روابط اقتصادي و تجاري ايران و چين در حالي با سير صعودي همراه شده است که با توافقات دو طرف سطح مبادلات تجاري و همکاري‌ها ميان ايران و چين در نيمه دوم سال ۲۰۱۶ با افزايش ۴۳.۵ درصدي سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي چيني در ايران همراه شده است.
کد خبر: ۳۸۸۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷ 04 March 2017
به گزارش تابناک : بر اساس آمار وزارت بازرگاني چين ميزان مبادلات تجاري ايران و چين در سال ۲۰۱۴ با رشدي ۳۱.۱۳ درصدي نسبت به سال ۲۰۱۳ به بيش از ۵۱.۵۸ ميليارد دلار رسيده و چين به بزرگترين شريک تجاري ايران و به طور متقابل ايران در جايگاه بيست و پنجمين شريک تجاري چين در بين کشورهاي جهان قرار گرفته است.

در سال ۲۰۱۴ ميزان صادرات چين به ايران بيش از ۲۴.۳۴ ميليارد دلار شده است که اين رقم نسبت به سال ۲۰۱۳ معادل ۷۲.۰۷ درصد رشد داشته است. اين در حالي است که ميزان صادرات چين به ايران در سال ۲۰۱۳ معادل ۱۴.۱۴ ميليارد دلار بوده است.

در مقابل واردات چين از کشورمان در سال ۲۰۱۴ بيش از ۲۷.۵۰ ميليارد دلار بوده که نسبت به سال ۲۰۱۳ معادل درصد افزايش نشان مي دهد.

بنابراين گزارش، سير صعودي مبادلات تجاري ايران و چين تاکنون ادامه داشته است و در پي موافقت و اراده دو طرف براي گسترش تبادلات دوجانبه به ويژه در عرصه اقتصادي پس از برجام، سرمايه گذاري شرکت هاي چيني در ايران در نيمه اول سال ۲۰۱۶ ميلادي ۴۳.۵ درصد رشد داشته است.

آمار مربوط به تبادلات و همکاريهاي اقتصادي دو کشور در سال ۲۰۱۶ در مقايسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۵ ميلادي رشد چشمگيري را نشان مي دهد و سفارت چين در تهران آن را مورد تاييد قرار داده است.

همزمان آمار مذکور نشان مي دهد که سرمايه گذاري شرکت هاي ايراني هم در چين در نيمه اول سال ۲۰۱۶ ميلادي در مقايسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۵ ميلادي ۲۹ و نيم درصد بيشتر شده است.

همچنين لازم به ذکر است که در سال گذشته ميلادي حجم مبادلات تجاري ايران و چين از لحاظ وزني ۴۱۰ هزارتن نسبت به سال ۲۰۱۵ افزايش يافت و از لحاظ ارزشي نيز اين رقم به بيش از ۳۱.۲۴ ميليارد دلار رسيد.



منبع : ایسنا
برچسب ها: تابناک ، استان ها ، خبرروز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار