یک کارشناس اقتصاد شهری با بیان اینکه در برخی ادوار عملکرد شوراها مانع توسعه شهرها شده، گفت: همین امر تا حدودی مردم را نسبت به شوراها دلسرد کرده، زیرا نتوانسته اند مطالباتی که مردم از آنها داشتند را محقق کنند.
کد خبر: ۴۲۰۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۷ 08 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،علی حیات‌نیا ، شوراها را آینه خواست و اراده مردم دانست که با هدف تصمیم گیری امور محلی به دست خود مردم تشکیل می‌شود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه گاهی شوراها نمی‌توانند وظایفی که بر عهده دارند را به خوبی انجام دهند، ادامه داد: یکی از دلایل این امر اختیارات ناکافی شوراها است.

حیات‌نیا با بیان اینکه متاسفانه اختیارات شوراها به عزل و نصب شهردار و یکسری امور نظارتی در حوزه شهری و شهرداری محدود شده، تاکید کرد: شوراها نیازمند اختیار کافی برای حضور در سایر امور مرتبط با شهر مانند بهداشت و سلامت، محیط زیست، خدمات از جمله برق و آب و ... نیز هستند.

وی خاطرنشان کرد: البته این امر به معنای ورود شوراها به حوزه تخصصی دستگاه‌هایی که در این بخش فعالیت می‌کنند نیست، بلکه باید به گونه‌ای باشد که مصوبات شورا برای این دستگاه‌ها لازم‌الاجرا باشد.

این کارشناس اقتصاد شهری یادآوری کرد: البته این در صورتی مفید است که افراد متخصص و کارشناس در شوراها داشته باشیم.

این مدرس دانشگاه در ادامه با بیان اینکه بخشی از ناتوانی شوراها ناشی از کیفیت اعضای آن است، گفت: متاسفانه در استان‌های غرب کشور از جمله کرمانشاه معمولا اعضای شورا بر اساس احساسات قومی و قبیله‌ای انتخاب می‌شوند که این امر کیفیت شورا را پایین می‌آورد.

وی تخصص را معیار اصلی انتخاب افراد برای شورای شهر خواند و بیان کرد: باید افراد متخصص در زمینه‌های مختلف عمران، شهرسازی، معماری، اقتصاد شهری، حقوق شهروندی و ... برای عضویت در شورا انتخاب شوند.

به گفته این کارشناس اقتصاد شهری، از سوی دیگر باید در کنار اعضای شورای شهر، افراد مشاور و اتاق فکر تخصصی هم وجود داشته باشد تا بتوان از نظر و تجربه افراد متخصص و صاحب نظر نیز استفاده کرد.

حیات‌نیا گفت: با همه موارد می‌توان عملکرد شوراها در ادوار گذشته را متوسط ارزیابی کرد، گاهی شوراهای خوب و کارآمدی داشته ایم و گاهی  حتی شوراها مانع توسعه بوده اند.

وی مهمترین نقش برای تعیین افراد کارآمد در شوراها را انتخاب مردم دانست و افزود: متاسفانه گاهی عملکرد گذشته شوراها مردم را نسبت به این پارلمان دلسرد کرده است.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: از سوی دیگر گاهی مردم واقعا با وظایف و اهمیت شوراها آشنا نیستند و نمی‌دانند چقدر این تشکل می‌تواند در توسعه شهر اثر بگذارد، به همین دلیل در انتخاب افراد کارآمد برای این تشکل توجه و دقت کمتری دارند.

حیات نیا افزود: برای حل این مشکل در درجه اول خود مردم باید شناخت بیشتری از شوراها داشته باشند و قوانین آن را مطالعه کنند و از سوی دیگر رسانه‌ها باید به مردم جهت فکری بدهند تا افراد موثر و تصمیم ساز انتخاب شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار