ارزش سهام هفت بانک بزرگ که به رعایت نکردن رویه های بانکداری شهره اند در 3 ماه اخیر 12.3درصد نزول کرده است.
کد خبر: ۴۲۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷ 01 June 2015
بررسی عملکرد دو ماهه صنعت بانکداری دربورس نشان می دهد با وجود اوضاع خراب بورس سهام 9بانک در بورس رشد کرده است اما ارزش سهام بانک هایی که رویه های بانکداری را رعایت نکرده اند نزدیک به 1500میلیارد تومان کاهش یافته است.

بررسی عملکرد دو ماهه صنعت بانکداری در بازار سهام نکات جالب و آموزنده ای دارد این اطلاعات نشان می دهد در شرایطی که بازار سهام در حال نزول است، سرمایه گذاران همچنان هوشمندانه عمل می کنند و سیگنال های جالبی به نهاد های تصمیم گیر می فرستند این اطلاعات نشان می دهد 9بانکی که رویه های بانکداری را بیشتر از بانک های دیگر رعایت کرده اند ارزش سهامشان رشد کرده است اما بانک هایی که خلاف رویه های بانکداری رفتار کردند بازنده بازار سهام بودند.


براساس این اطلاعات هفت بانک پارسیان، سینا، ایران زمین، گردشگری، سرمایه، دی و حکمت ایرانیان در مجموع دردو ماه نخست سال نزدیک به 1500میلیارد تومان معادل 12.3درصد از ارزش سهامشان را از دست داده اند.

نگاهی به عملکرد این بانک ها حاکی از وجود برخی مشکلات اقتصادی و مدیریتی در این بانک هاست. 

به طور مثال بیشترین میزان نزول مربوط به بانک پارسیان بوده است این بانک در مجموع 966میلیارد تومان از ارزش سهامش که معادل 26درصد از کل ارزش سهام این شرکت می شود را از دست داده است.

یکی از مشکلات این بانک در چند ماه گذشته موضوع اختلافاتی بود که بر سر کسری ذخایر قانونی در حساب های مالی این بانک وجود داشت به طوری که حتی این موضوع منجر به استعفای علی دیواندری مدیر نام آشنای صنعت بانکداری از این بانک شد. 

نگاهی دیگر به بانک های زیان دیده نشان می دهد که بانک های دیگر نیز گرفتار مشکلات دیگری بوده اند.

براساس اطلاعات موجود بخشی از دلایل نزول ارزش سهام این بانک ها مربوط به نحوه سرمایه گذاری و اختصاص سپرده های این بانک ها بوده است از یک سو این بانک ها با بلوکه شدن دارایی هاشان در املاک و مستغلات به دلیل رکود بخش مسکن مواجه بودند و از سوی دیگر برخی از بانک ها با ایجاد انحصار در سبد دارایی هایشان ریسک مالی شان را افزایش داده اند به طور مثال به اعتقاد کارشناسان بانک گردشگری با تشکیل شرکت های هلدینگ که از وظایف صنعت بانکداری تلقی نمی شود ریسک این بانک را افزایش داده است یا بانک هایی نظیر سرمایه که بخش زیادی از حساب هایش در اختیار آموزش و پرورش است. 

در عین حال بانک های دیگری نظیر سینا، دی، ایران زمین و حکمت ایرانیان نیز از وضع مشابهی پیروی می کنند و عموم سپرده گذاران شان شامل طیف خاصی هستند و سبد های سرمایه گذاری شان متنوع نیست.

در آن سوی بازار، بانک هایی که به رویه های بانکداری آشنا تر هستند در شرایطی که شاخص بورس تهران نزول کرده است با رشد ارزش سهامشان روبرو شده اند.

در مجموع ارزش سهام 9بانک شامل ملت، کارآفرین، اقتصادنوین، صادرات، تجارت، پاسارگاد، انصار، خاورمیانه، پست بانک درسه ماه اخیر بورس به طور میانگین بیش ازپنج درصد معادل 1646میلیارد تومان صعود کرده است. 

بیشترین میزان صعود متعلق به بانک کارآفرین بوده است که ارزش سهامش بیش از 16.2درصد رشد کرده است بانک های ملت و اقتصاد نوین نیز در دوماه گذشته به ترتیب 7.7 و 9درصد به کل ارزش سهام شان اضافه شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار