نحوه ورود آیت الله ابراهیم رییسی به انتخابات ریاست جمهوری را شاید بتوان الگو برداری از استراتژی ورود با چراغ خاموش اصلاح طلبان به رقابت انتخاباتی و فتح کرسی های مردمسالاری یکی بعد از دیگری دانست.
کد خبر: ۴۰۵۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱ 11 April 2017
پاییز 75 پس از اعلام رسمی امتناع میرحسین موسوی از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری و روز پیش از اعلام نامزدی خاتمی، کروبی از برگزاری جلسه شورای مرکزی مجمع روحانیون که صبح همان روز انجام‌شده بود و مصوبه مهم آن جلسه خبر می دهد. کروبی اظهار می دارد تصویب کردیم آقای خاتمی - که خودش هم در جلسه حاضر بود- فردا با صدور یک بیانیه ، شخصاً و رسماً نامزدی‌اش را اعلام کند و سپس ما (مجمع روحانیون) به‌عنوان اولین گروه حمایتمان را از وی اعلام کنیم.

اعلام نامزدی خاتمی در پاییز 75 در شرایطی انجام شد که جریان چپ هیچ امیدی به توفیق و پیروزی در انتخابات 76 و بلکه اساساً هیچ‌گونه فعالیت آشکار در عرصه سیاسی نداشت و ازقضا آن مصاحبه هم ترتیب داده‌شده بود تا آغاز دور جدید فعالیت سیاسی جریان چپ سنتی و ازجمله مجمع روحانیون را پس از یک دوره نسبتاً طولانی تعطیلی و انزوا ،از زبان دبیرکل مهم‌ترین تشکل جریان مذکور، گزارش کند.

جریان چپ - که پس از پیروزی در انتخابات 76 و به دست گرفتن قدرت سیاسی به جریان اصلاحات موسوم شد - با معرفی خاتمی در قامت و طراز یک نامزد ملی و مستقل، توانست در بستر نارضایتی عمومی شکل‌گرفته از عملکرد دولت کارگزارانی(وجه سلبی) ونیز شکل دادن به مطالبات طبقه متوسط نوپدید شهری در قالب شعارهایی نظیر توسعه سیاسی، جامعه مدنی،حاکمیت قانون، آزادی مطبوعات و.... (وجه ایجابی)،موج اجتماعی وسیعی ایجاد کرده و پیروز قاطع انتخابات شود.
اینها بخش هایی از مقاله قدرت الله علیخانی از فعالین اصلاح طلب است . وی شخصا در مصاحبه با کروبی حضور داشته است.فارغ از میزان صحت وسقم این ادعا، به نظر میرسد این مقاله درصدد تعریف الگوی ورود اصولگرایان به عرصه انتخابات است. خواه از اصلاح طلبان یاد گرفته باشند خواه نه.
نحوه ورود آیت الله ابراهیم رییسی به انتخابات ریاست جمهوری را شاید بتوان الگو برداری از استراتژی ورود با چراغ خاموش اصلاح طلبان به رقابت انتخاباتی و فتح کرسی های مردمسالاری یکی بعد از دیگری دانست.
اکنون اصولگرایان به این منظر سیاسی رسیده اند که نمی توانند اختلافات نهادینه شده خود در داخل را مدیریت کنند بنابراین سراغ چهره ای غیر سیاسی رفته اند تا او را مال خود کنند.
اینکه آنها از افکار عمومی به جلسات محرمانه پناه می برند ناشی از ترس از تمرکز افکار
عمومی بر سؤالات سیاسی ویژه از خاستگاه و رزومه و مهمتر از آن بر نامه های اجرایی کاندیدای مورد نظر آنهاست.
 
اینک شاید به تاسی از عمل مجمع روحانیون مبارز، آنها هم کاندیدای خود را مجاب کرده اند اعلام کند به صورت مستقل وارد این عرصه شده، تا بلکه تبعات منفی ناشی از اصولگرا خوانده شدن رییسی در امان بمانند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار