عوامل آلودگي هاي آب و هوايي در مازندران به يک و 2مورد خلاصه نمي شود و در کنار استفاده بي رويه از انواع سموم کشاورزي ، شيرابه هاي زباله ها ، ورود فاضلاب صنعتي و توليدي به رودخانه ها ،سواحل درياي خزر و جنگل ها، اين بار آلودگي دود ناشي از سواندن کاه شالي نيز در حال گسترش است.
کد خبر: ۴۷۸۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱ 14 August 2017
به گزارش تابناک : اولين خسارت ملموس و لحظه اي به آتش کشيده شدن کاه شالي در مزارع استان مازندران به ويژه در کنار جاده ها ، کور شدن ديد افقي رانندگان و بند آمدن لحظه اي تنفس مردم بومي و نيز مسافران و گردشگران است.
هر چند مقوله آتش زدن کاه و کلش شالي برنج در چند سال اخير و تبعات آن بر محيط زيست با نگاه هاي متفاوت کارشناسي توسط خبرنگاران ايرنا مرکز ساري به رشته تحرير درآمده است، اما اين موضوع همچنان مورد بي توجهي کشاورزان قرار مي گيرد.
در 2 سال اخير با گسترش انجام کشت دوباره برنج، شاليکاران با هدف انجام سريع شخم و شيار ، تنها و سريعترين روش خارج کردن کاه شالي از زمين ،آتش زدن را انتخاب مي کنند که اين امر علاوه برتبعات منفي بر روي اراضي شاليزاري ،الودگي شديد محيط زيست ، تيره و تار شدن اسمان ، نفس کشيدن را نيز سخت و براي پيران و کودکان تشديد کننده بسياري از بيماريها است.
امسال حدود 35هزار هکتار از زمين هاي شاليزاري مازندران دوباره نشا کاري و حدود 60هزار هکتار نيز به روش رتون ( پرورش ساقه شالي ) زير کشت رفته است .
**خسارت هاي زيست محيطي آتش زدن کاه شالي به زمين کشاورزي 
کارشناسان کشاورزي مي گويند ،سوزاندن کاه وکلش بعد از برداشت شالي، ميکرواورگانيزم و مواد آلي خاک را از بين مي برد، آلودگي زيست محيطي داشته و به حاصلخيزي خاک نيز صدمه جدي وارد مي کند.
بر اساس بررسي هاي کارشناسان جهاد کشاورزي به طور متوسط از هر هزار متر مربع زمين شاليزاري بيش از 80 بسته کاه 20 کيلويي توليد مي شود .
در سال هاي گذشته که دامداري کوچک يک تا سه راسي در بيش از 80 تا 90 درصد خانواده هاي روستايي رونق داشته است، تمام کاه شالي جمع آوري وبراي مصرف دام جنبه اقتصادي خوبي داشته است ،اما با گسترش و مقرون به صرفه تر شدن کشت دوم برنج و از طرفي با از بين رفتن دامداري سنتي ،شاليکاران به جنبه اقتصادي کاه بي توجهي کرده و آن را آتش مي زنند تا زودتر زمين را به کشت دوم برسانند.
عزيزالله شهيدي فر معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي مازندران از کشاورزان برنجکار استان خواست براي حفظ مواد آلي خاک ،از آتش زدن بقاياي ساقه ، کاه و کلش شالي برنج در شاليزارها خودداري کنند.
وي افزود: برغم اين که در باره آتش نزدن کاه و بقاياي ساقه شالي هر سال به اندازه کافي اطلاع رساني مي شود ، اما باز هم شاهد آتش سوزي در شاليزارها پس از برداشت برنج هستيم. 
وي با تاکيد بر اين نکته که سوزاندن بقاياي ساقه و کاه در شاليزارها سبب از بين رفتن مواد آلي خاک مي شود ، از کشاورزان خواست تا کاه و کلش باقي مانده در شاليزارها را بسته بندي و براي استفاده بعدي از آنجا خارج کنند.
هر چند در چند سال اخير بسته بندي کاه شالي به صورت مکانيزه تا حدودي جا افتاده است ،اما هنوز بسياري از شاليکاران کاه خود را به آتش مي کشند. 
البته بر اساس نظر کارشناسان خارج کردن کاه شالي از اراضي شاليزاري براي اينکه مامني براي آفت برنج از جمله کرم ساقه خوار نشود ،ضروري است اما سوزاندن ،سبب از بين بردن خاک مي شود. 
يکي از دلايل آتش زدن بقاياي ساقه شالي برنج در مازندران اعتقاد شاليکاران به از بين بردن آفات برنج به ويژه کرم ساقه خوار است، درحاليکه کارشناسان شخم زمستانه و آب تخت کردن زودهنگام را از مهمترين راهکارهاي از بين رفتن آفات در مزارع برنج توصيه مي کنند.
**بي توجهي به حفظ آب ،خاک و هواي مازندران خسارت به نسل آينده است
سيد محمد رضوي مدير کل هواشناسي مازندران در اين خصوص گفت :بر اساس علم فيزيک بر واکنشي اثر خود را دارد و هيچ چيزي در هوا از بين نمي رود و دود غليظ ناشي از سوزاندن کاه شالي نيز در دراز مدت بر شرايط آب و هوايي استان تاثير گذار خواهد بود.
وي با بيان اينکه آلودگي هاي ناشي از هر گونه آتش سوزي و يا مايعاتي که در قالب بخار و دود در اثر سوزاندن انواع انرژي به هوا مي رود در جو باقي مي ماند و هر يک سبب تغييرات آب و هوايي در درازمدت مي شود، توضيح داد: بي توجهي شاليکاران به اين مقوله نيز سبب مي شود ،دودش در آينده به فرداي فرزندانمان برگشت کند.
وي تصريح کرد: هر گونه بي توجهي زيست محيطي به آب ،خاک و هواي استان مازندران صدمه زدن به نسل آينده ملت ايران به ويژه فرزندان اين خطه از کشورمان است.
به گفته کارشناسان کشاورزي نياز است تا با اطلاع رساني به موقع در فصل تابستان از سوي سازمان جهاد کشاورزي در مورد ارزش اقتصادي کاه و نتايج منفي سوزاندن آن بر محيط زيست و زمين شاليزاري اقدام اساسي براي تغيير روش فعلي صورت گيرد .
در حال حاضر 70 درصد از 213هزار هکتار زمين هاي شاليزاري مازندران که امسال زير کشت اول نشا رفت، برداشت شده است. 
مازندران با توليد حدود 950هزار تن برنج سفيد ، 42درصد برنج مورد نياز کشور را تامين مي کند. 




منبع : مازن آنلاین 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار