(قسمت اول)
امين سلطاني کارشناس ترافيک
کد خبر: ۴۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵ 10 February 2015
تابناک یزد؛
الگوي توسعه مبتني برحمل ونقل عمومي يکي از الگوهاي توسعه شهري است که بر محوريت حمل و نقل استوار است. اين رويکرد در بسياري از شهرها، در سراسر جهان مورد استفاده قرار مي گيرد. در جريان گسترش شهر نشيني و توسعه شهري، بخش حمل و نقل به طور همزمان داراي دو نقش مهم و کليدي تأثير گذاري و تأثير پذيري بر روند توسعه بوده است. شکل گيري فرم شهرهاي جديد به طور عمده تحت تأثير طرق حمل ونقل جاده اي وريلي بوده و در سوي ديگر بافت و قالب شهرها با بکارگيري سامانه هاي حمل و نقل شهري و ميزان توفيق آنها در انجام وظايف خود گره خورده است. لذا زمان آن فرا رسيده است که شهر تهران با توجه به مشکلات پيش رو و عدم جوابگويي راه حل هاي کوتاه و بلند مدت بهتر است که توسعه حمل و نقل عمومي را بعنوان راه حل پايدار و مناسب شهري برگزيند.
حمل و نقل عمومي داراي مزايايي چون سرعت ، بهره وري وامنيت بالا وکاهش اثرات منفي زيست محيطي از طريق جابجايي حجم قابل توجهي از افراد ودر نتيجه استفاده کمتر از وسايل نقليه شخصي وآلودگي ناشي از آن مي باشد. توسعه مبتني بر حمل ونقل عمومي باعث کاهش سفرهاي روزانه
 مي شود.
چالش هاي حمل ونقل:
برنامه ريزي حمل ونقل به اين دليل ارتباط گسترده با ساير بخش هاي توليدي، مصرفي و نظارتي جامعه از اهميت بالا و پيچيدگي فراواني بر خوردار است. به اين منظور بايد با
 برنامه ريزي هاي کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت، از بروز مشکلات بيشتري جلوگيري کرد. زيرا اتخاذ تصميمات مقطعي و فاقد مباحث تخصصي، تبعات منفي بسياري را در پي خواهد داشت. در اين ميان، شناخت دقيق مشکلات و معضلات در شبکه حمل و نقل مي تواند اثرات منفي تصميمات را کاهش دهد. از جمله چالش ها و معضلات مي توان به موارد زير اشاره کرد.
عدم برنامه ريزي دقيق در حمل و نقل شهري
معابر، شبکه هاي بزرگراهي، پارکينگ و... متناسب با رشد جمعيت و افزايش تعداد خودروها تغيير شاياني نداشته و امروز شاهديم که معابر عبوري و کوچه ها و خيابان ها، پارکينگ وسايل نقليه است. به عنوان نمونه، امروزه تقريبأ  3.4ميليون خودرو و2.2 ميليون موتور سيکلت در تهران تردد دارد. شايد همين امر است که مديران شهري را برآن داشت تا در هشت سال اخير به اندازه 80 درصد کل
 بزرگراه هايي که از ابتداي قرن حاضر در تهران ساخته شده بود را در پايتخت به بهره برداري برسانند. بر اساس طرح جامع تهران، اين شهر به 550 کيلومتر شبکه بزرگراهي نياز دارد که پيش از سال 84 تنها 304 کيلومتر آن ساخته شد و هم اکنون اين رقم به بيش از 535 رسيده است و با تکميل بزرگراه شهيد شوشتري تا پايان مديريت شهري فعلي، اين شبکه به طور کامل تکميل خواهد شد.
عدم مديريت واحد شهري
عدم وجود مديريت واحد شهري باعث ايجاد هرج و مرج و اختلاف در عملکرد شهري شده و هيچ يک از سازمان هاي مربوطه مشکلات موجود را نپذيرفته و از طرف ديگر با عدم هماهنگي با يک واحد هماهنگ کننده غالب موجب هدر رفت
سرمايه هاي ملي با فعاليت موازي مي شوند.
اتلاف وقت
يکي از شاخص هاي مهم و کار آمد در مطلوبيت شيوه هاي حمل و نقل شاخص زمان سفر است. هر چقدر ميزان کمي اين شاخص ايين آيد مطلوبيت آن توع سيستم حمل و نقلي بالا مي رود. با ايجاد بستر سازي هاي مناسب در توسعه حمل و نقل همگاني و آموزش هاي کافي در اين بين مي توان با کاهش استفاده از وسايل نقليه شخصي و روي آوردن به سامانه هاي حمل و نقل عمومي ميليون ها دقيقه در وقت صرفه جويي کرد.
کاهش ايمني
از ديگر معضلات حمل و نقل مي توان به کاهش ايمني اشاره کرد. با افزايش استفاده از وسايل نقليه شخصي و ايجاد تراکم ترافيک و فشار هاي عصبي ايجاد شده بر رانندگان، عامل ريسک در اکثر رانندگان بالا رفته و اغلب منجر به تخلف از قوانين راهنمايي و رانندگي و در نهايت موجب کاهش شاخص ايمني در حمل و نقل خواهد شد.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار