مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: ابتلا به بیماری تب مالت در استان همدان بر اساس اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان در سال ۱۳۹۵ کاهش محسوس ۳۶ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۴ داشته است.
کد خبر: ۴۳۱۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱ 28 May 2017
مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت:ابتلا به بیماری تب مالت در استان همدان بر اساس اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان درسال1395 کاهش محسوس36 درصدی نسبت به سال1394 داشته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان همدان، محمود رضا رسولی افزود: افزایش146درصدی واکسیناسیون بروسلوز در سال1395 نسبت به پیش بینی توسط این اداره کل یکی از عوامل مهم کاهش شیوع بیماری تب مالت انسانی در همین سال به میزان 47در یکصد هزار نفر بوده است. 

وی اضافه کرد: بروسلوز یا تب مالت ‌یکی‌ از مهمترین‌ بیماری های‌ قابل انتقال از حیوان‌ به انسان محسوب‌ می‌ شود و این‌ بیماری‌ با علائم سقط‌ جنین‌ در دام‌ و کاهش‌ تولیدات دامی باعث از دست‌ رفتن‌ ارزش‌ اقتصادی‌ دام های‌ مبتلا و همچنین‌ از طریق پخش عامل بیماری در محیط و فرآورده های دامی از قبیل شیر باعث ابتلای‌ انسان‌ به‌ بیماری‌ ‌ تب مالت می شود.

وی تصریح کرد: دفع ترشحات آلوده رحمی باعث آلودگی محیط، مزارع و مراتع می شود که موجب آلودگی سایر حیوانات و انسان شده همچنین عامل بیماری از طریق شیر و محصولات لبنی ( کره،پنیر) یا محصولات گوشتی و حتی زخم و خراش پوست به انسان منتقل می شود.

وی گفت: این باکتری در محیط خاک و در دمای معمولی،40 روز، در مدفوع و کف اصطبل در دمای سرد تا 120 روز و در ترشحات رحمی تا 200 روز زنده می ماند. رسولی اظهار کرد: 
وی گفت: پوشش خوب واکسیناسیون، تست و کشتار، راه اندازی پیش سرد کشتارگاه های دام و برخورد با متخلفان خرید و فروش دام از علل این کاهش محسوب می شود.

وی رعایت بهداشت عمومی، پاستوریزاسیون شیر و مواد لبنی و خودداری از مصرف گوشت خام دام آلوده را مهم بر شمرد و افزود: آموزش دامداران، واکسیناسیون دام ها از مهمترین راههای پیشگیری از بروز بیماری محسوب می شوند.

استان همدان در تولیدات دامی شامل شیر با 435هزار تن معادل 4.3درصد از تولیدات کشور، گوشت قرمز با 32هزار تن معادل 3.4درصد از تولیدات کشور، گوشت مرغ با 59 هزار و 175 تن معادل 2.6درصد از تولیدات کشور، تخم مرغ با 19هزار تن معادل 2.5درصد از تولیدات کشور جایگاه ویژه ای در کشور دارد به طوری که به ترتیب رتبه پنجم تولید شیر، رتبه 11 تولید گوشت مرغ و رتبه 9 تولید تخم مرغ را در اختیار دارد. 



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار