سیدجعفر ماهرخسار؛ مداح پیشکسوت حرم:
جایگاه مداحی در اسلام به زمانی بر می‌گردد که امامان شیعه، شاعران را به سرودن شعر درباره خداوند و پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) تشویق می‌کردند که این امر منزلت و جایگاه مداحی را به خوبی نشان میدهد.
کد خبر: ۴۱۶۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷ 30 April 2017
به گزارش تابناک رضوی ، سید جعفر ماهرخسار از جمله مداحان و ذاکرانی است که عموم زائران حریم رضوی با نوایش آشنا هستند، با گذری در تاریخ در می‌یابیم که ائمه اطهار(ع) از مداحان و ذاکران تقدیر می‌کردند و با دادن صله و دعا در حق آنان، این کار را از فضایل پر ثواب می‌شمردند. این گفته امام ‏صادق‏(ع) که فرمودند: «خدا را سپاس که در ميان مردم، کساني را قرار داده که به سوي ما مي‏آيند و ما را مدح و مرثيه مي‏گويند»  نیز گواهی بر این مدعاست.
عالم آل محمد، حضرت رضا(ع) همچنین در تشويق دعبل به مرثيه خواني در ايام عزاي ‏ امام حسین(علیه السلام) فرمودند که اي دعبل، دوست دارم برايم شعر بسرايي و بخواني، چون اين روزها، روزهاي اندوه ما اهل بيت است.
با گذشت بیش از 14 قرن از حادثه عظیم عاشورا برپایی مراسم مذهبی و مداحی، باعث زنده نگه داشتن دين و احساسات ديني و انس و آشنايي مردم با خط اهل بيت(ع) میشود.
حرم مطهر رضوی به عنوان کانون توجه جهان اسلام، به ویژه تشیع به این مهم اهتمام ویژهای ورزیده است و در ساعات مختلف شبانهروز شاهد برگزاری جلسات مداحی و مرثیه‌سرایی در رثای اهل بیت(ع) و مظلومیت این خاندان مطهر هستیم.

بهره های معنوی در کنار زیارتی عارفانه
برگزاری جلسات قرائت ادعیه و مداحی یکی از پر مخاطب‌ترین برنامه های تبلیغی است که طرفداران زیادی دارد و همواره متولیان برنامههای فرهنگی و تبلیغی حرم مطهر رضوی تلاش می‌کنند تا در کنار زیارت عارفانه زائران، شرایط معنوی‌ ایجاد شود تا افراد در کنار دعا و زیارت، بیشترین بهره‌ معنوی را از این برنامه‌ها ببرند.
آمار دریافتی حاکی از آن است که سالانه بیش از 5 هزار جلسه قرائت ادعیه و زیارت و مداحی در مجموعه اماکن متبرکه رضوی برگزار می‌شود که در این برنامه‌ها نام مداحان و پیرغلامان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) همچون حاج سعید حدادیان، محمود کریمی، سید مهدی میرداماد، مهدی سماواتی، سید مجید بنی فاطمه، سید جعفر ماهرخسار، امیر عارف، سعید قانع، احمد واعظی و... به چشم می‌خورد.
سلسله جلسات قرائت ادعیه و مداحی و مرثیه‌سرایی مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) از جمله برنامه‌های ثابتی است که روزانه و پس از نمازهای یومیه چندین نوبت با مرکزیت رواق امام خمینی(ره) و صحن جامع رضوی در حرم مطهر برگزار می‌شود.
شبستان‌های مسجد گوهرشاد، رواق‌های دارالحجه و حضرت زهرا(س)، صحن‌های غدیر، جمهوری اسلامی و... از دیگر نقاط اماکن متبرکه رضوی هستند که در آن جلسات مداحی و قرائت ادعیه برپا می‌شود.
آمارهای حاکی از آن است که زیارت امین الله با 3 هزار و 200 مرتبه قرائت در سال، بیشترین زیارتی است که در حرم مطهر خوانده می شود و پس از آن ویژه برنامههای مناجاتخوانی و مداحی با برگزاری حدود 1800 جلسه در سال، در رتبه دوم از نظر تعداد قرار دارد.
55 سال نوکری اهل بیت(ع)
در این بین پیر غلام اهل بیت(علیه السلام) سید جعفر ماهرخسار از جمله مداحان و ذاکرانی است که عموم زائران حریم رضوی با نوایش آشنا هستند، مداحی که بیش از 55 سال است این توفیق را دارد تا مداح و ذاکر اهل بیت عصت و طهارت(ع) باشد.
55 سال پیش در ایام عاشورای حسینی بود که این روضهخوان اهل‌بیت(ع) در روستای ابرده شاندیز در هیئتی کوچک به مداحی پرداخت. پس از اینکه برای ادامه تحصیلی به مشهد آمد و در مدرسه دو در مشغول فراگیری علوم دینی بود، با تشویق اطرافیان کار مداحی را به صورت رسمی شروع کرد.
حاج سید جعفر ماهرخسار در گفتوگو با خبرنگار ما درباره اولین برنامه‌ای که در حرم مطهر اجرا کرد، می‌گوید: پس از انقلاب در مراسمی در صحن موزه که اکنون رواق امام خمینی(ره) شده است، در وصف رهبر کبیر انقلاب شعری را خواندم.
وی درباره سبک مداحیاش می‌گوید: در روضهخوانی‌ها بیشتر از سبکهای قدیمی که سنگین و حساب شده است، استفاده میکنم و از سبکهای جدید استفاده نکرده‌ام.
با نوآوری مخالف نیستم
وی ابراز میکند: بارها این نکته را بیان کرده‌ام که با نوآوری مخالف نیستم، اما برخی از مداحان جوان سبک‌هایی را انتخاب می‌کنند که تند و به شکل ترانه است.
ماهرخسار بیان می‌کند: از روزهای اول اشعاری که می‌خواستم بخوانم را حفظ می‌کردم، چون از حفظ خواندن بهتر است تا اینکه از روی کاغذ بخوانم. فرد اگر در جوانی چیزی را حفظ کند در پیری هم یادش خواهد ماند.
چیزی را بخوانید که اهل بیت(ع) بپسندند
این پیر غلام امام حسین(ع) خطاب به مداحان توصیه می‌کند: سعی کنید شعری را بخوانید که اهل‌بیت(ع) بپسندند و اشعاری را در مداحی‌ها استفاده کنید که مطابق فرمایشات ائمه اطهار(ع) باشد. در دیدارهایی که قبل و بعد از انقلاب با مقام معظم رهبری داشتیم همواره ایشان تأکید داشتند که مداحان اشعار هدفمند بخوانند.
حاج سیدجعفر ماهرخسار در ادامه سخنانش اخلاص، ذوق و شوق خواندن و حفظ کردن اشعار پرمحتوایی را که مطابق فرمایشات ائمه اطهار(ع) باشد، از جمله ویژگیهای یک مداح خوب عنوان می‌کند.
عنایت و رأفت بی کران امام رئوف
وی درباره رابطه‌اش با حضرت رضا(ع) می‌گوید: تاکنون آنچه را که از حضرت رضا(ع) خواسته‌ام عنایت شده است و قلباً معتقدم که خود حضرت رضا(ع) به مداحی ما نظر دارند.
ماهرخسار ادامه می‌دهد: حضرت رضا(ع) عنایت فراوانی دارند، گاهی که برای مداحی به شهرستان‌ها می‌روم، می‌گویند شما مشهدی‌ها نمک مجالس‌تان را امام رضا(ع) می‌ریزند و شیرینی مجالس‌تان از امام رضا(ع) است و یقیناً هم همین‌طور است. 
این روضهخوان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در ادامه به بیان گوشه‌ای از کرامت و عنایت امام رئوف میپردازد و بیان می‌کند: در ایام جوانی یک روز مادرم را دیدم که شدیداً به خاطر سردردش رنج می‌برد، بلافاصله به زیارت مشرف شدم و به حضرت رضا(ع) عرضه داشتم که آقا جان من نمیتوانم بیماری مادرم را ببینم، خودتان لطف کنید. بعد از اینکه به خانه برگشتم دیگر اثری از بیماری سردرد در ایشان پیدا نبود و تا زمان مرگ هیچگاه مادرم سردرد نشدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار