تابناک: اصفهان به دلیل دارا بودن یکی از هنرهای قدیمی مرتبط یا چوب به نام "منبت کاری"، ید طولایی در این صنعت دارد و به نوعی میتوان گفت اصفهان این صنعت را با هنر آمیخته است.
کد خبر: ۳۹۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶ 25 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، سیزدهمین نمایشگاه چوب و تجهیزات وابسته از هفتم تا دهم خردادماه جاری در نمایشگاه های استان اصفهان برگزار خواهد شد.

این نمایشگاه هم مانند تمام نمایشگاه ها با هدف آشنایی دست اندرکاران این صنعت با یکدیگر، ارزیابی وضعیت رقابتی و نیز نیازسنجی برای جذب مشتری در این صنعت برگزار خواهد شد.

قطعا در این دوره هم مانند دوره های دیگر فعالان صنعت چوب به ویژه تولیدکندگان برای آشنایی با جدیدترین یراق آلات و تجهیزات پا به این نمایشگاه خواهند گذاشت اما اینکه چقدر بازدیدکنندگان متخصص دست پر از این نمایشگاه بیرون بیایند به روند برگزاری و برنامه های درنظر گرفته برای این رویداد دارد.

جایگاه صنعت چوب استان اصفهان در رتبه سوم است و از همین رو اصفهان جزو استان هایی است که علاوه بر میزبانی می تواند در این زمینه حرف های زیادی برای رقبای خود در عرصه تولید و عرضه داشته باشد.

همچنین اصفهان به دلیل دارا بودن یکی از هنرهای قدیمی مرتبط یا چوب به نام "منبت کاری" که از صدها سال پیش در این شهر رواج داشته است، ید طولایی در این صنعت دارد و به نوعی می توان گفت اصفهان این صنعت را با هنر آمیخته است.

گرچه تمام این ویژگی ها پنجره هایی از فرصت را به روی درب های سیزدهمین نمایشگاه چوب اصفهان می گشاید اما روزنه هایی از تهدید نیز همواره در چنین نمایشگاهی وجود دارد.

از جمله آسیب هایی که می تواند نمایشگاه و در مجموع صنعت چوب کشور و استان را تهدید نماید، ورود و عرضه ماشین آلات چینی با قیمت ارزان تر از تجهیزات داخلی در این زمینه در نمایشگاه چوب است.

سابقه برگزاری نمایشگاه های پیشین نشان داده است که عرضه ماشین آلات چینی در کنار تجهیزات بومی و ایرانی رقابت نابرابری را بین تولیدات دو کشور ایجاد کرده بود و در این رقابت ، این چینی ها بودند که گوی سبقت را از تولیدکنندگان ایرانی ربوده اند.

در سال های اخیر ماشین آلات چینی حتی با قیمت هایی چند برابر ارزان تر از مشابه داخلی به عرضه گذاشته شد.

گرچه کیفیت این ماشین آلات شاید در مقایسه با نوع ایرانی آن حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد اما جذابیت قیمت و بازاریابی فعالانه نمایندگی های حاضر در نمایشگاه سبب می شود تا تولیدکنندگان ایرانی نیز جذب دستگاه های چینی شده و حتی از نمونه های مشابه ایتالیایی که کیفیتی به مراتب بهتر از تجهیزات چینی داشت، استقبال نکنند.

به نظر می رسد بیش از آنکه نمایشگاه چوب و نمایشگاه هایی که با تولید و صنعت کشور سر و کار دارد، نیاز به عرضه محصولات داشته باشد نیاز به فرهنگ سازی در زمینه کیفیت تولیدات داخلی برای فعالان صنعت و از سویی نیاز به حمایت سازمان های دولتی برای کم کردن قیمت تجهیزات ایرانی برای ایجاد توان رقابت با مشابه چینی را دارد.

استان اصفهان نیز که در زمینه تولیدات چوب علاوه بر تامین نیاز استان های دیگر به صادرات نیز روی آورده است یکی از استان های هدف برای خریداری تجهیزات صنعت چوب به شمار می رود.

در سال های اخیر که تولیدات چینی در نمایشگاه عرضه شده بود و تولیدکننده ایرانی از رقابتی ناعادلانه گلایه داشت، قول هایی مبنی بر حمایت بیشتر از دستگاه های داخلی در صنعت چوب از سوی مسئولان داده شد که حال باید تحقق آن را در نمایشگاه امسال اصفهان دید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :