اخبار لحظه به لحظه از حادثه پلاسکو در روز هشتم
عملیات امداد و نجات و تلاش برای یافتن پیکر قربانیان حادثه پلاسکو به روز هشتم رسید. پیش از این قرار بود در این روز مراسم تشییع پیکر شهدای آتش نشان برگزار شود اما به دلیل پیدا نشدن تمامی اجساد، عدم احراز هویتشان و همچنین درخواستبرخی از خانواده های این آتش نشانان، این مراسم به تعویق افتاد. گزارش ها از محل حادثه گویای این است که هنوز حدود 10 تن از قربانیان زیر آوار هستند و عملیات برای یافتن پیکر ایشان ادامه یابد.
کد خبر: ۳۶۷۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱ 26 January 2017
 عملیات امداد و نجات و تلاش برای یافتن پیکر قربانیان حادثه پلاسکو به روز هشتم رسید. پیش از این قرار بود در این روز مراسم تشییع پیکر شهدای آتش نشان برگزار شود اما به دلیل پیدا نشدن تمامی اجساد، عدم احراز هویتشان و همچنین درخواستبرخی از خانواده های این آتش نشانان، این مراسم به تعویق افتاد. گزارش ها از محل حادثه گویای این است که هنوز حدود 10 تن از قربانیان زیر آوار هستند و عملیات برای یافتن پیکر ایشان ادامه یابد.
 
به گزارش «تابناک» پس از اینکه در روز گذشته (هفتمین روز) پیکر 8 شهید آتش نشان از زیر آوار خارج شد، این امیدواری به وجود آمد که پیکر تمامی آتش نشانان مفقود در این حادثه یافت شده و از زیر آوار بیرون کشیده شود اما این گونه نشد تا روند جست و جو زیر آوار پلاسک، یک هفته پس از مطرح شدن نام این ساختمان در جهان نیز ادامه داشته باشد.
 
در ادامه رویدادهای روز هشتم و روند فعالیت امدادرسانی را بخوانید:
 
12:50 اخبار تایید نشده از کشف پیکر یکی دیگر از آتش نشانان شهید
 
خبر می رسد پیکر یکی دیگر از آتش نشانان کشف شده است. به این ترتیب تعداد آتش نشانان شهید به ۱۴ نفر رسید./فارس

این در حالی است که همچنان برخی مقامات خود را به محل حادثه می رسانند تا از نزدیک در جریان جزئیات قرار گیرند. از جمله سیدجواد الیاسی، استاندار نجف که پس از حضور در محل رویداد گفت: آتش نشانان قهرمان هستند. این حادثه، حادثه دردناکی بود و دولت عراق و مردم نجف به مردم ایران تسلیت می‌گویند.
 
11:40 سلامت امدادگران برای چه کسی مهم است؟!

پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور در توضیح ارایه خدمات درمانی و فوریت‌های پزشکی به مصدومان و حادثه‌دیدگان در ساختمان پلاسکو تا ساعت 9 صبح امروز به ایسنا گفت: شمار کل مصدومین و فوتی‌های این حادثه به 222 نفر رسیده است. از این تعداد 169 نفر به صورت سرپایی و در محل حادثه درمان شدند و  53 نفر به بیمارستان انتقال یافتند که یک نفر از آنها فوت کرد و یک نفر هنوز بستری است. 51 نفر نیز پس از بستری در بیمارستان و دریافت خدمات لازم، ترخیص شده‌اند.

آمار مصدومان در حالی اعلام می شود که گزارش های متعدد رسیده از محل حادثه حاکی از فقدان ماسک های ایمنی مورد نیاز برای استفاده آتش نشانان و امدادگران است. حقیقتی تلخ که با توجه به وقوع حادثه در قلب پایتخت، بر تلخی های آن افزوده می شود و ثابت می کند که تامین جانی امدادگران تا چه اندازه جدی گرفته می شود و چقدر مسئولان بابت محافظت از این افراد دلسوز در ماه ها و سالهای آینده، تلاش می کنند!!
 
پانزدهمین پیکر بی جان هم از میان آوار خارج شد/ انتظار برای یافتن مابقی پیکر ها در طبقه منفی یک/ پیکر یکی دیگر از آتش نشانان شهید کشف شد؛ تنها سه آتش نشان مفقودالاثر هستند/ پیکر 6 شهروند نیز یافت نشده/ سلامت امدادگران برای چه کسی مهم است؟! 
 
11:11 کشف 135 گاوصندوق، تخلیه 18 هزار تن نخاله
 
سردار محمد رضا علیپور، فرمانده میدانی پلیس در محل حادثه پلاسکو در جمع خبرنگاران درباره تعداد گاوصندوق‌هایی که تاکنون از زیر آوار خارج شده،گفت : تعداد 120 گاوصندوق از زیر آوار خارج شده بود که امروز نیز 15 گاوصندوق دیگر کشف و به آنها اضافه شد. پلیس آگاهی نسبت به شناسایی مالکان گاوصندوق‌ها بررسی کارشناسانه انجام می دهد.

وی افزود: تاکنون 1280 کامیون حاوی نخاله و آوار از محل خارج شده است، در کنار هر کامیون یک مامور انتظامی تا محل دپوی ضایعات کامیونها را مشایعت می کند. در محل تخلیه ضایعات نیز مأمواران انتظامی حاضرند و بررسی انجام می شود. این در حالی است که بر اساس گزارش های منتشر شده، تا ساعت ۸ صبح ۱۳۸۶ کامیون بیش از ۱۸ هزار تن ضایعات و نخاله مربوط به پلاسکو را جا به جا کرده‌اند.
 
10:45 تعداد شهروندان مفقود الاثر 6 تن است
 
جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: ده شهروند در این حادثه مفقود شده بودند که تا این لحظه پیکر چهار تن از ایشان پیدا شده و اکنون به دنبال شش نفر دیگر هستیم. پلیس در حالی بررسی است تا ردی از کسبه مفقود شده پیدا کند.
 
وی افزود: از دیروز حضور مردم در چهارراه استانبول باعث اختلال شده و از ایشان می‌خواهیم به محل حادثه نیایند. تا زمانی که پیکری در آوار باشد، محدودیت‌های ترافیکی کلا برداشته نمی‌شود، اما تا شنبه روان‌سازی ترافیک انجام می‌شود.
 
 
10:35 آواربرداری به 90 درصد رسید
 
در حالی که روز گذشته حوالی ظهر گفته می شد آواربرداری از محل حادثه به حدود 90 درصد رسیده، امروز مسئولان از رسیدن به این درصد از آواربرداری خبر می دهند. آن هم در حالی که تمامی ساعات سپری شده از زمان ریزش پلاسکو تا کنون، آواربرداری متوقف نشده و کماکان ادامه دارد. در حال حاضر سه بیل مکانیکی و دو لودر و یک قیچی مشغول عملیات آوار برداری هستند.

این در حالی است که هنوز هم آتش در زیر آوار پرقدرت می سوزد و تصاویر منتشر شده از محل حادثه حکایت از آن دارد که آنقدر حرارت زیاد است که فلزات را گداخته می کند.آتشی که هنوز بر روی آن آب می پاشند اما ظاهرا قرار نیست به این زودی سرد شود.

10:20 جست و جو ها ادامه دارد؛ آتش زبانه می کشد

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در خصوص محل کشف پیکر یازدهمین شهید، گفت: این آتش نشان شهید از بخش مرکزی آواربرداری پلاسکو کشف شد. عملیات آواربرداری در بخش های مرکزی، شمال و شمال غربی محل حادثه ادامه دارد.
 
وی افزود: در قسمت شرقی، آتش نشانان به بخشی مشکوک شدند و با استفاده از ۲ دستگاه بیل مکانیکی به جست و جوی باقی پیکرها پرداختند که متاسفانه در این مسیر اجسادی وجود نداشت. این در حالی است که هنوز آتش زبانه می کشد.
 

10:00 زمان تعیین دقیق هویت اجساد
 
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: با ارجاع پیکر یک آتش‌نشان دیگر، شمار پیکرهای ارجاعی به مرکز تشخیصی-آزمایشگاهی کهریزک به ۱۳ نفر رسید.

وی افزود: برای تعیین قطعی هویت اجساد حادثه پلاسکو، یک تا چهار روز زمان نیاز است.

09:44 تنها پیکر سه آتش نشان کشف نشده
 
در حادثه پلاسکو 15 تن از آتش نشانان قهرمان مفقود شدند و یک تن از آتش نشانان که با سوختگی حدود هفتاد درصد راهی بیمارستان شده بود، به شهادت رسید. از 15 آتش نشان مفقود الاثر در این حادثه، پیشتر پیکر مطهر سه تن از ایشان کشف شده بود و روز گذشته نیز پیکرهای مطهر 8 تن دیگر کشف و زیر آوار خارج شد. این در حالی است که دقایقی پیش، پیکر یکی دیگر از آتش نشانان مفقود در این حادثه کشف و از زیر آوار خارج شد.
 
بدین ترتیب از 15 آتش نشان مفقود در این حادثه تا کنون پیکر دوازده تن از زیر آوار بیرون کشیده شده و می شود نتیجه گرفت تنها سه آتش نشان مفقودالاثر باقیمانده است. با این ملاحظه که شهید بهنام میرزاخانی بر اثر جراحات وارده در محل این حادثه راهی بیمارستان شد و به شهادت رسید و شمار شهدای آتش نشان در حادثه پلاسکو تاکنون 13 تن است.
 
پانزدهمین پیکر بی جان هم از میان آوار خارج شد/ انتظار برای یافتن مابقی پیکر ها در طبقه منفی یک/ پیکر یکی دیگر از آتش نشانان شهید کشف شد؛ تنها سه آتش نشان مفقودالاثر هستند 
در هر مرحله از آواربرداری سگ های تربیت شده نیروی انتظامی به جست و جوی محدوده می پردازند و در کنار آن گروهی از آتش نشانان نیز کاوش موشکافانه ای برای یافتن بقایای پیکر شهدای مفقودالاثر انجام می دهند. 
 
09:30 کشف پیکر یک شهید آتش نشان دیگر
 
دقایقی پیش، نیروهای امدادی و آتش نشانان حاضر در محل حادثه موفق شدند پیکر یکی دیگر از مفقودشدگان حادثه را شناسایی کرده و از زیر آوار بیرون بیاورند. بدین ترتیب شمار پیکرهای یافت شده زیر آوار پلاسکو به شمار عدد 16 رسید.
 
ملکی، سخنگوی آتش نشانی با تایید این خبر گفت: با کشف پیکر این آتش نشان شهید، شمار پیکرهای پیدا شده به 16 رسید که از این تعداد، چهار تن شهروند هستند و مابقی آتش نشان شهید.البته یکی از همکاران آتش نشانمان نیز در بیمارستان به فیض شهادت نائل آمد.
 
08:00 توزیع صبحانه های مردمی میان آتش نشانان
 
ایسنا با انتشار عکسی از توزیع لقمه های صبحانه از سوی مردم منطقه بین آتش نشانان و نیروهای امدادی خبر داد؛ لقمه هایی که روی آن کلماتی محبت آمیز خطاب به آتش نشانان نوشته شده است.

07:15 پیکر بی جانی که قبلا پیدا شده بود، از زیر آوار خارج شد

پیکر یکی دیگر از جانباختگان لحظاتی پیش از میان آوار خارج شد و به سوی خودروی آمبولانس منتقل شد. سید جلال ملکی در این باره گفت: چند روز قبل در طبقه منفی یک، پیکر چهارنفر از هموطنان را کشف کردیم که سه نفر از آن‌ها از زیر آوار خارج شدند اما وضعیت پیکر یک نفرشان به گونه‌ای بود که نمی‌توانستیم آنرا بیرون بیاوریم چرا که هرگونه دست زدن به پیکر این فرد، ممکن بود شرایط غیرقابل پیش بینی را برای آوار ایجاد کند.

وی افزود: بنابراین طبق نظر کارشناسان و با حضور مقام قضائی قرار شد که تا سبک شدن آوار به این پیکر دست نزنیم که لحظاتی قبل توانستیم به پیکر این هموطن دسترسی یافته و آن را از طبقه منفی یک خارج کنیم؛ بنابراین به آمار ما چیزی اضافه نشده و همان آمار قبل است با این تفاوت که پیکر یکی از هم‌وطنانمان که زیر آوار مانده بود، خارج شد.

07:10 نیروهای امدادی به طبقه منفی یک راه یافتند

شنیده ها از محل حادثه حاکی از این است که نیروهای امدادی به طبقه منفی یک راه یافتند و انتظار می رود لحظاتی دیگر اجساد جدیدی یافت شود. این موضوع را سید جلال ملکی تأیید کرد.

وی از خارج کردن یک دیگ بخار از زیر آوار خبر داد و گفت: ما گمانه زنی می‌کردیم که افرادی را در طبقه منفی یک پیدا کنیم اما فعلا کسی را نیافته‌ایم البته جست‌وجوها همچنان در این قسمت‌های ادامه دارد.
 
پانزدهمین پیکر بی جان هم از میان آوار خارج شد/ انتظار برای یافتن مابقی پیکر ها در طبقه منفی یک/ پیکر یکی دیگر از آتش نشانان شهید کشف شد؛ تنها سه آتش نشان مفقودالاثر هستند 

05:00 آتش نشانان مجروح مصدوم اصرار به ادامه همکاری داند

جست و جوی پیکر جانباختگان آتش‌نشان و غیرآتش‌نشان در حالی به رغم سردی هوا و دمای 7 درجه بالای صفر در میان آوارهای آتشین ادامه دارد که گاه برخی آتش‌نشان ها مجروح می‌شود اما با این وجود اصرار به ادامه حضور در عملیات دارد.

04:00 هنوز تلاش های بامدادی با نتیجه همراه نبوده است

جست‌وجوها برای یافتن پیکر پنج آتش‌نشان و دیگر جانباختگان همچنان در حالی در میان آوارهای آتشین ادامه دارد که گاه با یافتن کپسول یا نشان و وسایلی از آتش‌نشانی، ماشین‌ها خاموش می‌شوند و جستجوی دستی صورت می‌گیرد و در ادامه باز هم ماشین‌ها روشن می‌شود و عملیات آواربرداری و جستجو ادامه می‌یابد 
 
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار