وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:
وزیر جهاد کشاورزی تراز کل تولید و مصرف گندم کشور را 1.5 میلیون تن مثبت اعلام کرد و گفت: با افزایش 3 میلیون تنی ذخیره گندم داخلی در سال 95، تولید بر مصرف این محصول پیشی گرفت.
کد خبر: ۴۰۲۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹ 05 April 2017
به گزارش تابناک آذربایجان غربی:محمود حجتی در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید بر سیاست افزایش بهره وری و سازگاری تولید کشاورزی با مسایل اقلیمی و محیط زیست اظهار داشت: در برنامه ها هیچ افزایش سطحی را پیش بینی نکردیم و افزایش تولید عمودی خواهد بود به طوری که سطح زیر کشت گندم نسبت به سال 92 حدود 360 هزار هکتار کاهش یافته است.
وی افزود: به رغم این کاهش سطح،با رشد بهره وری، افزایش تولید داشتیم و کشاورزانی که سال 92 کمتر از 4 هزار میلیارد تومان گندم فروخته بودند در سال 95، 14 هزار و 500 میلیارد تومان بابت فروش محصول خود پول دریافت کردند که نشان دهنده افزایش درآمد آنها است.
وزیر جهاد کشاورزی میزان خرید تضمینی گندم سال 95 را 11.5 میلیون تن عنوان و پیش بینی کرد در سال 96 حدود 11 میلیون تن از این محصول خرید تضمینی شود.
وی در مورد تامین منابع خرید تضمینی گندم سال زراعی جاری نیز گفت: اعتبارات مناسبی برای خرید تضمینی این محصول پیش بینی شده و این منابع از سه محل تامین خواهد شد.
حجتی افزود: منابع خرید تضمینی گندم از طریق فروش ماهانه 500 میلیارد تومان از این محصول به کارخانجات آرد، 8 هزار و 200 میلیارد تومان هم از طریق بودجه و مابقی از محل بانک ها تامین می شود.
وی افزایش عملکرد تولید چغندر قند از 27 تن به 54 تن را از موفقیت ها و دستاوردهای بخش کشاورزی عنوان کرد و یادآور شد که تولید شکر از یک میلیون و یکصد هزار تن در سال 92 به یک میلیون و 650 هزار تن در سال 95 رسید که عمده این افزایش ناشی از تولید چغندر قند و بخشی نیز ناشی از افزایش تولید نیشکر بوده است.
وی میزان تولید چغندر قند در سال 95 را 6 میلیون تن عنوان کرد و گفت: این در حالی است که در سال 87 به علت تعیین تعرفه صفر درصد واردات شکر از سوی دولت وقت و واردات دو میلیون و 700 هزار تن شکر، تولید این محصول به شدت کاهش یافت و بسیاری از کشاورزان متضرر و کارخانجات قند ورشکست شدند.
حجتی خاطر نشان کرد: در طول ده سال گذشته به علت محدودیت منابع آبی، سطح زیر کشت چغندر بهاره 70 هزار هکتار کاهش یافته است اما با اتخاذ سیاست های کشت،عملکرد تولید ظرف سه سال اخیر با افزایش روبرو بوده است.
وی ظرفیت کارخانجات قند خوزستان را 50 تا 60 هزار تن ارزیابی و ابراز امیدواری کرد در برنامه ششم توسعه این ظرفیت فعال شود.
وزیر جهاد کشاورزی، توسعه کشت و تولید دانه های روغنی را از برنامه های مهم این وزارتخانه برشمرد و گفت: این امکان در کشور وجود دارد که با کشت دانه های روغنی در تناوب با گندم 70 درصد نیاز داخلی تامین شود.
وی ادامه داد: با برنامه ریزی و تدابیر صورت گرفته در تامین ارقام جدید بذر و سایر اقدامات موفق شدیم کشت کلزا را نسبت به سال 92 به سه برابر افزایش دهیم.
افزایش 40 در صدی درآمد برنجکاران
حجتی در مورد تولید برنج نیز اظهار داشت: با تجهیزو نوسازی اراضی شمال کشور و امکان کشت دوم این محصول، درآمد کشاورزان 30 تا 40 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: سال گذشته تولید این محصول نسبت به سال قبل آن 8 درصد افزایش نشان می دهد.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در دولت یازدهم سرمایه گذاری های بی سابقه ای در توسعه زیر ساخت های منابع آبی کشور صورت گرفته است، یادآور شد که طی این مدت نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در اختیار وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو در این زمینه قرار گرفته است.
اختصاص 2 هزار و 400 میلیارد تومان به توسعه آبیاری نوین
وی اضافه کرد: با حمایت های دولت و مجلس شورای اسلامی سال گذشته 500 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به سیستم های آبیاری نوین اختصاص یافت.
حجتی در عین حال از اختصاص 2 هزار و 400 میلیارد تومانی اعتبارات برای توسعه سیستم آبیاری نوین در بودجه 96 و از محل صندوق توسعه ملی خبر داد.
وی با بیان این که تاکنون در سطح یک میلیون و 600 هزار هکتار اراضی کشاورزی، سیستم آبیاری نوین اجرا شده است، گفت: در سال 96 برای اجرای 300 هزار هکتار توسعه آبیاری نوین هدفگذاری شده است.
توسعه 2 هزار هکتاری گلخانه ها در سال 96
وزیر جهاد کشاورزی بر شناسایی ظرفیت های مغفول در بخش کشاورزی تاکید و اظهار کرد: توسعه گلخانه ها یکی از ظرفیت های مغفول مانده در بخش کشاورزی است در حالی که با تولید در فضای گلخانه ای،مصرف آب 90 درصد کاهش می یابد و با احداث هر هکتار گلخانه برای 10 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود.
وی با بیان این که محصولات گلخانه ای در بازار های داخلی و خارجی متقاضی دارد از صادرکنندگان و تولیدکنندگان خواست با توجه به نیاز و تقویم زمانی بازارهای خارجی فعالیت کنند.
حجتی افزود: برای امسال در سطح 2 هزار هکتار برای توسعه گلخانه های هدفگذاری کرده ایم.
هدفگذاری برای تولید 50 هزار تن ماهی در قفس
وی توسعه پرورش ماهی در قفس را از طرح های اقتصاد مقاومتی خواند و بار دیگر یادآور شد که در ایران حداقل یک میلیون تن ظرفیت تولید به روش پرورش در قفس وجود دارد.
حجتی تولید 200 هزار تن ماهی به روش پرورش در قفس را از اهداف برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: تکلیف امسال ما تولید 50 هزار تن ماهی در قفس است.
وی توسعه گیاهان دارویی را از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی دانست و اذعان داشت: تقاضا برای عرضه نهال گل محمدی فزونی یافته است.
وزیر جهاد کشاورزی تولید نهال را از محدودیت های تولید گیاهان دارویی دانست و خاطر نشان کرد که تولید کنندگان اقبال خوبی از گیاهان دارویی دارند.
وی با اشاره به شناسایی 1400 گونه گیاه دارویی در کشور گفت: 300 تا 400 گونه گیاهان دارویی منحصر به ایران است و این گیاهان بازار خارجی خوبی دارند.
حجتی در پاسخ به پرسش درباره خسارات به محصولات کشاورزی نیز اعلام کرد: سال گذشته 10 هزار میلیارد تومان خسارت به محصولات کشاورزی وارد شده که بخشی از آن مربوط به سرمازدگی مرکبات بود.
وی پرتقال و سیب را دو محصولی دانست که دولت برای کاهش فشار به مصرف کننده به لحاظ اهمیت آن را به بازار تزریق می کند.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که به علت سرمای بی سابقه پاییز سال گذشته در شمال کشور، بخشی از مرکبات دچار صدمه شد، خاطر نشان کرد که به منظور تنظیم بازار شب عید و جلوگیری از افزایش قیمت، مقدار محدودی پرتقال از طریق شرکت وابسته به وزارت جهاد کشاورزی به عنوان کارگزار دولت وارد کشور شد.
وی در ادامه به اتخاذ سیاست بازار در ازای بازار اشاره کرد و گفت: با اجرای این سیاست سال گذشته 150 هزار تن سیب در سردخانه های موجود در ارومیه به ازای واردات موز، صارد شد.
افزایش 1.5 میلیون تنی ظرفیت سردخانه ها در دولت یازدهم
حجتی در پاسخ به پرسشی ظرفیت سردخانه های کشور را در سال 92 حدود 3 میلیون تن عنوان و اعلام کرد: ظرف سه سال اخیر با سرمایه گذاری های صورت گرفته 1.5 میلیون تن به این ظرفیت اضافه شده است.
وی افزود: در حال حاضر سردخانه هایی با دو میلیون تن ظرفیت در دست احداث هستند که بالای 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که احداث سردخانه و صنایع تبدیلی ،تبدیل کاربری محسوب نمی شود ،اظهار داشت: در تولید انبوه،ایجاد این صنایع جزو ضروریات است.
وی در همین حال بر توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در مناطق تولید به منظور کاهش ضایعات، جلوگیری از مهاجرت و ایجاد ارزش افزوده در همان مناطق تاکید ورزید.
عقد قرارداد نزدیک به یک میلیون هکتار برای کشت فرا سرزمینی
حجتی درباره کشت فراسرزمینی نیز گفت: 2.5 میلیون هکتار اراضی برای کشت فراسرزمینی با کشورهایی مانند قزاقستان، روسیه، اوکراین، گرجستان، غنا و برزیل مذاکره شده که از این میزان 800 هزار تا یک میلیون هکتار منجر به عقد قرارداد شده است.
وی ادامه داد: عمده کشت فراسرزمینی در قزاقستان و روسیه است و 30 هزار هکتار در گرجستان و 60 تا 70 هزار هکتار در برزیل به صورت مالکیتی خواهد بود.
حجتی در این نشست وضعیت دامپروری به خصوص در حوزه گاو اصیل را خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: دامداری های صنعتی و مدرن ایران از نظر تولید شیر و گوشت و سایر پارامترهای بهداشتی قابل رقابت با اروپا و کانادا است.
وی بر ایجاد تحول در صنعت دام سبک تاکید کرد و گفت: شناسایی نژادهای جدید، گله های دوقلوزا و سه قلوزا، تلاقی نژادهای بومی و خارجی و دامداری بسته و نیمه بسته در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
عرضه مرغ کیلوی 7 هزار تومانی به رغم افزایش هزینه های تولید
وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در کشور 2 میلیون و 400 هزار تن گوشت مرغ تولید می شود، اذعان داشت: ما علاوه بر تامین نیاز کشور، صادر کننده منطقه ای این محصول هم هستیم.
وی اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تنظیم بازار محصولات اساسی از جمله مرغ و گوشت گوساله در مثبت ارزیابی و تصریح کرد: در ابتدای دولت هر کیلو گرم مرغ 6700 تومان بود و امروز به رغم افزایش هزینه های تولید مانند دستمزد کارگری و هزینه های آب، برق و حمل و نقل قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم به 7 هزار تومان رسیده است و مرغ منجمد نیز با قیمت هر کیلو 5700 تومان عرضه می شود.
حجتی ادامه داد: با سیاست ها و اقدامات صورت گرفته گوشت گوساله و گوشت منجمد گوساله نیز افزایش نیافته است.
وی قیمت گوشت گوسفند را نیز ناشی از نبود زنجیره تولید دانست و ابراز امیدواری کرد با تلاش تولیدکنندگان و دست اندرکاران، زنجیره تولید در حوزه گوشت قرمز مانند گوشت طیور راه اندازی شود.
وزیر جهاد کشاورزی با اذعان به این که ایران دارای بزرگترین جمعیت دام سبک در منطقه است، اظهار داشت: با اجرای سیاست هایی همچون دامداری بسته و نیمه بسته، فرهنگسازی مصرف گوشت سفید، بهره گیری از دام های دوقلوزا و سه قلوزا مساله قیمت گوشت گوسفندی حل شود.
کاهش قیمت ذرت با اجرای برجام
وی علت عمده کاهش قیمت ذرت را ناشی از اجرای برجام و بخشی هم ناشی از کاهش قیمت جهانی عنوان کرد و گفت: در ابتدای دولت یازدهم قیمت هر کیلو گرم ذرت با ارز 1226 تومانی 1250 تومان در کف بازار بود در حالی که پس از برجام قیمت ذرت با ارز 3200 تومانی به کمتر از 800 تومان رسیده است.
حجتی در ادامه حذف کودهای نامناسب و سموم پرخطر را از دستاوردهای بخش کشاورزی در دولت یازدهم برشمرد و تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات در راستای سلامت محصولات کشاورزی، کد 16 رقمی برای رهگیری محصولات را تا مزرعه دنبال می کند.
وی افزود: در مورد مرغ این کار انجام شده و از روی مشخصات نایلون گوشت مرغ، می توان این محصول را رصد کرد و امیدواریم در مورد محصولات باغی نیز این کد رهگیری اعمال شود.
حجتی کاهش فروشگاه های غیر مجاز سم از 4 هزار مورد به کمتر از 500 مورد را از دیگردستاوردهای بخش کشاورزی برشمرد و ابراز امیدواری کرد تا پایان سال 96 هیچ فروشگاه غیر مجازسم در کشور وجود نداشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار