرار گیرد و با شرایط امروز جامعه دوباره تعریف شود.
وی مهمترین خصوصیات معماری ایرانی و اسلامی را ارتباط درست با محیط زیست، فرهنگ و روابط اجتماعی حاکم بر جامعه دانست و گفت: اما در حال حاضر در این زیمینه کشور در یک بی‌هویتی به سر می‌برد و معماری و شهرسازی ایرانی را نمی‌بینیم و شاهد سبک و سنت خاصی نیستیم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور با تاکید بر اینکه معماری و شهرسازی ایران برآمده از روابط و نیازهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است، ادامه داد: اما امروز شرایط ما با گذشته تفاوت کرده و انتظار نیست آنچه در گذشته تکرار شده امروز دوبار تکرار شود چرا که شرایط و روابط اجتماعی تغییر کرده است.
به گفته وی الگوها مربوط به شکل معماری نیست به منطق معماری و تدوین روابط است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار