رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: تاکنون 38 بنیاد فرزانگان (موسسه مردمی فرهنگی، هنری ،اجتماعی و ورزشی وی‍‍‍ژه سالمندان) در 26 استان کشور راه اندازی شده است.
کد خبر: ۳۹۰۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰ 08 March 2017
انوشیروان محسنی بندپی در کارگاه آموزش کاربرد روش های اجتماعی محور در عملیاتی کردن طرح و برنامه ها توسط بنیادهای فرزانگان در هتل مهرگان تصریح کرد: بنیاد فرزانگان در تهران وجود ندارد که هم اکنون در حال ایجاد این بنیاد در تهران نیز هستیم.
وی خاطرنشان کرد: سالمندی یک پدیده فیزیولوژیکی است و هم اکنون سن امید به زندگی در کشور به بیش از 80 سال رسیده و می تواند به عنوان یک بحث ارتقای شاخص سلامتی مورد توجه قرار گیرد.

**لزوم استفاده از دوران سالمندی 
رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: کشوری می تواند موفق باشد که برای دوره سالمندی جمعیت خود برنامه ریزی داشته باشد؛ اگر بعد از 30 سال کارکردن فردی به دوران بازنشستگی برسد تا پایان عمر ، فرصتی دارد که طبق برآوردها یک پنجم عمر انسان را تشکیل می دهد.
محسنی بندپی با اشاره به رسیدن افراد به پست ریاست جمهوری در کشورهای اروپایی بعد از 60 سالگی گفت: پختگی و بهره گیری از تجربیات می تواند پس از بازنشستگی افراد ، فرصتی را برای کشور فراهم کند و باید از آن به بهترین وجه ممکن استفاده کرد.

**شاخص های دیده بانی سلامت سالمندان مطلوب نیست
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: متاسفانه حقیقت تلخی در جامعه وجود دارد و آن این است که طبق رصد شاخص های دیده بانی سلامت در کشور ، شاخص های سلامت برای سالمندان مانند امنیت درآمد شغلی ، توانمندی ، سلامتی و محیط توانساز مطلوب نیست.
محسنی بندپی افزود: بطورمثال در زمینه حمل و نقل عمومی باید برای افراد دارای معلولیت، جانبازان، زنان باردار، سالمندان و افراد دچار آسیب های موقتی محیط های مناسب سازی شده با نگاه همه جانبه ایجاد شده باشد.
وی تاکید کرد: در شاخص های دیده بانی سلامت خیلی عقب هستیم اما جهش در اقدامات و برنامه ریزی ها به گونه ای است که امید داریم در رتبه بندی بعدی تا 15 پله صعود کنیم.

**مناسب سازی محیط از الزامات حضور سالمندان در عرصه اجتماعی است
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شعار این کارگاه مبنی بر اجتماعی کردن برنامه های سالمندان گفت: یکی از راه های اجتماعی کردن این برنامه ها، تسهیل حضور افراد در محیط های اجتماعی است.
محسنی بندپی افزود: هرساله در جشنواره شهید رجایی ، دستگاه های دولتی رتبه بندی می شوند و امسال امتیازی برای دستگاه های دولتی که اقدام به مناسب سازی محیط های خود برای سالمندان، افراد دارای معلولیت و جانبازان کنند، اختصاص داده شده است.

**پیگیری تشکیل دو گروه تخصصی ویژه سالمندان
رئیس سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: سه تا چهارسال در خصوص تولیت امور سالمندان چالش داشتیم که بالاخره موافقت شد دبیرخانه شورای عالی سالمندان در بهزیستی تشکیل شود و این سازمان به عنوان مرجع متولی امور سالمندان معرفی شد.
محسنی بندپی خاطرنشان کرد: مقرر شده دو گروه تخصصی ذیل دبیرخانه شورای عالی سالمندان شامل گروه رفاه و حمایت های اجتماعی و گروه سلامت تشکیل شود که در حال پیگیری آن هستیم.

**ضرورت استفاده از ظرفیت های مردمی در امور سالمندان
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در برنامه ششم توسعه نسبت به توسعه بنیاد فرزانگان تلاش کردیم چراکه آسیب هایی که سالمندان را تهدید می کند فقط مربوط به سلامت جسمانی نیست بلکه مولفه هایی مانند انزوا و گوشه نشینی و آسیب های روحی و روانی آنان را تهدید می کند.
محسنی بندپی افزود: بسیاری از امور سالمندان را با استفاده از اجتماعی کردن برنامه ها و بکارگیری ظرفیت مردمی می توان برطرف کرد؛ همه چیز نگاه دولتی ، پول و ساختار نمی خواهد؛ بطورمثال 25 درصد جمعیت کشور کوچکی مانند دانمارک را جمعیت داوطلبان تشکیل می دهند که برای عشق و حس مشارکت کارها را انجام می دهند اما ما به خاطر وظیفه دولتی می آییم.
وی با اشاره به جمعیت بیش از هفت میلیون نفری سالمندان در کشور گفت: پیش بینی می شود در سال 2020 ، جمعیت زیر 15 سال با میزان جمعیت بالای 60 سال کشور برابر شوند بنابراین حاکمیت باید برای این اقشار برنامه ریزی داشته باشد و نقشه راه مشخصی ترسیم کند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به زنان سالمند اشاره کرد و گفت: با همکاری معاونت زنان ریاست جمهور مقرر شده تا نسبت به توانمندسازی 45 هزار زن سالمند اقدام کنیم.
محسنی بندپی افزود: دولت تدبیر و امید نیز لایحه ای درخصوص مساعدت های اجتماعی برای گروه های آسیب پذیر در دست بررسی دارد و سازمان تامین اجتماعی نیز از منابع خود در جهت ارتقای بیمه تکمیلی بازنشستگان اقدام کرده است.

**نگاه مجرم از معتاد متجاهر برداشته شد
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: الگوی دادگاه درمان مدار با همکاری قوه قضائیه روز گذشته برای معتادان متجاهر رونمایی شد.
محسنی بندپی افزود: معتادان متجاهر معتادانی هستند که سخت در دسترس بوده، ویژگی های خاصی دارند و اعتیاد در آنها عمیق شده است.
وی خاطرنشان کرد: تا دیروز به معتاد متجاهر به عنوان مجرم نگاه می شد اما اکنون جرم از آنها برداشته شده و با همکاری قوه قضائیه نگاه ها تغییر کرده و این مساله نشان می دهد که در مسائل اجتماعی با نگاه نرم افزاری باید پیش رفت و کارها را به دست تشکل های مردم نهاد سپرد.
گفتنی است در این مراسم لوگوی بنیاد فرزانگان از سوی رئیس سازمان بهزیستی رونمایی شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار