کد خبر: ۴۴۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۲ 07 June 2015
زباله های بیمارستانی به هر نوع زباله ای گفته می شود که در مراکز پزشکی شامل بیمارستان ها، درمانگاه ها، مطب پزشکان و دامپزشکان و خانه های سالمندان تولید می شود.

این زباله ها شامل سرنگ، سرم و پانسمان های پزشکی می باشد که دفن غیر اصولی و غیر بهداشتی آنان اثرات مستقیم بر سلامت محیط زیست دارد و در صورتی که به درستی دفع نشوند، نوعی تهدید مستقیم و فوری برای سلامت افراد جامعه محسوب می شود.

بسیاری از زباله های دفع شده بیمارستانی به عنوان عوامل بیماری زا محسوب می شوند و اگر به درستی دفع نشوند، در محلی که دفع شده اند باقی می مانند و زمین آن منطقه را آلوده می کنند.

علاوه بر این ، دفع غیر بهداشتی زباله ها می تواند آب آن منطقه را نیز آلوده کند و ممکن است هر نوع محصول کشاورزی که از آن زمین به عمل می آید نیز تحت تاثیر این آلودگی قرار بگیرد و محصولات آلوده و نا مرغوبی به بار دهد.

متأسفانه در سال های اخیر با وجود تلاش های صورت گرفته، دفع بهداشتی این زباله ها به چالشی اساسی برای محیط زیست محسوب شده و بیمارستان ها برای دفع آن با مشکلاتی مواجه شده اند که گاه دفع غیر بهداشتی و غیر قانونی را بر کارهای اصولی ترجیح می دهند.

یکی از مناطق هدف این زباله های بیمارستانی بیابان های اطراف شهرستان پاکدشت است که گاه کامیون های حاوی زباله های بیمارستانی شب هنگام اقدام به تخلیه زباله در بیابان های اطراف شهر پاکدشت کرده و به سرعت از محل متواری می شوند.

حال باید گفت که به غیر از آلودگی تحمیلی هوای شهر تهران ، زباله های بیمارستانی این شهر نیز سلامتی محیط زیست و مردم پاکدشت را با خطر مواجه ساخته و باید با این معظل برخوردی جدی صورت گیرد.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان پاکدشت در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان پاکدشت به لحاظ موقعیت جغیرافیایی و داشتن معادن متروک همواره مورد هدف تخلیه انواع زباله از زباله های ساختمانی ، زباله های خانگی تا زباله های بیمارستانی قرار دارد و این امر می تواند سلامت محیط زیست و مردم را به خطر بیاندازد.

محمودرضا سعیدپور اظهار داشت: متأسفانه هر از چندگاهی شاهد تخلیه غیر قانونی زباله های بیمارستانی شهر تهران در بیابان ها معادن متروک شهرستان پاکدشت هستیم که این کار عمدتا به وسیله پیمانکاران بیمارستان ها و در جهت کاهش هزینه های مربوط امحاء زباله های بیمارستانی صورت می گیرد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون دو دستگاه کامیون حامل زباله های بیمارستانی توسط نیروهای حفاظت از محیط زیست پاکدشت شناسایی و توقیف شده اند که این خودروها مبادرت به تخلیه زباله بیمارستانی در محیط های روباز کرده بودند .

سعیدپور اظهار داشت: یگان های حفاظت از محیط زیست پاکدشت به طور مستمر در مناطق مختلق این شهرستان حضور داشته و در صورت مشاهده این دست تخلفات با آنان برخورد جدی می کنند ولی این امر هشداری جدی برای مسوولان است تا با تمهیدات مناسب از تکرار این گونه تخلفات جلوگیری کنند.

وی تصرح کرد: خوشبختانه بیمارستان زعیم ، تنها بیمارستان پاکدشت به وسایل امحاء بهداشتی زباله های بیمارستانی مجهز است و تمامی زباله های این بیمارستان زیر نظر اداره محیط زیست پاکدشت امحاء می گردند .

سعیدپور افزود: البته تولید زباله های بیمارستانی فقط به زباله های تولید شده در بیمارستان محدود نمی شود بلکه مراکز درمانی سطح شهر، رادیولوژی ها و آزمایشگاه های تشخیص طبی نیز زباله هایی از این دست تولید می کنند که امحاء آنان نیاز به تجهیزات تخصصی دارد.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست پاکدشت میزان تولید زباله های بیمارستانی در این شهرستان را روزانه کمتر از یک تن اعلام کرد.

سعید پور افزود: خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته از سوی اداره کل محیط زیست استان تهران زمینه احداث کارخانه زباله سوز 300 تنی در این استان فراهم شده که امید است با همکاری مسوولان، زباله های بیمارستانی پاکدشت نیز در این کارخانه پذیرفته شود تا از این بابت نیز خطری محیط زیست و سلامت مردم را تهدید نکند.

شهرستان پاکدشت با 450 هزار نفر جمعیت در 25 کیلومتری جنوب تهران قرار دارد.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار