در حالی که به تدریج روزهای زیبای بهار به پایان می‌رسد، گرمای تابستان به شدت در یزد خودنمایی می‌کند و گرمای شدید هوا، فرا رسیدن تابستانی سوزان را در شهر کویری یزد خبر می‌دهد گرمایی که دیگر حتی آب و برق نیز توان تعدیل آن را ندارند.
کد خبر: ۴۶۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶ 11 June 2015
به گزارش تابناک یزد، گرمای هوای یزد در این روزها گاهی به بیش از 40 درجه نیز رسیده است در حالی که هواشناسی میانگین هوا را تا 36 درجه اعلام کرده است، اما به هر ترتیب گرمای شدید هوا، تابش مستقیم نور آفتاب و خشکی گرما، رمق را از شهر برده و گرچه مردم یزد از روزگاران قدیم این گرما را دیده و درک کرده‌اند اما به نظر می‌رسد گرمای این روزهای یزد حتی برای قدیمی‌ترها نیز غیرقابل تحمل شده است.

در بسیاری از خانه‌ها، ادارات، واحدهای تجاری، مدارس و دانشگاه‌ها، کولرها شبانه‌روز کار می‌کنند زیرا به محض خاموش شدن آن، گرمای کلافه‌کننده‌ای فضا را فرا می‌گیرد.

کولرهای آبی شبانه‌روز فعالیت می‌کنند

کولرهای آبی این روزها مرحم تن تب کرده مردم یزد شده‌اند و روز و شب تلاش می‌کنند با بلعیدن آب و مصرف بالای برق، به خانه‌های مردم خنکای دلچسبی ببخشند، خنکایی که پیش از این مردم از بادگیرها و حوض‌خانه و زیرزمین‌های کاه‌گلی دریافت می‌کردند.

یزد که طی سال‌های اخیر با کمبود آب دست و پنجه نرم کرده و این روزها به گفته مسئولان استان، بحران آبی را سپری می‌کند، به ناچار بخش قابل توجهی از سهمیه آب شرب خود را صرف کولرهای آبی می‌کند.

کارشناسان معتقدند کولرهای آبی سرانه مصرف آب در خانه‌ها را تا دو برابر افزایش می‌دهند و از آنجا که تعداد قابل توجهی کولر در استان از اواخر فروردین ماه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و این روزها به اوج خود رسیده‌اند، به طور قطع حجم چشمگیری از آب شرب را به مصرف می‌رسانند.

استفاده از 400 هزار کولر آبی در یزد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد در این زمینه اظهار داشت: در حال حاضر بیش از 400 هزار دستگاه کولر در منازل استان یزد نصب شده که برخی از آنها تقریبا شبانه‌روز کار می‌کنند.

علی اسلامی با اشاره به اینکه حجم قابل توجهی آب توسط کولرهای آبی صرف می‌شود، عنوان کرد: کولرهای آبی سالانه 16 میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کنند که این حجم آب در استان بی‌آبی نظیر یزد قابل توجه است.

وی با بیان اینکه هر مشترک به طور میانگین 142 لیتر آب در شبانه‌روز استفاده می‌کند که در یک خانواده چهار نفره این رقم در طول یک شبانه‌روز به 568 لیتر در حالی که این رقم در زمانی که کولر آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.

وقتی سرانه مصرف آب در بحران بی‌آبی صددرصد افزایش می‌یابد

اسلامی خاطرنشان کرد: در روزهای گرم در استان یزد، میزان مصرف آب در یک خانوار به دلیل مصرف بالای آب توسط کولرهای آبی، صددرصد افزایش پیدا می‌کند به نحوی که مصرف سرانه مصرف آب از 142 لیتر به 242 لیتر در شبانه‌روز می‌رسد.

وی ادامه داد: بخشی از آب کولرها نیز به دلیل گرمای زیاد تبخیر می‌شود که لازم است برای کولرها سایبان‌های استاندارد در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد با بیان اینکه اگر ناسالم بودن شناور برخی کولرها، چکه کردن آب، عدم عایق‌بندی مناسب و ... را نیز در نظر بگیریم، سرانه مصرف آب در بسیاری از خانواده‌ها بیش از میزان یاد شده خواهد بود.

اما مشکل تنها به مصرف آب ختم نمی‌شود بلکه برق نیز شرایطی همانند آب دارد و در تابستان به ناگاه میزان مصرف برق افزایش چشمگیری پیدا می‌کند به نحوی که مسئولان شرکت توزیع برق گاهی ناچار به سهمیه‌بندی در برخی مناطق می‌شوند یا به ناچار به سراغ صنایع پر مصرف رفته و خواستار توقف تولید در ساعات اوج مصرف می‌شوند.

مصرف برق هم تابستان‌ها سیر صعودی پیدا می‌کند

بر اساس آمارهای ارائه شده توسط کارشناس دفتر مدیریت توزیع برق استان یزد، به طور میانگین 23 روز تا یک ماه از سال، میزان مصرف برق در استان یزد به اوج خود می‌رسد به نحوی که میزان مصرف برق به بیش از میزان تولید آن می‌رسد.

علی میرشمسی خاطر نشان کرد: از آنجا که رفاه مردم مدنظر مسئولان است، در چنین شرایطی که میزان مصرف اوج می‌گیرد، مسئولان به فکر ساخت نیروگاه می‌افتند و این سرآغاز هزینه‌های میلیاردی است در صورتی که با اندکی صرفه‌جویی می‌توان این بودجه را در جای دیگری هزینه کرد.

وی بیان کرد: برای اینکه برق بیشتری تنها برای یک ماه از سال تامین شود، گاهی لازم است تا 50 میلیارد تومان هزینه شود تا یک نیروگاه ساخته شود اما در صورتی که مردم تنها 20 درصد در میزان مصرف فعلی صرفه‌جویی کنند، ساخت نیروگاه ضرورتی نخواهد داشت زیرا در شرایط عادی، برق تولیدی در استان یزد بیشتر از برق مصرفی است.

میرشمسی تصریح کرد: در چنین شرایطی هر سال میزان مصرف برق در ساعات و روزهای اوج مصرف بیشتر می‌شود و مسئولان هر سال به فکر احداث نیروگاهی جدید می‌افتند به نحوی که شرکت برق منطقه‌ای یزد اکنون ساخت و تکمیل چند نیروگاه را در دستور کار خود قرار داده است.

مردم از هزینه‌های سرسام‌آور برق و آب به ستوه آمده‌اند

مردم خود نیز از هزینه‌های سرسام‌آور آب و برق به تنگ آمده‌اند به ویژه اقشار کم‌درآمد که ناچارند در فصل تابستان بخش قابل توجهی از درآمد خود را صرف پرداخت قبوض آب و برق کنند، اما شرایط گرما در یزد به نحوی است که گاه تحمل آن از کف می‌رود.

گرچه در گذشته‌های نه چندان دور، مردم یزد همین گرما را در خانه‌هایی بدون کولر و پنکه و حتی بدون برق سپری می‌کردند اما آنها از فناوری بادگیرها و خلاقیت خود در ساخت خانه‌های کاهگلی بهره‌مند بودند و این امر تا حد زیادی از فشار گرما می‌کاست.

سبک زندگی امروز تحمل شرایط اقلیمی را دشوار کرده است

به طور کل شیوه‌ها و سبک زندگی گذشتگان با الآن بسیار متفاوت بود به نحوی که حتی ساعات خواب و بیداری، کار و تلاش و استراحت روزانه مردم بر اساس گرما تنظیم می‌شد اما این روزها شرایط تغییر کرده و نمی‌توان زندگی را با گرما هماهنگ کرد.

مسئولان آب و فاضلاب مردم را در سال‌های گذشته به خرید کولرهای گازی برای کاهش مصرف آب تشویق کرده‌اند اما از یک سو هزینه‌های بالای برق و از سوی دیگر هشدارهای شرکت برق برای صرفه‌جویی در مصرف، مردم را دچار سردرگمی کرده است.

گرچه از امسال قرار است در استان یزد هزینه برق در قبوض تیر و مرداد، 25 درصد کاهش پیدا کند اما حتی این اقدامات نیز نمی‌‌تواند میزان مصرف آب را کاهش دهد.

شرایط اقلیمی یزد اکنون به نحوی است که آب و برق پا به پای هم در خانه‌ها مورد مصرف قرار می‌گیرند و در حالی که مسئولان دائم برای مدیریت مصرف و رعایت الگوی مصرف هشدار می‌دهند، مردم راهی جز مصرف ندارند.

صرف نظر از برخی خانه‌ها که مصرف بی‌رویه دارند، به نظر می‌رسد برای سایر مردم باید راه‌هایی پیشنهاد و آموزش داده شود که بتوانند علاوه بر گرمای درون خانه‌های خود غلبه کنند و آب و برق که این روزها به گرد پای گرما نمی‌رسند را مهار کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار