مدیرکل انتقال خون استان همدان افزود: تاکنون ۱۵ شهروند برای اهدای سلول‌های بنیادین نام‌نویسی و اعلام آمادگی کرده‌اند.
کد خبر: ۳۸۶۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵ 01 March 2017
مدیرکل انتقال خون استان همدان گفت: پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز در همدان با استقبال خوب و شایسته اهالی این استان مواجه شد.

به گزارش ایرنا؛ دکتر افشین محمدی افزود: مردم همدان همواره نشان داده اند که در کارهای خیر و نیک به ویژه در کمک به بیماران نیازمند پیشتاز هستند.

وی نمونه این اقدام های خداپسندانه را نذر خون در دهه محرم، اهدای خون در مناسبت های مختلف و بالا بودن شمار اهدا کنندگان مستمر در این استان ذکر کرد.

وی بیان کرد: پذیره نویسی سلولهای بنیادی خونساز از دی ماه سالجاری آغاز شد و روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته متقاضیان اهدای سلولهای بنیادین به این مرکز مراجعه می کنند.

مدیرکل انتقال خون استان همدان افزود: تاکنون 15 شهروند برای اهدای سلول های بنیادین نام نویسی و اعلام آمادگی کرده اند.

دکتر محمدی یکی از ملزومات اصلی اهدای سلول های بنیادی را داشتن انگیزه و فرصت کافی برای همکاری در تمام مراحل توسط اهدا کننده ذکر کرد.

محمدی گفت: نتایج ویژگی های ژنتیکی آنتی ژن سازگار بافتی گلبول های سفید خون داوطلبان (HLA) دوشنبه هر هفته پس از نمونه گیری، ثبت می شود.

وی درباره مزیت پذیره نویسی توضیح داد: با توجه به احتمال محدود یافتن اهداکننده مناسب در بین خویشاوندان بیمار، این شیوه زمینه یافتن اهدا کننده مناسب از بین افراد غیر خویشاوند را سهل و دست یافتنی می کند.

وی در ارتباط با اهدای پلاکت نیز بیان کرد: روزانه پلاکت یک اهدا کننده فریزس می شود که این رویه مطلوب موجب تشویق و ترغیب مردم به اهدای پلاکت شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به زمانبر بودن و صرف 1.5 ساعت برای اهدای پلاکت باید اهدا کننده دارای فرصت و حوصله کافی برای اهدای پلاکت باشد.

شرایط عضویت در مرکز پذیرش اهداکنندگان سلولهای بنیادی خونساز داشتن سن بین 18 تا 50 سال و سلامت اهداکننده است.

پذیره نویسی(پذیرش اهدا کنندگان)سلولهای بنیادی طرحی است که با هدف اهدای سلول های بنیادی خونساز که مسئولیت خونسازی را در بدن برعهده دارند و به منظور پیوند آن به بیماران نیازمند پیوند مغز استخوان از دی ماه سالجاری در انتقال خون همدان اجرایی شد.

هفت هزار نمونه سلولهای بنیادین در کشور جمع آوری شده که اگر این عدد به 100 هزار نمونه برسد پاسخگوی 50 درصد بیماران نیازمند خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار