بر اساس اسناد و مدارک موجود قدمت و سابقه تاریخی منطقه قزوین به دوران حکومت مادها، در هزاره نهم پیش از میلاد، می رسد. در آن زمان، ناحیه کوهستانی جنوب و جنوب غربی قزوین جزئی از قلمرو مادها به شمار می رفت و در دوران سلطنت شاه طهماسب، با برگزیده شدن قزوین به پایتختی، این شهر اعتبار بیشتری یافت و آثار وبناهای متعددی در آن بنا گردید.
کد خبر: ۴۴۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴ 08 June 2015

چهلستون

نگاهی به 6 عمارت با شکوه تاریخی قزوین

عمارت کلاه فرنگی و سر در عالی قاپو تنها بناهای باقی مانده از ارگ سلطنتی دوره صفوی است. این بنا در دوره قاجاریه مرمت و بازسازی شد و چهلستون نام گرفت. عمارت چهلستون به شکل هشت ضلعی و در دو طبقه بنا شده است. نقشه بنا دارای طرحی با محورهای چلیپایی و برون گرا است، سقف طبقه همکف پوشیده از مقرنس با طرح های بدیع و سقف طبقه فوقانی آن خنچه پوش است این بنا هم اکنون به عنوان موزه خوشنویسی مورد استفاده قرار گرفته است.

عالی قاپو

نگاهی به 6 عمارت با شکوه تاریخی قزوین

سر در عالی قاپو در دوره سلطنت شاه طهماسب (٩٨٣- ٩٣٠ﻫ. ق ) ساخته و در زمان سلطنت شاه عباس اول( ١٠٢٨- ٩٨٥ﻫ. ق ) به صورت کنونی تغییر شکل یافت. این سردر، ورودی اصلی به دولتخانه دوران صفویه به شمار می‌آمد. بنای سردر شامل ایوان رفیع ورودی با قوس تیزه دار و سه ردیف طاق نما در طرفین آن است. گوشواره هایی با ستون نماهای آجری در دو طبقه نمای سردر را تکمیل می کنند. هشتی متصل به ایوان ورودی به شکل هشت ضلعی است و در طرفین محور ورودی آن اتاق های نگهبانی قرار دارد. در این هشتی پلکان هایی دیده می شود که به طبقه بالا، جایگاه نقاره زنان راه می یابند. کتیبه و شباک کاشی تنها تزیینات باقی مانده در ایوان ورودی است. این کتیبه به خط ثلث و به قلم علیرضا عباسی، نقاش و خطاط معروف صفویه است.

ساختمان شهرداری

نگاهی به 6 عمارت با شکوه تاریخی قزوین

این بنا توسط قوای روس در زمان جنگ جهانی دوم به منظور تالار اجتماعات هنری ساخته‌اند. ورودی بنا دو پله بلند تر از کف حیاط است و به صورت یک ایوان جلو آمده و دارای شش ستون است. اطاق ورودی که از ایوان منشعب می شود ساده و مربع شکل است و دارای کفی با کاشی هایی به رنگ سیاه و سفید و سقفی ساده و تخت است. اصلی ترین بخش ساختمان اتاق مستطیل شکلی به ابعاد تقریبی١٩×١٠ متر است در این مکان جلسات شهرداری قزوین برگزار می شود.

گراند هتل

نگاهی به 6 عمارت با شکوه تاریخی قزوین

گراند هتل از اولین نمونه‌های هتل به شیوه مدرن و اروپایی در اواخر دوره قاجاری می‌باشد. ورودی اصلی هتل در ضلع غربی بنا قرار دارد. طرفین آن دارای روکوب چوبی است، این ورودی به فضای تقسیم که در طبقه میانی واقع شده می رسد. در طرفین این فضا تالارهای ستونداری با سقف طاق و تویزه قرار گرفته اند، این تالارها از سمت غرب مشرف به خیابان و از سمت شرق به ایوان ستونداری محدود می شوند. فضای تقسیم توسط پلکان چوبی به حیاط و طبقه زیرین هتل راه دارد. این طبقه همکف حیاط و به صورت تالارهایی با ستون های قطور آجری و با پوشش طاق و تویزه است. اتاق های هتل در طبقه اول قرار دارند، راه ارتباطی این طبقه از طریق دو پلکان چوبی است، در این طبقه هجده اتاق وجود دارد که از غرب و شرق با ایوان به خیابان و حیاط مشرف می شوند.

عمارت باغ سپهدار

نگاهی به 6 عمارت با شکوه تاریخی قزوین

این باغ مشجر و محصور به محمد ولی خان سپهسالار تنکابی منسوب و دارای عمارتی دو طبقه است. این عمارت به اوایل دوران پهلوی تعلق دارد و شبیه کوشک ساخته شده، ایوانی به صورت غلام گردشی دور آن قرار دارد. در طبقه همکف این عمارت یک راهرو و یا سالن مرکزی و تعدادی اتاق با کاربری خدماتی و در طبقه بالای آن یک تالار مستطیل شکل کشیده و تعدادی اتاق قرار گرفته است. ضلع شرقی و غربی این بنا دارای هفت ستون و دو ستون مشترک در تقاطع اضلاع است و در اضلاع شمالی و جنوبی آن پنج ستون وجود دارد، همچنین کف عمارت بالاتر از کف حیاط قرار دارد.

عمارت شاهی تاکستان(بنای فعلی بانک ملی)

نگاهی به 6 عمارت با شکوه تاریخی قزوین

این بنا دارای پلان مستطیل و دارای 8 ستون باربر می باشد، که ستون های 2 گانه ایوان ورودی اصلی بانک علاوه بر کاربری دارای جنبه تزئینی نیز می باشد. در جهت های مختلف، پنجره های متعددی که از بالای ازاره بنا شروع شده و تقریبا تا انتهای بنا ادامه می یابد جهت تامین نور فضای داخلی تعبیه شده است. مصالح بنا آجر و ملاط گل می باشد و جهت ایجاد پوشش شیبدار شیروانی از چوب و ورقهای آبکاری شده استفاده کرده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار